Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

feilmelding på lokalt nettverk?


Anbefalte innlegg

"\\Ailin" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

 

Nettverksbanen ble ikke funnet "

 

noen som kan hjelpe meg med dette ? jeg prøver altså å gå inn på en annen maskin på nettverket for å dra over delte filer, men kommer altså ikke inn. pcen jeg ikke kommer inn på er en laptop. har skrudd av alt av brannmurer osv, men kommer ikke inn.

 

ber om svar asap!

 

mvh alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev om dette enten i dag eller i går. Dette har med rettighetene og gjøre. Her er hva jeg skrev:

 

Å slå på gjestekontoen er ingen god løsning da det åpner for alle på nettverket å komme inn på maskinen. Lurt å tenke litt sikkerhet. Den beste metoden er denne:

 

På "servere" der du ønsker tilgang til filene legger du inn en bruker med samme brukernavn og passord som du er pålogget med på den andre maskinen. Da får denne brukeren tilgang til maskinen og ingen andre. Pass på at brukeren har rettigheter til de mappene det skal være tilgang til. Jeg pleier å legge inn brukeren i Administratorer gruppen om brukeren skal ha tilgang til alt.

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

men jeg skjønner ikke helt at jeg må gjøre det for å få det til å funke? det må da være en lettere måte? jeg har jo 4 pcer på nettverket. 3 av de har kontakt med hverandre, men med laptopen får jeg bare den feilmeldinga. høres litt tungvint ut å måtte lage ny bruker osv, ?

Lenke til kommentar
ja det er rart.

 

prøv selv, sett to maskiner i forskjellige workgroups og se at du likevel kommer inn på begge fra begge.

5602060[/snapback]

Trukke jeg gidder det gitt. Det er som regel mer interressant å gå andre veien(sett dem likt og se om det hjelper).

 

Selv om det er mulig at en av windows talltrike sikkerhetssettinger kan løse opp problemet så virker det mer ryddig å ha alle maskinene i et lokalnett i samme workgroup (med mindre du har spesielle grunner til å la vær.)

Lenke til kommentar

infrastruktur w00t ?

5601032[/snapback]

 

Routere, switcher eller annet nettverksutstyr?

 

Har du forresten prøvd flere kabler, for å utelukke det problemet? Sjekk IP innstillingene, slik at du ikke har stående en fast IP som kolliderer med en dynamisk tildelt f.eks.

 

Alltid greit å sjekke alle muligheter ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

problemet er at feilmeldingen er så generel.

jeg orker aldri å drive på sånn hvis jeg får det problemet, da prøver jeg en gang til med kabel direkte mellom maskinene, og funker ikke det, så røsker jeg harddiske ut av den ene dataen, (egentlig veldig forsiktig, så egentlig ikke røsking) og putter den inn i den andre dataen, problem solved ;)

 

er jo selvsagt ikke en god løsning i lengden, men jeg har skjelden bruk for slik nettverkstilgang.

(jeg prøvde en gang å sette opp med en switch, men det gikk ikke.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...