Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Nå har jeg vært bilmekaniker en stund, trimmet egne biler og vært med å trimme andres biler, men jeg har ALDRI hørt om noen som har rapportert inn effektøkningen, ordnet med godkjenningspapirer og betalt avgifter for en chipping. Jeg har heller aldri hørt om noen som har blitt tatt for det. Det er nesten umulig å bli tatt for en effektøkning som ikke innebærer godt synlige modifiseringer. (store turboer, digre intercoolere, eksosanlegg i størrelse kloakkrør osv) En såkalt powerbox som monteres mellom ecu og kontakten inn på ecu, KAN oppdages, men omprogrammering av original styreenhet eller bytte av brikke inni enheten anser jeg som trygt med tanke på å bli oppdaga. Det du helst ikke gjør er å trimme en bil med automatgir, det kan ta livet av kassa. Vi fikk inn en på jobben min som hadde chippa og kjørt ihjel kassa på en nesten helt ny bil. Det ble 110'000kr for ny kasse som eier måtte betale selv. Heller ikke han har blitt "tatt" selv om han ikke er velkommen hos et av hovedstadens Møller-verksted. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Det er selvfølgelig opp til en hver å avgjøre hva de gjør, men skulle en finne på noe dumt som kan føre til misstanke og de tar inn bilen til kontroll så blir de å finne det ut, det er der er en lokalt herreman som kan skrive under på, er ikke så lurt å suse forbi en radarkontroll i over 200km/t med en Audi A3 1.9 TDi. Å bli ferska men en 2 år gammel bil med en nyinnkjøpt dieselbox og kvittering i hanskerommet kan knapt kalles lurt. Men sjansen for å bli oppdaget er mikroskopisk *hvist* en greier å holde seg i skinnet. Endret 13. februar 2006 av zandro Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Oisann, tenker den lokale herremannen fikk et ikke riktig så lokalt ferieopphold for statens regning... En annen lokal herremann passerte i sine yngre dager en sivil politibil i ca. 260km i en Escort RS Turbo. Det at han bremsa med brekk og gir og ikke stoppa før politibilen ga opp å ligge bak i 30km og blinke og kjørte forbi for å stoppe han, resulterte i ei måling på ei snitthastighet på 100 i 80-sona. I den tid kvalifiserte det til 2500kr i bot og en vanvittig forbanna lensmann. Det må ha vært ganske opplagt at den Escorten ikke var 132hk lengre, spesiellt siden lensmannen hadde vært Ford-mekaniker, men det var aldri spørsmål om det. Den lokale herremannen anså seg selv som over snittet heldig og har ikke gjentatt stuntet... Endret 13. februar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Gmail Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vist en RS Turbo går i 260 må den ha seriøse oppgraderinger. Men vi får vel lov å overdrive alle man. Riktig som dere sier, er veldig vanskelig å finne ut om bilen er chippet. Staten har ikke rulletest /bremsetest så de får ikke målt antall hk. Men det kommer vel en dag, vist de merker utviklingen av trimmede biler. Dette med at automatikk kassen ikke tåler det er halveis rett. Spørs alltid hvor mye du chipper bilen. Men er vel helst NM som tar knekken på de.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er Nm du øker når du chipper en td. Oppover i turtall gir dette mer gamp. Litt unnabakke, chip, kam, filter, eksos osv, og over dobling av ladetrykket sendte RST'en raskt i turtallssperra på 5.gir. En litt morsom detalje der er at turtallssperra på disse er tenningskutt, ikke bensinkutt. det resulterte i meterlange blåflammer og no vanvittige smell. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Både 2.5 140hk og 1.9 110hk er gamle og primitive motorer med smalt register, og de vibrerer mer og lager mye mer lyd enn de nyere pumpedyse motorene. Jeg synes du skal vurdere å strekke deg til en 115hk Passat - det er en mye bedre motor og dermed en mye mer lettkjørt og kultivert bil. Har hatt begge, kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til gammel "grustak" TDI. At noen møter opp for å betale for chipping (untatt om det står oppført i tysk vognkort ved import) har i følge en saksbehandler på Biltilsynet her i Bergen enda ikke skjedd. Kanskje noe å tenke på..? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Sikkert ingen som har chippa bilen sin da vel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå