Gå til innhold

kjempe problem med IDE/S-ATA

Sealine

Anbefalte innlegg

Jeg blir bare nødt til å prøve å legge frem problemet mitt for dere så godt jeg kan, for vet ikke helt hva jeg skal spørre om konkret.

Isted tok jeg å mer eller mindre plukket fra hverandre PCn for å tørke støv og sånn. Da satt det i en IDE ATA disk på 120GB. Jeg hadde en 80GB S-ATA disk liggende som jeg har puttet inn nå etter jeg satt sammen PCn igjen. Så kommer problemet.

Da jeg slo på pcn igjen så fant ikke maskinen IDE disken min, der jeg har absolutt alt jeg trenger av musikk, bilder osv. Jeg skjønner ikke hva som kan ha skjedd, noen som kan ha peiling? Jeg kommer derimot inn på S-ATA disken. Kan jeg ha koblet et eller annet feil? Prøvde å lese i HK manualen så godt jeg kunne, men ble ikke klokere. Sitter foresten på S-ATA disken å skriver nå.

Nå har det seg jo sånn at det er installert opperativsystem på begge diskene, så hvis jeg vil bruke begge samtidig, hvordan skal jeg gjøre det da?

mvh petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok nå har jeg ordnet problemet her. Hadde en IDE kabel liggende, så byttet de ut å testet. Gidd strålende;) Kabelen som sluttet å virke bare.

Har nå bare koblet fra SATA disken, så lurer på hvordan jeg skal gjøre det. har tre spm.

1; Hvis jeg har en SATA disk og en IDE disk, må jeg da bruke jumper og master/slave? Eller gjelder dette kun to eller fler IDE disker? Isåfall hvilken HDD skal være master og hvilken slave?

2; Nå er det OS på begge diskene, hva skal jeg gjøre?

3; CD brenneren og DVD spilleren min går i IDE2 utgangen. Det står jumpere på begge to nå, men er disse egentlig nødvendige, og isåfall hvorfor?

Endret av Sealine
Lenke til kommentar

Jumperen gjelder bare på IDE disker på samme kabel. Sett IDE disken som master (eller Cable Select)på den midterste slot'en på IDE kabelen (forutsatt at du har 80 pin kabel) :)

Hvis det er OS på begge diskene ville jeg ha venta med å koble til den disken du ikke skal bruke til OS, sikre at den disken du vil ha som OS disk booter skikkelig (evt. formaterer og reinstallerer på denne disken) og så, etter første skikkelige boot med det nye OS'et, kobler til den siste disken og formaterer den.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jumperen gjelder bare på IDE disker på samme kabel. Sett IDE disken som master (eller Cable Select)på den midterste slot'en på IDE kabelen (forutsatt at du har 80 pin kabel) :)

Hvis det er OS på begge diskene ville jeg ha venta med å koble til den disken du ikke skal bruke til OS, sikre at den disken du vil ha som OS disk booter skikkelig (evt. formaterer og reinstallerer på denne disken) og så, etter første skikkelige boot med det nye OS'et, kobler til den siste disken og formaterer den.

5590777[/snapback]

Okei. Men jeg har kun to jumpere. de står på dvd spillern og cd brennern som er på IDE2 plassen. Har det noe for seg å bruke de jumperne pånoe i det hele tatt?

Og hva mener du med at disken min skal boote skikkelig før jeg legger til den nye HDD'n? Alt fungerer helt fint nå

Lenke til kommentar

Du skal ha en jumper bak på ide-disken din. Hvis ikke får du koble fra dvd/cd og låne en jumper derifra.

Han mener nok at etter at du tydeligvis opplevde følelsen av at du kanskje hadde mistet filene dine så bør du la SATA disken ligge i skuffen til du har tatt backup av dataene, før du begynner med multibooting. Tror jeg.

1; Hvis jeg har en SATA disk og en IDE disk, må jeg da bruke jumper og master/slave? Eller gjelder dette kun to eller fler IDE disker? Isåfall hvilken HDD skal være master og hvilken slave?

2; Nå er det OS på begge diskene, hva skal jeg gjøre?

3; CD brenneren og DVD spilleren min går i IDE2 utgangen. Det står jumpere på begge to nå, men er disse egentlig nødvendige, og isåfall hvorfor?

5590771[/snapback]

1. Hver SATA disk har sin egen kabel, så du trenger ikke jumpere. Med IDE kan du koble 2 disker på 1 kabel, med jumperne må den ene settes til master , den andre til slave (et hovedkort vil vanligvis ha kontakter for 2 IDE-kabler som hver kan ha 2 disker = 4 IDE enheter). Av harddisker skal master være system-disken. Med dvd/cd på den andre kabelen er det ikke så viktig.

2. se 1

3. se 1

Endret av substeve
Lenke til kommentar

takk for svar. Jeg har prøvd meg litt frem osv nå, og har funnet ut at jeg rett og slett ikke kan ha både IDE disken og SATA disken i pcn på en gang.

Det går ikke opp med kablene i PCn, for hvis det går opp begynner PCn å ule ved oppstart, så står det at ikke skjermkortet får strøm.

Hvis det går opp på en annen måte, så får ikke viftene og temp. måleren strøm.

Går det opp på en annen måte får ikke CPU viften strøm.

Noen forslag? :whistle:

Lenke til kommentar
Koble fra enheter eller ny strømforsyning høres ut som en fornuftig løsning. Det er ikke alltid det finnes snarveier :cool:

5591033[/snapback]

så du tror rett og slett at strømforsyningen er for liten? Har en Thermaltake 400W, ABIT NF7-S 2.0, AMD Athlon XP2500, Sapphire Radeon 9500PRO, Seagate 80GB SATA, Seagate 120GB IDE, 2x Corsair XMS PRO PC3200, DVD spiller, CD brenner, + 2 kabinettvifter, CPU vifte og noe temp måler stash.

tror du at om jeg hadde hatt en større PSU så ville skjermkortet fått strøm og ikke ult?

Har noen foresten link til en side der jeg kan måle hvor stor PSU jeg "trenger"?

Endret av Sealine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...