Gå til innhold

valg av ny laptop?

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg ny laptop men er jo så mangt ute på markede om dagen...

sett på dell sin sinspiron 6000 :

Prosessor Intel® Centrino® - mobil teknologi med Intel® Pentium® M Prosessor 740 (2.00 GHz, 2 MB L2 Cache, 533 MHZ FSB),Minne 1024MB DDR2 RAM,100GB,15,4" TFT WXGA LCD-skjerm (1280x800),128 MB ATi Mobility Radeon X300 Graphics,

Acer 1644 WLMI

Intel® Pentium® M 760 (2.0 GHz - 2MB), Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15,4" TFT WXGA (1200x800) Acer Crystal Bright, 100 GB, 1024 MB (2x 512), DVD Brenner,Grafikk-kontroller: Intel GMA 900

kan dere anbefale en av disse 2, eller andre maskiner? max pris 12 000 m frakt

Trenger en maskin som er rask effektiv til skolearbeidet(høgskule så blir kandidatoppg og andre oppg, forelsesninger ovs. men blir brukt like my hjemme) som er ganske stillegående og takler å ha flere vindu åpne samtidig...blir og brukt mye til nettsurfing og musikk... ikke til spilling av dataspill...

Endret av studentjenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... ikke så enkel den der. Maskinene er mer eller mindre likt konfigurert. Dell maskinen har et bedre skjermkort, så trekker vel i siste omgang det lengste strået hva ytelse angår. Ikke bare fordi selve grafikkprosessoren er bedre, men også fordi kortet i Aceren bruker noe av systemminnet. Og etter hva jeg kan finne ut er Aceren noen hundrelapper dyrere (?).

Hva støy angår kjenner jeg ikke til Aceren, men mange klager over noe støy fra Dell-maskinen. Dette kan imidlertid fikses rimelig bra med et lite program som kan lastes ned gratis.

Jeg mener du ikke trår veldig galt uansett hva du velger av disse. Det er to gode maskiner, med god ytelse og prisen er bra på begge. Personlig ville jeg gått for Dell-maskinen grunnet at den har et bedre skjermkort som ikke stjeler av systemminnet. (Er nok litt inhabil da jeg har en I6000 selv :) )

Hva størrelse angår er jeg nok litt uenig med Zerblat og espennyh. Å kalle en 15.4" for et monster blir litt drøyt. Synes absolutt du har tenkt rett når du velger 15.4". Jeg mener fordelene med en stor skjerm langt overgår fordelene med en maskin som kanskje er rundt 0,5 kg lettere (ok opp til 1 kg, men da er skjemen veldig liten, og prisen gjerne høyere enn 12000). Spesielt når det er snakk om timer foran skjermen med oppgaveskriving og slikt. Da vil jeg heller "plages" ørlite mer under transport av maskinen. Men det er nå min mening.

Olav

Lenke til kommentar
Hva størrelse angår er jeg nok litt uenig med Zerblat og espennyh. Å kalle en 15.4" for et monster blir litt drøyt. Synes absolutt du har tenkt rett når du velger 15.4". Jeg mener fordelene med en stor skjerm langt overgår fordelene med en maskin som kanskje er rundt 0,5 kg lettere (ok opp til 1 kg, men da er skjemen veldig liten, og prisen gjerne høyere enn 12000). Spesielt når det er snakk om timer foran skjermen med oppgaveskriving og slikt. Da vil jeg heller "plages" ørlite mer under transport av maskinen. Men det er nå min mening.

5590476[/snapback]

Selv solgte jeg 15,4"eren jeg hadde for å kjøpe en 14,1". Merker ganske stor forskjell på størrelsen. Spesielt når man sitter på forelesning, 15,4" er ernormt (med fare for en liten overdrivelse). Når det gjelder å sitte foran skjermen lenge er det ikke veldig stor forskjell på 15 og 14" sånn sett.

Om man skal gå et stykke med PC-en hver dag merker man fort et halvkilo fra eller til også. :)

Bare lurt å sjekke ut ihvertfall.

Lenke til kommentar

skjermen vil eg ha 15,4..vil verfall ikkje gå ned i størrelse (er det eg har no).. men har sett på ulike maskiner...men med mine krav er det helst berre dell I 6000 som oppfylle dette til ein pris av 10200...

Men e det ei bra maskin å satse på..sia noen utrykker seg om at den bråker veldig... den eg har no høyres jo ut som et helikopter som letter så er kje så mye som skal til før det blir bedre..hehe

Men er det andre maskiner med mine krav kanskje til ein pris rundt 12 000 med frakt?

Tar i mot alt me stoooor takk:)

Endret av studentjenta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...