Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage hjemmeside/hostname

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har en server her og alt sånt, men det jeg lurte på er hvordan jeg kan få til å lage ei nettside med eget domene og egen hosting på?

Til nå har jeg kun ftp://12******/  (IP-adresse altså)

men jeg vil det skal stå :

www.otnaes-ebersten.sedchos

Noen som vet?

5589975[/snapback]

Det er vel strengt tatt ikke et hardware spørsmål. Men for å gi deg et svar: For å knytte en IP adresse til et domene må du først kjøpe/registrere det domenet du ønsker. Så ber du registraren (firmaet du kjøpte domenet av) å peke domenet til din ip-adresse. Men .sedchos er ikke et topp-domen og kan ikke registreres, correct if im wrong. Vurder heller www.otnaes-ebersten.com . net .org eller .no :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har en server her og alt sånt, men det jeg lurte på er hvordan jeg kan få til å lage ei nettside med eget domene og egen hosting på?

Til nå har jeg kun ftp://12******/   (IP-adresse altså)

men jeg vil det skal stå :

www.otnaes-ebersten.sedchos

Noen som vet?

5589975[/snapback]

Det er vel strengt tatt ikke et hardware spørsmål. Men for å gi deg et svar: For å knytte en IP adresse til et domene må du først kjøpe/registrere det domenet du ønsker. Så ber du registraren (firmaet du kjøpte domenet av) å peke domenet til din ip-adresse. Men .sedchos er ikke et topp-domen og kan ikke registreres, correct if im wrong. Vurder heller www.otnaes-ebersten.com . net .org eller .no :)

5590024[/snapback]

Det er nettopp det. Internet er åpen for alle, så hvorfor ha det inn under noe sånt domene, går det ikke ant å lage et eget?

Sorry om det ikke er hardare spørsmål, men jeg finner ikke noen andre forum som tjaa..passer bedre til å svare:P

Lenke til kommentar

www.no-ip.com er gratis, og meget enkelt å bruke, med eget program som oppdaterer din IP med hostnavnet.

Utenom det og .tk må du vel ut med en liten sum. Rent brukermessig er det mer stil over et domene som er betalt for. Vet at .tk har en 15 sekunders reklame før du kommer til selve siden. No-ip.com er da å foretrekke.

Lenke til kommentar

.com .net og .org er åpne og frie for alle, men ikke gratis. Det er mange som tilbyr registrering av disse topp-domenene og det derfor mulig å finne billlige registrarer. .no er forebeholdt Norge og jeg tror du må være registrert i Brønnøysund for at du skal kunne få det. Men det finnes andre topp-domener som f.eks. .as. og .nu som er åpnet for alle. .as topp-domenet tilhører egentlig American Samoa, men det er ikke så mange folk der og de har derfor solgt rettighetene til topp-domene til bla. Norske registrarer. .tk topp-domenet tilhører et lite land som heter Tokelau. Det består av en liten øy på tre atoller og ligger i stillehavet. De lever i harmoni med naturen og deler det de har. Alle har mat og de har ihvertfall ikke bruk for .tk domenet sitt som de har fått av ICANN. Derfor gir de det bort gratis :) Neste ferie mål bør være Tokelau :thumbup:

Endret av digitalplacebo
Lenke til kommentar

okey...men jeg har jo egen server og alt her nå...skal jeg bare droppe det og registrere meg gratis? (jeg skal egnelitg bare ha en nettside oppe og kjøre fordi..... som et "barn" må jeg overbevise min mor at jeg får til å bruke min utdanning til å lage henne et betalt-domene-nettside fra scratch med bruk av bare html eller script, ELLER program som Dreamweaver, etc istedenfor at hun skal bruke MASSE penger på en svindler hjemme der hvor hun jobber og har firma..)

Kan for eksempel bruke den "gratis-hjemmeisde-addressen" til et forum som passer for slike spørsmål som dette :blush:

Endret av rævva_
Lenke til kommentar
okey...men jeg har jo egen server og alt her nå...skal jeg bare droppe det og registrere meg gratis? (jeg skal egnelitg bare ha en nettside oppe og kjøre fordi..... som et "barn" må jeg overbevise min mor at jeg får til å bruke min utdanning til å lage henne et betalt-domene-nettside fra scratch med bruk av bare html eller script, ELLER program som Dreamweaver, etc istedenfor at hun skal bruke MASSE penger på en svindler hjemme der hvor hun jobber og har firma..)

Kan for eksempel bruke den "gratis-hjemmeisde-addressen" til et forum som passer for slike spørsmål som dette  :blush:

5590354[/snapback]

Registrer otnaes-ebersten.tk og pek domenet til ip adressen din. Lag en hjemmeside. Så er saken løst og moren din blir stolt av deg :)

Lenke til kommentar

Kan for eksempel bruke den "gratis-hjemmeisde-addressen" til et forum som passer for slike spørsmål som dette  :blush:

5590354[/snapback]

Registrer otnaes-ebersten.tk og pek domenet til ip adressen din. Lag en hjemmeside. Så er saken løst og moren din blir stolt av deg :)

5590376[/snapback]

Vel, nå har det seg sånn at jeg ikke kan bruke ftp:// IP

Men bare HTTP:// addresser... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale .tk!

Er bare reklame/pop-ups og anna drit når du går gjennom en .tk-adresse. Dessuten tror jeg .tk bare forwarder til en webadresse via en frame, dvs du får ikke pekt otnaes-ebersten.tk f.eks rett mot din maskin. Du kan jo titte på www.multihost.no for billige domener. Det blir mye bedre, tro meg!

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...