Gå til innhold

Hva skjer hvis cpu blir for varm?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nyligt skaffet meg en Scythe Ninja CPU kjøler til min P4 3.0GHz.

Jeg har Dell maskin, så jeg måtte "bygge" et eget feste til kjøleren (siden det ikke var standard 478 socket)

Uansett, nå har jeg ihvertfall smørt på kjølepasta og klart å få klipset kjøleren på.

Og siden jeg har Dell HK så er det ikke temperatur måler på den...

Det jeg lurer på er:

Hvordan vet jeg at kjøleren sitter skikkelig? (den blir jo varm..)

og

Hva skjer hvis prossessoren blir for varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pass på at kjøleren ikke vipper.

Om prosessoren over lengre tid er for varm oppstår det elektromigrasjon.

5590698[/snapback]

Slik det står beskrevet der kommer det vel først og fremst av for høy strøm av elektroner. Men det er vel uansett ikke bra å utsette noen elektriske komponenter for mer varme enn nødvendig siden det kan gi utslag på levetiden.

Lenke til kommentar
Hei

Har nyligt skaffet meg en Scythe Ninja CPU kjøler til min P4 3.0GHz.

Jeg har Dell maskin, så jeg måtte "bygge" et eget feste til kjøleren (siden det ikke var standard 478 socket)

Uansett, nå har jeg ihvertfall smørt på kjølepasta og klart å få klipset kjøleren på.

Og siden jeg har Dell HK så er det ikke temperatur måler på den...

Det jeg lurer på er:

Hvordan vet jeg at kjøleren sitter skikkelig? (den blir jo varm..)

og

Hva skjer hvis prossessoren blir for varm?

5590653[/snapback]

Du kan kjøre et program som heter Prime95 som du finner på google. Kjør torture test max heat i en halvtime eller noe. Dette vil teste stabiliteten til prosessoren ved maks temperatur. Om du får feilmelding før det har gått en halvtime så burde du prøve å feste den bedre. Uansett så vil kjøleren ha god kontakt med varmesprederen på cpu om den ligger plant oppå.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Hmmm.. skal jeg tørre gjøre det da?

Først skremmer Dere meg med at cpu kan smelte også seie Dere at jeg skal kjøre noe CPU grillings program?

*skummelt* ;)

får ta å moddet til kjøler festet litt først, så vet jeg ihvertfall at den sitter skikkeligt.

Så må jeg legge opp noe støtte for kjøleren (pcen min står vertikalt, så kjøleren "bøyer" seg fra cpu, på ein måte..)

Også, skal jeg grille den..

Nevnte forresten ikke at jeg kjører uten vifte.. Noen av Dere som vet om P4 3.0GHz Northwood CPU kan bli for varm til denne kjøleren?

... går vel egentlig ikke å svare på det.. har vel mye å si hvordan kabinettet ser ut, om det er rot med kabler, om det er kabinett vifter, rom temperatur osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...