Tonka Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Kjører applikasjoner (Photoshop) som krever mye RAM. Hadde bestemte meg for AMD X2 4400 og Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16 m 4GB RAM. Men så leser jeg på Corsairs sider at nForce4 brikkesettet er dårlig på mer enn 2 GB RAM og at ytelsen da blir dårligere og ganske enkelt frarådes! Det var jo ikke helt meningen da! Lette litt og fant noen HK med andre brikkesett. Et eksempel er Asus A8R32-MVP Deluxe, RD580+ULI M1575 Det har et annet brikkesett, men jeg har ikke funnet noe info om hvor godt det er til å utnytte mer enn 2 GB RAM. Er det bedre å satse på en annen prosessor, f.eks Intel eller Opteron? Blir veldig glad for svar! PS Kommer nok til å kjøre vanlig XP ettersom jeg leser at det er problemer med drivere til XP64. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 ATi sine Xpress 200 brikkesett skal visstnok klare å kjøre 4 minnebrikker med 1T commandrate, så kan hende hovedkort med disse chipsetene klarer 4GB ganske godt. Eventuelt kan du jo kjøpe 2stk 2GB brikker, det er veldig få av disse å få kjøpt men de finnes. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Så vidt jeg vet så blir det cpu som begrenser om du kan bruke 4 brikker med 1T eller ikke. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Dersom mere enn 2gb ram er så viktig for deg så bør du kanskje vurdere Intel's nye 900-serie dualcore istedenfor AMD. Lenke til kommentar
Tonka Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Takk for fine svar! Er litt skeptisk til Intel og synes det ble bekreftet når jeg leste tester og slikt. De anbefaler stort sett AMD, men uten fokus på mer enn 2 GB RAM. Søkte rundt etter info om ATI-brikkene og fant at de KAN støtte 4 RAM brikker på 1T, men at det ser ut til å avhenge av hovedkortet. DFI Lanparty klarer det, mens ASUS ikke får det til (mer nøyaktig typebeskrivelse nedenfor) Ulempen med DFI-kortet at er at de foreløpig bruker en gammel southbridge brikke (ATI SB 450), mens ASUS bruker en ny SB fra ULI. DFI kommer til å bruke en ny SB brikke fra ATI (SB600) når den kommer. Skal vist være direkte pin-kompatibel. Så lurer jeg på: Betyr dirkte pin-kompatibel at jeg kan ta ut den gamle og putte inn en ny når den kommer ? HVor kjøper man slike brikker (fant ikke på komplett) ? Gammel SB har bare SATA, mnes den nye har SATA II. Etter hva jeg har oppfattet betyr det ingenting med dagens disker? NY SB har en noe raskere USB2, mne igjen er det vel slik at dagens systemer ikke klarer utnytte den ekstra hastigheten på USB2 ? http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=4 Hvorfra hitsettes: Memory Stress Testing The Asus A8R-MVP easily handles 2-2-2-7-1T timings at stock speed, as do almost any of the current boards for AMD Socket 939 from NVIDIA, SiS, VIA, ATI, and ULi. However, the default setting for Command Rate in the Asus BIOS is 2T, and you need to manually set Command Rate to 1T for best performance with 2 DIMMs in Dual Channel mode. Asus tells us that this was done to accommodate some memory manufacturers that had asked for a default 2T Command Rate for maximum compatibility with their memory. Once set, we had no issues using 1T command Rate with any memory that we tested. Running four double-sided 512MB or 1GB DIMMs is much more demanding than running two DS DIMMs, and Asus did not have any extra magic here. Like every board that we have tested except the DFI RDX200, we needed to drop the Command Rate to 2T with 4 DS DIMMs. With 4 DIMMs, the A8R-MVP remained stable with the same aggressive 2-2-2-7 timings used for two DS DIMMs. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Like every board that we have tested except the DFI RDX200 Akkurat dette jeg siktet til. Endret 12. februar 2006 av Big SturL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå