moestue Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Har NGT Charlie og bruker en Cisco 677 router samt en Linksys WRT54G trådløs router. Internetten går ufattelig tregt (400 kbit/s) og det er nok fordi jeg ikke har stilt inn instillingene riktig. Hvilken metode er best å bruke, altså hvilken router skal bruke "routerfunksjonen" osv. På instillingene til Linksysen.. skal jeg bruke DHCP, Static IP, PPPOE eller PPTP? Noen andre instillinger jeg skal gjøre med Linksysen? Endret 12. februar 2006 av moestue Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Kjører nøyaktig samme oppsett som deg uten problemer. Har du prøvd å putte Cisco'n i en av switche portene for å se hvordan ting funker da? ... har du mindre problemer da så er det jo svært sannsyling hva som er feilen.. Endret 12. februar 2006 av larskrru Lenke til kommentar
ronnyenk Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Har fundert på hvordan jeg skal gjøre dette selv, men fant svar i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=247648&st=80 Lenke til kommentar
moestue Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Har fundert på hvordan jeg skal gjøre dette selv, men fant svar i denne tråden:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=247648&st=80 5590714[/snapback] Takk for tipset, men har fortsatt endel ubesvarte spørsmål. Dere synes sikkert jeg er dårlig på dette området.. derfor går jeg veldig i detalj. Fint hvis noen svarer på hva jeg må forandre på (helst detaljert ) Har prøvd å følge denne guiden så nøyaktig som mulig... 1. La modemet fungere som DHCP server (som vanlig). 2. Skru AV DHCP serveren til trådløsrouteren. 3. Sette en fast IP på trådløsrouteren OG passe på å velge samme IP range og subnetmaske som modemet deler ut, deler modemet ut i området 10.0.0.x så velg f.eks. 10.0.0.100 og subnetmaske 255.255.255.0. Grunnen til at det er viktig er for å kunne konfigurere trådløsrouteren senere. 4. Når man kobler en nettverkskabel mellom modemet og trådløsrouteren skal man koble ledninga på EN AV LAN portene, IKKE wan porten. 5. Koble PCer med kabel til de andre lan portene. Har gått inn på alle pc'ene og konfigurert IP adressene og DNS-serveren manuelt. Har valgt følgende: IP adresse: 10.0.0.X (5, 6, 7) Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 10.0.0.1 Foretrukket DNS-server: 217.13.4.21 Alternativ DNS-server: 217.13.7.136 Punkt 1 og 2: er ok. Punkt 3: Hvordan setter jeg fast IP adresse til Linksysen og hva skal den være? Er det riktig gjort på bildet? Hvordan velger jeg IP range? Subnetmaske har jeg vel gjort riktig? Punkt 4: Ikke koble på porten Internet, men på de andre (1,2,3,4)? Er gjort isåfall. Punkt 5: er ok. Basic setup i Linksysen: Klikk! Avanserte routerinstillinger... skal noe gjøres her? Klikk! Endret 12. februar 2006 av moestue Lenke til kommentar
moestue Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Er det uklart hva jeg spør etter? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Du trenger KUN : "Disable DHCP" ,forandre "Lokal IP Address" ,og til slutt flytte kabel fra WAN til LAN. (alt dette skjer i Basic Setup) Jeg ville brukt en høyere IP adresse på routeren f.eks 10.0.0.240. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Du trenger KUN : "Disable DHCP" ,forandre "Lokal IP Address" ,og til slutt flytte kabel fra WAN til LAN. (alt dette skjer i Basic Setup) Jeg ville brukt en høyere IP adresse på routeren f.eks 10.0.0.240. 5593325[/snapback] Takker... Jeg har vel allerede deaktivert DHCP? Må jeg restarte routerne før instillingene funker bra? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg har vel allerede deaktivert DHCP? 5594264[/snapback] Joda, du har gjort riktig. Det skal holde med "save settings" etter konfigurering av routeren ,men det kan vere greit å ta en restart for å vere sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå