Emjay Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) God kveld folkens, Har en i en tid nå leid kjeller leilighet i en eldre bolig fra rundt 1967. Og damen jeg leier fra har sagt det at wattnivået for huset ligger rundt 4kWt (hun har wattmeter, hehe). Hun har nevnt at det egentlig er rundt 2kWt, men har med tiden sakte gått oppover mot 4KWt. Hun er veldig hyggelig, men overnervøs når det kommer til strøm. Hun benytter parafin til oppvarming, mens jeg benytter elektrisitet. Unødig og fortelle er ikke mye strøm til overs etter dette, bare kaffetrakteren er 1kW, varmtvannstanken tar ca. 2kW, bare for og nevne litt. Og strengt tatt begynner jeg å tvile litt på grensen hennes, jeg vet at det til tider har blitt dratt opp mot 7-8kWt uten noen problemer, blitt fortalt at i 2003 var SKK på inspeksjon her og byttet den gamle hovedsikringen over til automatisk, den gamle sikringen løyd 35A, og den nye er jeg ikke 100% sikker på ettersom det ikke står konkret Amperè på. Dessverre er huseier ikke riktig sikker på hvor hun har fått beskjed om watt-grensen henn, jeg mistenker det er feil men, kan jo selvfølgelig ikke være sikker. Det gamle systemet må nødt til og stå fram til sommeren før jeg/vi kan legge penger i det, men inntil da hadde det vært konge hvis noen elektro-guruer kunne sjekket bildene jeg har tatt av boksen, også innkjøpslisten av det elektroniske utstyret tilbake når huset var nytt, og bekrefte hva hun sier. Endret 11. februar 2006 av Emjay Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Okay. så det er til sommeren at du skal bytte til Automatsikkringer da eller? Det bør du no egentlig gjøre snarest da, men. Har ikke særlig sansen for gamle sikkringskap selv. Har ikke så utrolig mye peiling på watt og regning desverre. Sorry, så jeg har ikke så mye å tilføye, bortsett fra at de gamle sikkringene må byttes ut med et nytt system. Lenke til kommentar
Emjay Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Okay. så det er til sommeren at du skal bytte til Automatsikkringer da eller?Det bør du no egentlig gjøre snarest da, men. Har ikke særlig sansen for gamle sikkringskap selv. Har ikke så utrolig mye peiling på watt og regning desverre. Sorry, så jeg har ikke så mye å tilføye, bortsett fra at de gamle sikkringene må byttes ut med et nytt system. 5589197[/snapback] Må vel naturligvis bytte alt av det gamle over til nye automatiske. Men hovedproblemet nå er at huseier tror ikke ledningen inn fra nettet takler mer enn 4kWt, mens jeg tror den kan klare litt mer. (Edit) Har en eletrikker lov til og putte inn en hovedsikring som ledningen fra nettet ikke kan greie? Så hvis ikke, en 35A sikring som sto i fra gammelt av kan trekkes teoretisk 8kWt på to fase? Endret 11. februar 2006 av Emjay Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Hmmm en 1,5 kvadrat kablel tåler 3600w => 16 ampere... så tror nok den tåler MYE mer... Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Okay. så det er til sommeren at du skal bytte til Automatsikkringer da eller?Det bør du no egentlig gjøre snarest da, men. Har ikke særlig sansen for gamle sikkringskap selv. Har ikke så utrolig mye peiling på watt og regning desverre. Sorry, så jeg har ikke så mye å tilføye, bortsett fra at de gamle sikkringene må byttes ut med et nytt system. 5589197[/snapback] Må vel naturligvis bytte alt av det gamle over til nye automatiske. Men hovedproblemet nå er at huseier tror ikke ledningen inn fra nettet takler mer enn 4kWt, mens jeg tror den kan klare litt mer. (Edit) Har en eletrikker lov til og putte inn en hovedsikring som ledningen fra nettet ikke kan greie? Så hvis ikke, en 35A sikring som sto i fra gammelt av kan trekkes teoretisk 8kWt på to fase? 5589409[/snapback] Vel etter det jeg forstår så sier du hovedsikringen er på 35Amper. Det gir 35*230V som gir 8050W/8Kw Ser du akkurat editerte. Som jeg akkurat skulle si. 8Kw er grensen her. Lenke til kommentar
Emjay Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Takker for positive svar. Som du kanskje kan skjønne kan det bli absurd og måtte slå av pc'er, forskerere og diverse lys bare for og bruke ovnen og microen, bare p.ga denne grensen. Men hvis vi kan bruke rundt 6-7 uten problemer vil dette holde fint fram til sommeren. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Hvis du har på pc og anlegg så slipper du å bruke ovnen da, blir akkurat samme oppvarmingen. Lenke til kommentar
Emjay Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Hvis du har på pc og anlegg så slipper du å bruke ovnen da, blir akkurat samme oppvarmingen. 5589533[/snapback] Dessverre så står pc'ene på soverommet, og kan ikke greie og varme opp leligheten. Må iallefall ha en elektrisk oljeovn på for og varme opp stua, dette er ett murhus så det kan bli kaldt. Eneste positive er at jeg har til nå bare betalt 1,000 pr. strømregning. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Det nye overspenningsvernet ditt er kun på 32 Ampere. Noe som er litt lavere enn dine gamle 35 Ampere skrusikringer. Uansett ville de gode gamle skru sikringene tålt mer enn din nye automat, selv om Amperen var lik. Dette er fordi de er tregere til å løse ut, og dermed tåler mer overbelastning over tid. Chills nevner at en 1.5 kvadrat kabel tåler 16 Ampere, dette er ikke riktig. Den tåler det, men etter dagens normer er det ikke lov å ha mer enn 13 Ampere på slike kabler. Da må du ha 2.5 kvadrat. Hvis jeg leser kursbetegnelsen riktig, så er kjeller leieligheten sikret med en 25 Ampere sikring. Egentlig så skal jeg ikke kunne se noen grunn til at du trenger å bytte noe som helst. Det er i hvertfall ingen grunn til å kun bytte til automatsikringer. Det hjelper ingenting. Hvis du skal gjøre noe som helst, så kan jeg love deg at det blir dyrt. For det første må du bytte inntakskabel for å kunne få noe mere å bruke. Du må da også bytte alle kabler innvending. Slik det er i dag, så kan det nok brukes noen år til, selv om det beste hadde vært å byttet alt. Husk at branner forårsaket av elektriske anlegg kanskje er brann årsak nummer 1 i Norge. Så jeg råder deg uansett til å gjøre noe med en gang. Spesielt siden det ikke har blitt rørt på siden 1967. Skru til alle sikringene (minst 1 gang i året). Men kanskje viktigst for deg. Finn en flat skrutrekker, skru av dekslene til alle stikkontakter og brytere og skru til alle skruer. Samtidig sjekk om det er noen brune merker på dem. Da må de byttes med en gang. Grunnen til at du må skru til er at skruene løsner under bruk, og når disse blir belastet så utvikler det varme som kan forårsake brann. Men husk for all del å ta ut sikringene mens du gjør dette (begge to for hver kurs). Støt er ikke spesielt godt Men får å svare enkelt på ditt spørsmål, du kan bruke godt over 4000 W. Hvis du lurer på hvor dyrt det kan bli å fikse huset ditt, ring en elektriker og spør om å få ett prisoverslag, disse er gratis. Husk også å sjekk med flere, slik at du får riktig pris. MVH Elektriker'n PS! Den prislisten fra '67 må jeg vise sjefen, total prisen der er jo ikke mer enn ett par punkter i dag. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Takker for positive svar. Som du kanskje kan skjønne kan det bli absurd og måtte slå av pc'er, forskerere og diverse lys bare for og bruke ovnen og microen, bare p.ga denne grensen. Men hvis vi kan bruke rundt 6-7 uten problemer vil dette holde fint fram til sommeren. 5589528[/snapback] Hadde en kollega som kun hadde 10 Ampere til hele leieligheten, så hver gang han måtte bruke konfyren så måtte alt lys og varme av i leieligheten. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Forutsatt at jeg ikke misforstår bildene dine... Hovedsikringene dine er 3X32amper > 230V * 32A * (Roten av 3) = 12,7kW. Kursikringer er 16 + 16 + 10 + 10 + 10 = 62A 62A * 230V = 14,2kW. Om det er riktig fordelt skal du kunne bruke 12,7kW. Om fordeling er feilt gjort/kun 2X32amper, har du 230V *32A = 7,3kW. Sikringer har karakteristikk. En "rask" patronsikring ryker ved ved 40% overbelastning etter en time. Kunsten er å finne en kurs som ikke er lastet mye... Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Sånn gammeldags analog wattmåler er jo typisk til bruk kun på kjøkken-kursen... Det er sikkert ikke dama klar over, og tror det er til hele huset. Bare en tanke altså Lenke til kommentar
Emjay Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Den står iallefall på kjøkkenet hennes ja. Men den tar og måler for alle kursene, kanskje jeg skulle ha introdusert en magnet til måleren for en kjapp og enkel død. Men har pratet med huseier idag, så imorgen skal jeg kikke over kontaktene og slikt etter skader og greier. Så da er det tut og kjør på 6-7kWt, selfølgelig fordelt over kursene. Takker for innlegga folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå