Gå til innhold

Har lisens, men mangler cd.

Anbefalte innlegg

Begge mine laptoper fikk jeg levert med windows ferdig instalet, en cdkey står under pcen.

Problemet er at når jeg prøver å legge inn windows på nytt vil ikke noen av cdkeyene virke, til tross for at jeg har gyldig lisens.

Ene er pro, og andre er home. Pcene er fra dell og fra acer.

Er det noen spesiel versjon av windows jeg må få tak i for at jeg skal kunne instalere windows med de lisensene jeg har?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter meg selv fra en annen tråd:

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min Dell-laptop i november 2004 var å formatere den og legge inn clean Windows uten noe forhåndsinstallert dilldall.

Lastet da ned et ISO-image av Windows XP Home Edition OEM, installerte fra denne og brukte serialen som var klistret under maskinen. Og selv om serialen opprinnelig var myntet på norsk versjon av Windows fungerte den prima også på engelskspråklig utgave.

Ingen problemer, og fullt lovlig. Det er serialklistremerket som er beviset på gyldig lisens og ikke mediet du installerer fra. Så lenge du har den unike, gyldige CD-keyen kan du laste ned Windows og installere denne med god samvittighet - så lenge det er samme versjon du har lisens til, da. Retail-CD fungerer ikke på OEM-lisenskode, f.eks.

Skaff deg OEM-versjoner av CD-ene, så gjør nok det underverker. :)

Lenke til kommentar

Kjøper man en PC med Windows-lisens fra HP, Fujitsu-Siemens eller en av de andre leverandørene er det mest sannsynlig en OEM-utgave.

OEM står for noe sånt som Original Equipment Manufacturer, og er en rimeligere utgave av operativsystemet, selv om funksjonaliteten er den samme. En retail utgave av Windows XP koster flere tusen, mens du får en OEM-utgave for rundt tusenlappen. Den store forskjellen ligger i supporten, med en OEM-utgave ligger supportansvaret ikke hos Microsoft, men hos maskinleverandøren - i ditt tilfelle Dell og Acer.

Tidligere var det også et krav at OEM-utgaver i nettbutikker kun kunne selges sammen med en essensiell del av datamaskinen (for eksempel harddisk), men i alle fall Komplett har løsnet på kravene for dette nå.

Ingen forskjell i funksjonaliteten, men vesentlig billigere og ingen support fra Microsoft, altså. Det er meg bekjent en kortfattet og nokså dekkende oppsummering. :)

Lenke til kommentar

Ja kansje jeg skal ringe dem å høre. Hos dell mener jeg hvertfall at jeg bør få, da pcen kom med en defekt brenner, og derfor ingen mulighet for å brenne ut cdene som ligger på selve pcen fra start av.

Takker for tips.

Når det gjelder OEM utgaven synes jeg det blir for dumt om jeg skal måtte betale over 1000 kr for å få cden tilsendt, lisensen har jeg jo alt.

Lenke til kommentar
Begge mine laptoper fikk jeg levert med windows ferdig instalet, en cdkey står under pcen.

Problemet er at når jeg prøver å legge inn windows på nytt vil ikke noen av cdkeyene virke, til tross for at jeg har gyldig lisens.

Ene er pro, og andre er home. Pcene er fra dell og fra acer.

Er det noen spesiel versjon av windows jeg må få tak i for at jeg skal kunne instalere windows med de lisensene jeg har?

5590058[/snapback]

hvis du kjøpte den Dell etter 15 juni 2004 er kanskje denne side til nytte:

http://support.dell.com/support/topics/glo...=en&s=dhs&cs=19

tatt fra denne side:

http://www.djdenham.com/Install%20Procedures.htm

lykke til

Endret av gaggen
Lenke til kommentar

Snakket med dell nå, og de skulle sende alt jeg trengte av cder. Får da windows, brenneprogram, drivere osv på egne cder. Kjempe bra service fra dell.

Ringte også Acer og ville at de skulle sende meg de samme tingene, men det var ikke sjangs i havet.

De kunne sende meg en restore cd, noe jeg slett ikke vil ha. Får jo masse unødvendige programmer som jeg ikke vil ha på maskinen min da,

Er ikke noe som har Windows XP Pro OEM de vil dele?

Lisens har jeg jo alt, så kan vel ikke være noe ulovlig i å få cd til ett program jeg alt har lisens til?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte pc fra netshop.no. Har hørt at man kan brenne ut sin egen versjon på plate.

Det skal etter sigende ligge på hardisken en plass:) Noe som vet hvordan jeg går fram her nå?

Jeg har også en pc nr.2 som jeg bruker til å produsere musikk. Kan jeg bruke min lisens

på denne også?

Lenke til kommentar

Ser det er mange som lovpriser selger når de får Windows-CDen tilsendt etter å ha bedt om det, men ærlig talt skulle det bare mangle. Det er ikke som om dere får noe gratis. Her har dere betalt for operativsystemet så får man ikke et fysisk produkt? Nei, pokker heller. Denne praksisen er en skandale.

Lenke til kommentar
Snakket med dell nå, og de skulle sende alt jeg trengte av cder. Får da windows, brenneprogram, drivere osv på egne cder. Kjempe bra service fra dell.

5602188[/snapback]

Hvor gammel er PCen (og hvis eldre enn 1år, har du den 3 års garantisaken på denne)? Jeg har et liknende problem, ringte de nylig, men de kunne ikke hjelpe meg. Sa at jeg skulle prøve å få tak i en cracka utgave istedet :shrug: seriøst
Lenke til kommentar

bare for og neve det menne det er ikke altid du får med en så kalt "Recovery CD" eller OEM cd når du kjøper deg PC lenger.. det som kommer med i stedet er en ekstra partisjon på hardisken din hvor alt du trenger skal ligge... sånn er det på IBMen min vertfall kansje litt forsjellig fra produsent til produsent...

Lenke til kommentar
bare for og neve det menne det er ikke altid du får med en så kalt "Recovery CD" eller OEM cd når du kjøper deg PC lenger.. det som kommer med i stedet er en ekstra partisjon på hardisken din hvor alt du trenger skal ligge... sånn er det på IBMen min vertfall kansje litt forsjellig fra produsent til produsent...

6074758[/snapback]

Er klar over det. Problemet mitt er bare det at den partisjonen er borte på min maskin. Er mulig den er blitt fjernet av min bror (kjøpte pcen brukt av han) når han formaterte maskinen med en vanlig xp-cd.

Uansett, en av de på support'en til IBM har bestilt et sett med recovery-cder til meg som kommer i posten. Fikk ikke OEM-cd men tror jeg kan få tak i dette en annen plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...