Beethoven Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Hei, Sett i forhold til C++, er JAVA ubrukelig da? Jeg kan ikke noe sånn programmering men jeg driver med scripting. Vet ikke om er noe særlig likt. Hva kan jeg lage i JAVA? Er det noe jeg ikke kan lage i JAVA? Er JAVA lett? Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei,Sett i forhold til C++, er JAVA ubrukelig da? Jeg kan ikke noe sånn programmering men jeg driver med scripting. Vet ikke om er noe særlig likt. Hva kan jeg lage i JAVA? Er det noe jeg ikke kan lage i JAVA? Er JAVA lett? 5590176[/snapback] Java er ikke ubrukelig. Du kan lage ca. alt av apllikasjoner i java, det funker til og med på mange plattformer, eneste krave er at du har installert java virtual machine. Java er relativt enkelt, men ganske omstendelig å skrive små programmer. java api er en veldig god hjelp. Lenke til kommentar
___ Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei,Sett i forhold til C++, er JAVA ubrukelig da? Jeg kan ikke noe sånn programmering men jeg driver med scripting. Vet ikke om er noe særlig likt. Hva kan jeg lage i JAVA? Er det noe jeg ikke kan lage i JAVA? Er JAVA lett? 5590176[/snapback] Med fare for å starte religionskrig, vil jeg påstå at Java slett ikke står tilbake for C++, snarere er det vel et større Java-miljø enn det er et C++-miljø. Årsaken til dette ligger vel i at C++ tradisjonelt har vært knyttet opp til kommersielle compilere som Microsoft Visual C++, Borland C++ Builder osv, mens Java hele tiden har vært en åpen løsning der utviklingsverktøyet er gratis. Et annet aspekt er knytningen til operativsystemer. Tradisjonelt har det jo vært slik at C/C++ compilere produserer maskinkode som kun kan kjøres i det miljøet / operativsystemet det ble kompilert for, mens Java kompileres til bytekode, som kjøres i en JVM (Java Virtual Machine). Dette gjør kompilert Java-kode plattformuavhengig. Dette med bytekode var faktisk et av argumentene som C/C++-evangelistene alltid brukte mot Java, med henvisning til at bytekode måtte oversettes til maskinkode, noe som gjorde et Java-program mye tregere enn et tilsvarende skrevet i C/C++. I dagens .NET-verden er det faktisk blitt slik at de fleste språk man lager under .NET-plattformen blir kompilert til bytekode. (Selv om .NET-bytekode er noe helt annet enn Java-bytekode) Du kan få til det meste med Java. Det er vel ingen begrensninger for hva man kan få til. Low-level aksess til maskinressurser derimot, er vel noe man ikke bør bruke Java til. Om Java er lett? Er det lett å spille piano? Noen påstår at det er det, mens jeg aldri har fått det til. Men så synes nok de fleste pianospillende mennesker at Java er vanskelig. Werner Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 det siste der hadde du rett i. pianospillende menesker synes java er vanskelig (egentlig alt av programering etter min mening hehe) det er vel egentlig noe man må lære seg. Det kan vel være lett med java også men vis det skal se bra ut må man kunne en del. (samma på piano. Di kan få til noe brukbart uten og kunne så mye men vis det skal høres bra ut burde du kunne noter) Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Hei,Sett i forhold til C++, er JAVA ubrukelig da? Jeg kan ikke noe sånn programmering men jeg driver med scripting. Vet ikke om er noe særlig likt. Hva kan jeg lage i JAVA? Er det noe jeg ikke kan lage i JAVA? Er JAVA lett? 5590176[/snapback] 1) nei java er ikke ubrukelig i forhold til C++. Det er ofte forskjellig bruksområde. 2) Om det er likt den scriptingen du driver med kommer ann på hva slags scripting du driver med. Forskjellige scriptspråk har forskjellig syntax, men jeg vil påstå at hvis du kan scripting godt og har forstått konseptene så vil det hjelpe deg videre. 3) du kan lage ganske mye forskjellig. Alt fra kommandolinjeapplikasjoner til gui og spill. Jeg holder for tiden på med å skrive OpenGL i java og det går fint. 4) Ja det er ting java ikke duger til, men det er ting du antagligvis ikke kommer til å lage alikevel. 5) Det påstås å være enklere enn C/C++ ihvertfall, og det er jeg helt enig i. Alikevel har du forstått konseptene i et språk er overgangen sjelden stor så om det er "lett" er egentlig ganske relativt i forhold til hva du alt kan. Endret 12. februar 2006 av invictus Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Om Java er lett? Er det lett å spille piano? Noen påstår at det er det, mens jeg aldri har fått det til. Men så synes nok de fleste pianospillende mennesker at Java er vanskelig. Er det sant?! Jeg spiller piano... finner ikke scripting særlig vanskelig. Jeg må si tusen takk for at dere tar dere tid til å skrive. Det skal dere ha . Men, er da på utkikk etter bok, jeg kjøpte C++ boka fra TISIP, hva skal jeg si? Veldig tamt. Jeg lurer jo egentlig på så mye mer. Men det står jo ikke i boka selvfølgelig. Er det noe JAVA bøker som dere kan anbefale med hele deres hjerte? Samma om den er på norsk eller engelsk. Lenke til kommentar
___ Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Men, er da på utkikk etter bok, jeg kjøpte C++ boka fra TISIP, hva skal jeg si? Veldig tamt. Jeg lurer jo egentlig på så mye mer. Men det står jo ikke i boka selvfølgelig.Er det noe JAVA bøker som dere kan anbefale med hele deres hjerte? Samma om den er på norsk eller engelsk. 5594045[/snapback] Det er gitt ut mye bra om Java på forlaget O'Reilly. Det er på engelsk, men jeg tror ikke du finner bedre bøker. (http://www.oreilly.com) Werner Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vel jeg kan jo nevne at boka vi bruker på UiS (Programmering Grunnkurs), virker som en grei bok å ta utgangspunkt, ikke var den så forferdelig dyr heller Lewis & Loftus java software solutions ISBN: 0-321-31246-5 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Som nevnt flere ganger her, java har plenty av bruksområder, om noen færre enn C++. Java er mer brukbar en C++ på endel områder, f.eks er det få som lager websider med C++, men mange som bruker Java (jsp og servlets). Har for tida to kompiser, den ene går på uio og den andre på en høgskole... Har sett læreboken de bruker på uio og er ikke spesiellt imponert... Personlig liker jeg bedre å lære java fra eksempler, så godt dokumentert kode er gjerne greit å bruke som eksempler å lære fra. Det den ene kompisen min har slitt mest med er å skille mellom objekter og klasser, kanskje fordi jeg har en tendens til å ha eksempler hvor klassene er deklarert med stor forbokstav, f.eks Person og et objekt basert på den klassen fort blir hetende person med liten forbokstav.. Jeg synes også at det blir undervist for lite i praktisk brukbare eksempler. Det er greit å lære seg objektorientert programmering, men det er greit å koble dette mot databaser og websider. En siste ting, programmering uten et godt utviklingsverktøy er slitsomt. JBuilder Foundation fra borland (www.borland.com) og eclipse er å anbefale. Bruker personlig JBuilder pga gui builderen som de har hatt i 3-4 år, lenge før noen andre hadde noe som var i nærheten av brukbart. Gode utviklingsverktøy gjør at du lett kan se informasjon om klasser uten å bruke lang tid. Uten et utviklingsverktøy må du kunne "alt" for å gjøre småting - en smule bakvendt Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Har for tida to kompiser, den ene går på uio og den andre på en høgskole... Har sett læreboken de bruker på uio og er ikke spesiellt imponert... 5600902[/snapback] Hva er det som gjør deg så missfornøyd med den boken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå