Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hjemmenett


Anbefalte innlegg

Hei,

Har et hjemmenettverk med en DI-804 ruter, ADSL mot internett og 4 PC-er, to med W98 og to med XP. Alle PC-ene har problemfri tilgang til Internett, mens bare XP maskinene vil "snakke" sammen internt på LAN. Jeg har benyttet metoden med å la XP generere en konfigurasjonsdiskette, men denne ser bare ut til å fungere på XP maskiner. Videre har jeg sørget for at fil/printerdeling er slått på og har merket to kataloger som felles. Samt kontrollert Nettverk instillingene flere ganger. W98 maskinene ser ingen andre maskiner. Noen som har tips slik at alle maskinene kan kommunisere lokalt?

mvh

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har ingen direkte løsning, da det kan være mange ting som gjør dette, men har et par tips.

 

Sørg for at fil/printerdeling er innstallert på alle maskinene, win98 maskinene også selv om du ikke skal dele noe fra dem. (du sier ikke noe om det er på alle, eller bare xp maskinene det er innstallert)

 

Deretter sørg også for at guest kontoen er enablet på alle maskinene, win98 maskinene også.

 

Om dette er gjort skal i teorien iallefall alle maskinene kunne se hverandre.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar. Jo jeg har enablet fildeling og publisert noen kataloger på alle maskinene. Hadde ikke enablet GUEST på W98 maskinene,- men lagde en bruker med det navnet (er kanskje ikke helt måten å gjøre det på). Når jeg forsøker å "pinge" fra W98 maskinene får jeg kun svar fra egen maskin og fra ruteren. Fra XP maskinene får jeg kan svar fra begge XP-ene og ruteren. Står temmelig fast her er jeg redd for.

Lenke til kommentar

Leste jeg riktig når du sier at du ikke klarer på pinge W98 fra XP, eller omvendt?

 

Klarer W98 å pinge W98?

Men alle får pinget router'n?

 

edit: Jo jeg leset riktig; du har ikke enablet firewall'en i XP? Eller noe annet prog. som sluker ping? Med mindre router'en ikke forward ping, men det er ikke logisk siden XP klarer å pinge XP.

 

Dette fikk meg til å tenke gitt.

Men det med Guest har ingenting med saken å gjøre...

 

edit #2: Hva med å gi oss intern IP'er; netmask og gateway (Internt)?

F.ex

Win98#1 IP: 192.168.1.2/255.255.255.0/192.168.1.1

WinXP#1 osv. osv.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-09-17 17:03 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-09-17 17:05 ]

Lenke til kommentar

Hei,

Du er definitivt innpå noe riktig. Jeg kjører Norton Internet security, og den sperrer mot PING. Når den er "enablet" får jeg ikke pinget egen PC engang. Må sjekke dette opp nærmere på W98 PC'ene, der mente jeg NIS var disablet...

Sjekker litt mer ut fra din teori imorgen og gir deg tilbakemelding. Har jo egentlig 3 "firewalls" i nettet: XP, Norton og selve DI-804 ruteren. Takk for hjelp!

mvh Dag

Lenke til kommentar

Du hadde rett. Med Norton Internet Security (NIS) disablet på alle maskiner (og ingen XP firewall), viste også W98 maskinene seg på lokalnettet. XP maskinene hadde ingen problemer med å se hverandre med NIS enablet, men det hadde W98 maskinene. Konklusjonen er vel at nettet blir mer utsatt om NIS må disables pga. W98 maskiner i nettet. Igjen takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...