keramikklampe Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei Har nyligt skaffet meg en Scythe Ninja CPU kjøler til min P4 3.0GHz. Jeg har Dell maskin, så jeg måtte "bygge" et eget feste til kjøleren (siden det ikke var standard 478 socket) Uansett, nå har jeg ihvertfall smørt på kjølepasta og klart å få klipset kjøleren på. Og siden jeg har Dell HK så er det ikke temperatur måler på den... Det jeg lurer på er: Hvordan vet jeg at kjøleren sitter skikkelig? (den blir jo varm..) og Hva skjer hvis prossessoren blir for varm? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hvis cpuen blir for varm, så vil nok pcen gi lyd fra seg, og P4-prosessorer skal ha mekanisme for å slå seg av. I verste fall smelter prosessoren. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Pass på at kjøleren ikke vipper. Om prosessoren over lengre tid er for varm oppstår det elektromigrasjon. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Pass på at kjøleren ikke vipper.Om prosessoren over lengre tid er for varm oppstår det elektromigrasjon. 5590698[/snapback] Slik det står beskrevet der kommer det vel først og fremst av for høy strøm av elektroner. Men det er vel uansett ikke bra å utsette noen elektriske komponenter for mer varme enn nødvendig siden det kan gi utslag på levetiden. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 hva med å installere et program slik at du kan overvåke temperaturen. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Hei Har nyligt skaffet meg en Scythe Ninja CPU kjøler til min P4 3.0GHz. Jeg har Dell maskin, så jeg måtte "bygge" et eget feste til kjøleren (siden det ikke var standard 478 socket) Uansett, nå har jeg ihvertfall smørt på kjølepasta og klart å få klipset kjøleren på. Og siden jeg har Dell HK så er det ikke temperatur måler på den... Det jeg lurer på er: Hvordan vet jeg at kjøleren sitter skikkelig? (den blir jo varm..) og Hva skjer hvis prossessoren blir for varm? 5590653[/snapback] Du kan kjøre et program som heter Prime95 som du finner på google. Kjør torture test max heat i en halvtime eller noe. Dette vil teste stabiliteten til prosessoren ved maks temperatur. Om du får feilmelding før det har gått en halvtime så burde du prøve å feste den bedre. Uansett så vil kjøleren ha god kontakt med varmesprederen på cpu om den ligger plant oppå. Endret 12. februar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Hmmm.. skal jeg tørre gjøre det da? Først skremmer Dere meg med at cpu kan smelte også seie Dere at jeg skal kjøre noe CPU grillings program? *skummelt* får ta å moddet til kjøler festet litt først, så vet jeg ihvertfall at den sitter skikkeligt. Så må jeg legge opp noe støtte for kjøleren (pcen min står vertikalt, så kjøleren "bøyer" seg fra cpu, på ein måte..) Også, skal jeg grille den.. Nevnte forresten ikke at jeg kjører uten vifte.. Noen av Dere som vet om P4 3.0GHz Northwood CPU kan bli for varm til denne kjøleren? ... går vel egentlig ikke å svare på det.. har vel mye å si hvordan kabinettet ser ut, om det er rot med kabler, om det er kabinett vifter, rom temperatur osv.. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Jeg vil tro at DELL har automatisk shut off når CPU temperaturen går over en viss grad. Smelter gjør den nok ikke, du kan jo ta en titt her: http://www.hardware.no/tester//burning_down_the_house/12295 CPU-kjøleren burde holde lenge. Endret 12. februar 2006 av Pels Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå