andeik Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg er ganske ny med kamera og er fersk i Photoshop CS2 Jeg har sett at man kan gjøre utrolig mye med bilder i Photoshop. Her er et eksempel på et bilde jeg vil ha forklart hvordan er endret på og hvordan jeg selv kan endre på. http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=204056 Hvordan har bildet blitt så klart og sterkt og hvordan ble asfalten blå? Kan jeg få til like tydelige bilder med mitt Nikon D50? http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=201545 Hvordan ble isen så blå og fin? Hvis jeg selv tar et isbilde, blir den hvit, slik man ser den. Må dette gjøres i selve kameraet, eller kan det gjøres i Photoshop? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Mye av arbeidet er nok gjort med hue/saturation, som du finner under image - adjustments. et typisk triks er å velge en fargekanal der og justere "hue" til en annen fargetone. For å øke fargen justerer man saturation. Antar at asfalten har blitt markert med quickmask og deretter justert i hue/saturation. Man kan også markere med magic wand eller lasso tool, men selv er jeg ikke så veldig god venn med de. Liker bedre å male på markeringene. Skarphet kan du justere ved å bruke unsharp mask eller smart sharpen som du finner under filtermenyen. Isen er vel noe av det samme, økt saturation. I tillegg kan du bruke photo filter under adjustments for å legge på en blåtone. Først og fremst må vel bildet være av en viss kvalitet i utgangspunktet, så kan man gjøre det enda bedre ved å gjøre små justeringer. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det skal ikke være noe problem å ta så bra bilder som det der med det kameraet du har, er jo et veldig godt kamera, som du sikkert har funnet ut selv også Hør på hva SirMaximus sier, et par gode tips der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå