Gå til innhold

Hvor stor PSU til dette hovedkortet?

wil

Anbefalte innlegg

Hei. har tenkt til å kjøpe en pc med dette hovedkortet:

Msi Mainboard S-939 nForce-4 Ultra ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN SATA 1394 BT WLAN

Har en bZerk PSU på 500 watt i min nåværende pc, men jeg skal ikke flytte over denne, så jeg skal kjøpe ny. Jeg så igjennom MSI sine sider å der stod det at for å få optimalt og stabilt system burde jeg ha en 450 watt eller over PSU.

Jeg har sett litt på Strømforsyninger nå men er litt usikker, prisen bør helst ikke overstige noe særlig over 550 kr. Å den bør helst bli solgt enten på Psdata eller Netshop, siden det er der jeg har tenkt til å bestille pc`en min.

KAN jeg f. eks ta sjansen på å kjøpe en 430 Watt PSU? Har sett litt på en sånn PSU på 430 watt, men var usikker på om dette holder?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. skal sette opp pc`en her. Vent da.

1. CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

Socket 939 512KB cache "Venice"=1850 kr på netshop.no

2. HK: Msi Mainboard S-939 nForce-4 Ultra ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN SATA 1394 BT WLAN=1362 kr på psdata.no

3. Ram: 1x OCZ 1024MB Premier Dual Channel

PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz=895 kr på netshop.no

4. Harddisk: Samsung Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" Noise Guard=445 kr på psdata.no

5. Harddisk: Samsung Harddisk 300.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 8MB NoiseGuard T133 Series=1045 kr på psdata.no

6. Skjermkort: POV GeFORCE 7300 GS 256MB PCIe

DVI,VGA, TV-ut ++=750 kr på netshop.no

7. Kabinett: Raidmax Scorpio Sort Miditower m/vindu=450 kr på netshop.no

8. DVD Rom: Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x

Intern PX-116A/T3BP bulk=149 kr på netshop.no

9. USB Kontroller: Adaptec USB2connect 5100

5 eksterne,1 intern port, PCI=495 kr på netshop.no

10. PSU: Hiper M-serie strømforsyning 480W

20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db=595 kr på netshop.no

Har satt opp en strømforsyning der, men det så ikke ut til at de hadde den på lager, men med dette systemet så kan det holde med denn strømforsyningen:

Thermaltake TR2 strømforsyning 430W

20/24pin TR2 Serie?

I tillegg skal jeg ha i en Plextor PX716A, men denne drar ikke allverden da.

Tror du Thermaltaken på 430 Watt holder?

Lenke til kommentar

Tror ikke det nei, vet ikke hvor mye du egentlig vet om pc, men når du sier at du kun trenger 300w til det oppsettet der, så tviler jeg på at du vet så veldig mye. CPUen trekker ca 90w og en hdd rund 25w så man bør han 500w om man vil kjøre det dønn stabilt.

Lenke til kommentar

spyro, slutte å tulle nå.

Aldri i livet om det oppsettet kommer til å dra særlig mer enn 300W stock.

Edit: wil, kjøp en god 400W + PSU du, så har du power nok om du skal ha nytt skjermkort eller noe.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar

Snakka med Stefaren min i sta og han mente at 430 Watt bør holde. 500 watt hadde faktisk vært greit ja.

Men er det noen som virkelig er enige om at denne PSU`en vil holde på mitt oppsett?

Thermaltake TR2 strømforsyning 430W

20/24pin TR2 Serie

Jeg er ikke sikker. Har en 500 watter i den maskina jeg har nå, men den skal forbli i den maskina, derfor må jeg kjøpe en ny PSU.

300 Watt blir nok for lite ja. Det skjønner tilogmed jeg. Dere så kanskje hvilket Hovedkort jeg valgte? Det var derfor jeg ble i tvil.

Lenke til kommentar

Ja, nå stod det som anbefaling på MSI sine sider at man hadde 450 Watt`s PSU eller over hvis man skal ha et stabilt system med

Msi Mainboard S-939 nForce-4 Ultra ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN SATA 1394 BT WLAN Hovedkortet.

Så jeg gjorde det enkelt å la til denne PSU`en istede:

Thermaltake Purepower TR2 500W ATX 12V V2.0 / PFC / 12Cm Fan / 19 db. Den bør virkelig holde?

Lenke til kommentar
Tror ikke det nei, vet ikke hvor mye du egentlig vet om pc, men når du sier at du kun trenger 300w til det oppsettet der, så tviler jeg på at du vet så veldig mye. CPUen trekker ca 90w og en hdd rund 25w så man bør han 500w om man vil kjøre det dønn stabilt.

5589752[/snapback]

Jeg vet faktisk litt av hvert. Stock trekker en venice 3500+ mindre enn 40 watt ved full belastning. En harddisk bruker maks ca 10 watt. GeForce 7300 GS er et puslekort som nesten ikke bruker strøm, det har ikke engang kontakt for ekstra kabel. Hovedkortet i seg selv trekker neppe mer enn 40 watt, så en hovedkortprodusent har egentlig ingen forutsetninger for å anbefale en strømforsyning.

Et oppsett med 4000+, nForce 4 Ultra, en harddisk og 6800GT bruker 166 watt ved full belastning med 3DMark, men det er totalforbruket. Strømforsyningen er maks ca 85% effektiv, så det reelle forbruket til datadelene er lavere. Det er en harddisk mindre og ikke DVD-spiller, men med to RAM-brikker, raskere CPU og et skjermkort som bruker mye mer strøm. Ved bare CPU-belastning ligger det på 133 watt, så oppsettet til wil kommer ikke til bruke mer enn 150 watt om alle delene blir maks belastet.

Inntil nylig kjørte jeg en sterkt overklokket 3200+ (1,55v), tre harddisker, overklokket 7800 GTX og to DVD-brennere på en Enermax 350 watt PSU, og det var bare marginale reduksjoner i voltstyrken når jeg kjørte 3dmark. Det har gått altfor mye inflasjon i hvor kraftig strømforsyning folk tror de må ha.

Lenke til kommentar

Ok. takk. Da tror jeg at jeg går for et In-Win Full tower med en 430 Watt PSU og 3 Vifter i kabinettet, til systemet mitt.

Det skal vel holde?

Jeg vet ikke hvor gode PSU`ene i In-Win kabinettene er, men regner med at det holder greit. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...