Gå til innhold

Macro for gamere :)


Doogle

Anbefalte innlegg

Med 1:1 gjengivelse så vil ett objekt på 1 cm bli 1 cm på bildebrikken/negativet. DET er ekte makro.

5596497[/snapback]

Jepp; i praksis (siden det i utgangspunktet ble definert i forhold til tradisjonell film) så er kravet til 1:1 macro å klare å ha et område på 24x36mm i fokus.

 

Definisjonen av macro slik jeg kjenner den er som Kkristi har forklart. 1 cm i virkeligheten blir 1 cm på brikken/negativet. For 35mm vil det gi ett område på 24x36mm ja, men for alle andre formater vil det være annerledes.

 

Med digitalt kommer du dog enda nærmere enn dette, så om man skal sette 1:1 som grense for macrobilder med digitalt så tilsvarer det størrelsen på CCD'en og ekskluderer vel i praksis 95% av alle 'macrobilder' som finnes i dag.

 

Det er objektivet som bestemmer størrelsesgraden. Kan ett objektiv tegne 1:1, så kan den det uansett om det er digitalt eller analog. Størrelsen på opptaksmediet spiller med andre ord ingen rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er objektivet som bestemmer størrelsesgraden. Kan ett objektiv tegne 1:1, så kan den det uansett om det er digitalt eller analog. Størrelsen på opptaksmediet spiller med andre ord ingen rolle.

5597086[/snapback]

Det er sant; det som er moro med denne definisjonen er jo at et 1:1 bilde fra en digital speilrefleks jo gir et betydelig tettere utsnitt (eller mer forstørrelse om du vil) enn et 1:1 bilde fra f.eks. et analogt kamera på grunn av cropfaktoren. Hadde jeg tatt bildet i denne posten med et mellomformatkamera f.eks. så hadde det - pr. definisjon - vært nærmest 1:1 og dermed 'ekte' makro :)

Lenke til kommentar
1. ville jeg prøvd å klone bort for å få en helt clean flate. Passer med resten av bildet.

 

2. Jeg er veldig glad i 3:2-forholdet som de aller fleste (om ikke alle)speilreflekser tar bilder i.

5596994[/snapback]

Hehe - bra tilbakemeldinger :)

 

1) Jeg unngår i det lengste å bruke kloneverktøy til å direkte redigere bildene mine; bruker det stort sett kun for å fjerne støvkorn fra CCD'en o.l.

 

5597073[/snapback]

 

Ikke tro at jeg er mye mer glad i kloning selv (og andre verktøy som herper orginalbildet), men jeg må medgi at disse verktøyene ofte er på sin plass når det er snakk om makro(eller nærfoto som enkelte kverulerende kverulanter skal ha det til :wee:) og mer abstrakte bilder. På disse type bilder overskygger ofte behovet for pene glatte flater min prinsipielle holdning ovenfor verktøy som "herper" orginalbildet. Jeg har jevnlig diskusjoner med fattern om dette, og det er nesten ironisk. Jeg har sterke meninger om cropping og redigering av bildet (skaping av et utrykk utelukkende i photoshop), mens pappa(med bakgrunn som halvseriøs hobbyfotograf på 80-tallet med sitt elskede Nikon FE2) er mer av den oppfatning av at man fucker så mye på digitale bilder som man vil selv. Middagsdiskusjonene når jeg er hjemme på besøk bruker å bli særs intreressante, dog kanskje bare for oss som faktisk deltar :wee:

Lenke til kommentar
men jeg må medgi at disse verktøyene ofte er på sin plass når det er snakk om makro ... og mer abstrakte bilder.

5597216[/snapback]

Det er sant; og spesielt med bilder der man blåser små ting veldig opp - som makro - så kan det fort dukke opp ting som man ikke ser på forhånd med det blotte øye - f.eks. smårusk eller støvkorn på selve motivet. Slike ting som blir veldig skjemmende når resten av motivet er 'rent og pent' fjerner jeg selvfølgelig :)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...