KurtM Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Som emnetittelen sier: Hvem er egentlig Norges mektigste person/familie/firma? Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jens Stoltenberg 5589249[/snapback] Jeg regner med at du tuller nå. Lenke til kommentar
hulder Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jens Stoltenberg 5589249[/snapback] Jeg regner med at du tuller nå. 5589262[/snapback] Leder landets største parti,var en suveren ener i valg-kampen, lyktes med detrødgrønne prosjektet oghar dannet flertallsregje-ring. Har holdt en lavereprofil utad etter at de trevalgvinnerne har organi-sert seg og fordelt makta,og virker på den måtenmer samlende. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jens Stoltenberg 5589249[/snapback] Jeg regner med at du tuller nå. 5589262[/snapback] Han er jo statsminister, han er norges mektigste mann. Lenke til kommentar
hulder Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jens Stoltenberg 5589249[/snapback] Jeg regner med at du tuller nå. 5589262[/snapback] Han er jo statsminister, han er norges mektigste mann. 5589278[/snapback] + At han leder landets største parti,var en suveren ener i valg-kampen, lyktes med detrødgrønne prosjektet oghar dannet flertallsregje-ring. Har holdt en lavereprofil utad etter at de trevalgvinnerne har organi-sert seg og fordelt makta,og virker på den måtenmer samlende. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Mener allikevel ikke at en politiker er Norges mektigste mann. Politisk posisjon i et land som Norge er veldig temperært, om 4-8 år så er han ikke i den posisjonen lenger. Desutten kan han ikke som statsminister nærmest gjøre en minste ting uten samråd med andre i regjeringen, dermed er han ikke solitært / egenhendig handlekraftig individuelt eller uavhengig av regjeringen og partiet han tilhører. Kort sagt: Han kan ikke uavhengig av andre gjøre/si som han vil som person. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Nei, men som person er det jo veldig subjektivt hvem som er mektigst. Deg selv er for eksempel den mektigste du kjenner fordi har makta til å styre ditt eget liv og dine egne beslutninger som har konsekvens for andre mennesker. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Fredriksen, Hagen, Røkke, Reitan osv? Penger er makt. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 ja, jeg ville også dratt frem fredriksen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Dere kan gjerne få lov til å kutte ut unødvendig quote, da det skaper enormt mye rot og unødvendig scrolling. Jeg har slettet de verste tilfellene, som i tillegg var off-topic og personangrep. Quote kun det som er relevant for svaret ditt, og maks to generasjoner bakover Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Sjefredaktøren i VG er jo relativt mektig. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Medie-folk. (rable rable) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jens Stoltenberg 5589249[/snapback] Jeg regner med at du tuller nå. 5589262[/snapback] Han er jo statsminister, han er norges mektigste mann. 5589278[/snapback] + At han leder landets største parti,var en suveren ener i valg-kampen, lyktes med detrødgrønne prosjektet oghar dannet flertallsregje-ring. Har holdt en lavereprofil utad etter at de trevalgvinnerne har organi-sert seg og fordelt makta,og virker på den måtenmer samlende. 5589319[/snapback] Pluss samarbeidet med Valla og LO. Men hvem som er mektisk av Valla og Stoltenberg er jeg usikker på. Jeg tror nesten det er Valla, men det er kanskje bare fordi hun som person gjør meg mer skremt og redd enn Stoltenberg. Off topic: Jeg har ingen problem med å se for meg Valla som mafaiaboss som henretter sine motstandere på brutale måter. Hun virker så iskald og kynisk på meg at jeg blir direkte redd. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vel, egentlig så er vel kongen den mektigste personen... Men han gjør jo ikke annet en å farte litt rundt å hilse på folk i dag. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ville nok nevnt Statoil, Hydro og Aker under firmaer. Disse syesselsetter utrolig mange folk, både direkte og inndirekte. Og det er ikke små penger de bidrar med inn i statskassen av skatter og avgifter. Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 LO har veldig mye makt. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg går ut i fra at du mener den mektigste i Norge og ikke den som har mest makt over Norge for da ville jeg sakt USA. Ville nok nevnt Statoil, Hydro og Aker under firmaer. Disse syesselsetter utrolig mange folk, både direkte og inndirekte.Og det er ikke små penger de bidrar med inn i statskassen av skatter og avgifter. 5596309[/snapback] Som "myhken" sier, ville jeg sakt Statoil og Hydro. Disse har råder over oljen, verdens viktigste ressurs. Vis de vil kan de boikotte et land og nekte å selge olje til dem, og uten olje er de fleste land fortapt i dag. I tillegg råder de over oljeprisen, som kanskje er enda viktigere. I tillegg til at man kan det kan styre konkurangsedyktigheten til forskjellige land styrer det også over pengene i oljefondet (og statskassa) og ikke minst børsene rundt om i verden (spessielt Oslo Børs). Men jeg tviler på at noen av disse selskapene vil bruke den makten de har, for vis de bruker den vil de miste den og framtidige inntekter. Derfor har de egentlig ikke så mye makt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Rent formelt er det vel kongen som er den mektigste i landet, etterfulgt av stortingspresidenten og statsministeren. Hvem som virkelig er mektigst har jeg ikke kompetanse til å si noe sikkert om, men jeg tror noen av de pengesterke i hvert fall har ganske store muligheter til innflytelse. Husk at det har mye å si hvorvidt vedkommende benytter seg av mulighetene sine også. Man har ikke makt hvis man ikke bruker den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå