Gå til innhold

Linux basert filserver


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men jeg prøver.

 

Jeg har en eldre P3 maskin som jeg ønsker å bruke som filserver.

 

HK klarer ikke store disker, men dette løses ved å bruke eksterne disker på USB.

 

Det eneste maskinen skal gjøre er å gi 2 ulike brukere tilgang til X-antall disker via USB.

 

Lar dette seg gjøre med linux? I tilfelle, der vanskelig?

 

PS: Har ikke et dugg peiling på linux:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett konfigurere installasjonen, men det er ikke noe problem. Finnes distrospesifikke HOWTOs som forklarer hvordan du gjør det steg for steg.

 

Alle distroer kan kjøres uten skjerm, bare legg inn SSH.

 

Hvilken distro som du vil kjøre er smak og behag. Jeg vil anbefale Ubuntu, kyrsjo vil sikkert anbefale Fedora.

Lenke til kommentar

Jeg hadde to 160 gb disker kobla til en gammel pentium 166 med FreeBSD en gang.

 

 

Linux kan ikke bootes fra en harddisk eller partisjon som biosen ikke kjenner igjen, men når du først har starta opp, spiller ikke bios-begrensningene til disk-størrelse noen rolle.

 

Å gå for en fullblåst distro som ubuntu eller fedora til ditt bruk blir overkill dø luks. Noe mer a la http://www.clarkconnect.com/ vil passe deg bedre.

Lenke til kommentar
Jeg hadde to 160 gb disker kobla til en gammel pentium 166 med FreeBSD en gang.

 

 

Linux kan ikke bootes fra en harddisk eller partisjon som biosen ikke kjenner igjen, men når du først har starta opp, spiller ikke bios-begrensningene til disk-størrelse noen rolle.

 

Å gå for en fullblåst distro som ubuntu eller fedora til ditt bruk blir overkill dø luks. Noe mer a la http://www.clarkconnect.com/ vil passe deg bedre.

5591073[/snapback]

 

Dette ser ut til å passe mitt behov perfekt! :) Jeg skal se å få testet....må bare kjøpe ny PSU til maskinen.

 

Takk for tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Eller så vil FreeBSD uten X, men med source være midt i blinken. Jeg bruker det til brannmuren. Fungerer ypperlig.

 

Edit: grunnen til at jeg peker på FreeBSD selv om det står Linux basert filserver, er at FreeBSD og GNU/Linux ligner hverandre i bruk, og at FreeBSD er et bunnsolid server-operativsystem som blir flittig brukt til servere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...