Aiven Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det at ungdom i områder som Oslo, der det er mange innvandrere er mindre kritiske til innvandrere kan vel ha mye med å gjøre at mange av dem som har hatt denne testen er innvandrere? Nå kommer jeg fra Oslo-Vest da men de fleste av mine venner er lite glade for innvandringen i Norge på tross av at de fleste av oss kjenner mange som er flotte folk. Det at voksne er mindre kritiske til innvandrere tror jeg er mye på grunn av at mange er oppvåkst med en sterk venstreside og dermed en illusjon av at det "Flerkulturelle samfunnet," er flott og perfekt. Nå har mye forandret seg og informasjon om slikt kommer lettere ut. 5589916[/snapback] Det kan vel likegodt være at ungdommen bare sitter inne og spiller tv-spill, mens voksne faktisk leser aviser? Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Ok, begyner med en lang verson: Jeg bor i en liten bygd i Oppland. Alle kjenner alle og det er veldig godt å leve her.. De siste ja, 6åra har vi fått fler og flere innvandrere og det er utrolig foskjell på disse folka. En familie som kom hit virket hyggelige i starten, og de var veldig muslimske. Barna lærte dårlig norsk. og virket som om de ikkje ønsket kontakt med oss norske. Så finner vi ut at mannen i huset ikkje lot konen sin lære norsk, for å kue henne. Noe som er utrolig sjofelt.! Denne familien holdt seg også borte fra alle sosiale ting utenom skolen. Gutten i familien reiste ofte til Oslo, og lagde mye bråk på skolen. Denne familien viste ingen innteresse i å inntigrere seg og fløttet senere til Oslo, der serlig gutten har havnet i mye bråk.. Så et eksempel på det motsatte. omtrent 1år senere kom en ny familie fra Iran. Og de var strake motsetningen, de kom helt uoppfordret på sosiale begivenheter som f.eks 17. mai. Og de er kjempehyggelige. De lærte fort norsk, og barna komm veldig raskt inn i vennekretser på skolen. Det var små tendenser til Rasisme en stund. Men det skal jeg love ble raskt borte. Moren i denne familien hadde vert politisk aktiv og faren hadde høy utdanning. De ble fengslet og rømte senere til norge. Nå er de godt likt og er godt inntigrert i nærmiljøet. Her er et eksempel på dårlig innvandringspoletikk.. En mann på ca 24år kom til bygda, på et asylsenter. Han var grei, men fikk ingen mulighet til å inntigere seg fordi han ikkje viste om han fikk bo i norge. I et halvt år var det han gjorde å gå i kirken søndag, og sparke på fotball laget mitt.. Han var godt likt lærte litt norsk, en skikkelig bra kar. Men når han har godt her et halvt år, og fått venner og kontakter. Ja da får han vite at han kan bli i landet, en han blir sendt en ny plass. Dermed må han starte på ny, nye venner og komme inn i lokalsamfunnet. Jeg sier bare herregud! Den korte versonen: Det er foeskjell på innvadere og norsk innvandringspoletikk suger.. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det at ungdom i områder som Oslo, der det er mange innvandrere er mindre kritiske til innvandrere kan vel ha mye med å gjøre at mange av dem som har hatt denne testen er innvandrere? Nå kommer jeg fra Oslo-Vest da men de fleste av mine venner er lite glade for innvandringen i Norge på tross av at de fleste av oss kjenner mange som er flotte folk. Det at voksne er mindre kritiske til innvandrere tror jeg er mye på grunn av at mange er oppvåkst med en sterk venstreside og dermed en illusjon av at det "Flerkulturelle samfunnet," er flott og perfekt. Nå har mye forandret seg og informasjon om slikt kommer lettere ut. 5589916[/snapback] Det kan vel likegodt være at ungdommen bare sitter inne og spiller tv-spill, mens voksne faktisk leser aviser? 5607722[/snapback] Det var da veldig generalisering Det kan vel også ha mye med at voksne leser om alt mulig bullshit disse innvandrerne gjør i aviser, mens ungdommen omgår dem, lever med dem og kjenner dem, og vet at stor sett det som står i avisen er bullshitt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det at ungdom i områder som Oslo, der det er mange innvandrere er mindre kritiske til innvandrere kan vel ha mye med å gjøre at mange av dem som har hatt denne testen er innvandrere? Nå kommer jeg fra Oslo-Vest da men de fleste av mine venner er lite glade for innvandringen i Norge på tross av at de fleste av oss kjenner mange som er flotte folk. Det at voksne er mindre kritiske til innvandrere tror jeg er mye på grunn av at mange er oppvåkst med en sterk venstreside og dermed en illusjon av at det "Flerkulturelle samfunnet," er flott og perfekt. Nå har mye forandret seg og informasjon om slikt kommer lettere ut. 5589916[/snapback] Det kan vel likegodt være at ungdommen bare sitter inne og spiller tv-spill, mens voksne faktisk leser aviser? 5607722[/snapback] Det var da veldig generalisering Det kan vel også ha mye med at voksne leser om alt mulig bullshit disse innvandrerne gjør i aviser, mens ungdommen omgår dem, lever med dem og kjenner dem, og vet at stor sett det som står i avisen er bullshitt. 5608127[/snapback] Hvis du hadde lest det vi skriver, så hadde du fått med deg at ungdommen er mere kritisk enn voksne. Mitt svar var et forsøk på en lett satirisk motgeneralisering og må sees i lys av dette. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det at ungdom i områder som Oslo, der det er mange innvandrere er mindre kritiske til innvandrere kan vel ha mye med å gjøre at mange av dem som har hatt denne testen er innvandrere? Nå kommer jeg fra Oslo-Vest da men de fleste av mine venner er lite glade for innvandringen i Norge på tross av at de fleste av oss kjenner mange som er flotte folk. Det at voksne er mindre kritiske til innvandrere tror jeg er mye på grunn av at mange er oppvåkst med en sterk venstreside og dermed en illusjon av at det "Flerkulturelle samfunnet," er flott og perfekt. Nå har mye forandret seg og informasjon om slikt kommer lettere ut. 5589916[/snapback] Det kan vel likegodt være at ungdommen bare sitter inne og spiller tv-spill, mens voksne faktisk leser aviser? 5607722[/snapback] Det var da veldig generalisering Det kan vel også ha mye med at voksne leser om alt mulig bullshit disse innvandrerne gjør i aviser, mens ungdommen omgår dem, lever med dem og kjenner dem, og vet at stor sett det som står i avisen er bullshitt. 5608127[/snapback] Hvis du hadde lest det vi skriver, så hadde du fått med deg at ungdommen er mere kritisk enn voksne. Mitt svar var et forsøk på en lett satirisk motgeneralisering og må sees i lys av dette. 5608145[/snapback] Off, blemme av meg Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hva norsk skyver de vekk? Ostehøvel, ski og Dahle-gensere? Jeg ser liksom ikke helt hva som er norsk som man kan skyve fra seg i dagens samfunn. 5600746[/snapback] Iflg posten til Sluffy skyver de tydeligvis fra seg normal folkeskikk. 5600916[/snapback] Ah. Jeg er ikke spesielt stor tilhenger av det heller, så jeg legger vel ikke merke til mangelen vi har på det, og at vi skyver det vekk. 5601382[/snapback] Unnskyld, men dette virket noe forvirrende. Du er ikke tilhenger av normal folkeskikk? Betyr det at du er tilhenger av abnormal folkeskikk eller at du trakter etter at en mer drittsekkinspirert norm legges til grunn for mellommenneskelige relasjoner? 5601482[/snapback] Tja. Med normal folkskikk tenker jeg på å ta av lue inne, reise seg for eldre på t-banen, ikke skrike, ikke bruke skjemmende ord osv... Det er en livsstil som har vokst frem, og jeg ser ikke noe problem med det. 5603301[/snapback] Mangel på respekt for andre og omverdenen kalles dette. 5603334[/snapback] Hvorfor det egentelig? Hva skader det verden ta jeg har lue på meg inne? Hva skader det verden at jeg snakker høyt? Hva skader det verden at jeg ikke reiser meg for eldre? Det finnes alltid mange andre som like gjern kunne gjort det. Jeg sliter med dårlig kne, jeg får også vondt av å stå. Hvorfor tror du jeg sitter? Synes ikke du at det er nedtrykkelse at man kan nektes hodeplagg inne? 5603468[/snapback] Det skader ingen direkte men det du ikke gjør er å ta hensyn til omverdenen. Mange opplever den oppførslen som ubehagelig og/eller påtrengende. og det tar du ikke hensyn til. Når du sitter og prater høyt, så forstyrrer det andre. Når du ikke tar av deg lua så viser det mangel på respekt for vertsskapet (kommer selvsagt an på situasjonen, forskjell på å være på besøkl hos noen og å være inne på et kjøpesenter). Når man ikke reiser seg for eldre så må gamle mennesker, som nesten helt sikkert har mange flere plager enn deg, og mindre fysisk styrke og overskudd, måtte "lide" i stedet for deg. Du tenker rett og slett bare på hva du selv synes er best for deg, og tar ikke høyde for at dette kanskje oppleves negativt eller ubehagelig for andre. Og det er mangel på respekt og omtanke. Eller sagt på en annen måte, du kan ikke samtidig påberope deg å være en omsogsfull og respektfull person samtidig som du driter i "normal høflighet" fordi du synes det er unødvendig. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Andelen innvandrere på norske skoler i dag er ikke høy, men andelen utlendinger er relativt høy. Mulig jeg har gått glipp av noe, men hva er egentlig forskjellen på utlending og innvandrer her? Kan forresten si at jeg går på en skole i Oslo med mer enn 50% innvandrere (2. og 3. generasjon som regel.) I begynnelsen hadde jeg litt problemer med noen av de, men når jeg ble kjent med de var de ganske så annerledes enn jeg hadde trodd. Og når de er alene og ikke sammen i gjengene så er de ikke mye tøffe lenger. Men når de kommer i gjenger, så skal de plutselig være så tøffe. Endret 15. februar 2006 av Timur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå