ATI9550 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Heisann, vurderer å kjøpe en ny bruktbil til rundt circa 120.000. Har fortiden en Mercedes 200D som har 70-75 HK, har kjørt til Tyrkia 2 ganger med den, men den er veldig treig når det er snakk om aksellerasjon og trekker veldig dårlig på oppoverbaker, men ellers er det en grei bil som bruker lite drivstoff. No har jeg tenkt å kjøp en annen bil, da har jeg å velge mellom Audio A6 95 mod 2.5TDI på 140HK eller Passat 1.9 TDI 2000 modell på 110 HK. Har helst lyst til å kjøpe passaten siden den er 2000 modell, og 2000 modell audi er altfor dyrt til meg. Men det jeg lurer på er: Er det stor forskjell på 140 til 110 HK? Hvilken bil skal jeg kjøp? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 A6 2,5tdi er vel 150hk mener jeg, om ikke det var litt mindre i de første. Forskjellen merker du i lange bakker og sånt, men ikke i byen. Dette fordi responsen i 2,5tdi, spesiellt 150kh versonen er veldig dårlig. 180hk-versonen drar i alle fall litt når den først drar. I byen vil en chippa 1,9tdi være raskere og laaangt mer kjørbar på grunn av at den har utrolig mye mer respons, Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Heisann, vurderer å kjøpe en ny bruktbil til rundt circa 120.000. Har fortiden en Mercedes 200D som har 70-75 HK, har kjørt til Tyrkia 2 ganger med den, men den er veldig treig når det er snakk om aksellerasjon og trekker veldig dårlig på oppoverbaker, men ellers er det en grei bil som bruker lite drivstoff. No har jeg tenkt å kjøp en annen bil, da har jeg å velge mellom Audio A6 95 mod 2.5TDI på 140HK eller Passat 1.9 TDI 2000 modell på 110 HK. Har helst lyst til å kjøpe passaten siden den er 2000 modell, og 2000 modell audi er altfor dyrt til meg. Men det jeg lurer på er: Er det stor forskjell på 140 til 110 HK? Hvilken bil skal jeg kjøp? 5588303[/snapback] Passaten er vel en del lettere så det går opp i opp sånn ca.... Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg tror jeg går for passaten jeg, er vel ikk så stor forskjell? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg tror jeg går for passaten jeg, er vel ikk så stor forskjell? 5589131[/snapback] Nei, er ikke det. Dessuten tipper at forsikringen for bilen er noe billigere. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Audi A6 2.5TDI er et bedre valg, de første A6`ene var basert på Audi 100 platformen og er veldig solid og pålitelig, 2.5TDI motoren passer denne bilen utmerket og siden bilen er over 10år gammel så kan den nå chipes uten å måtte betale noe ekstra avgifter. Passaten har en del problemer med understellet, bla at foringer slites veldig fort ut Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Hvilke foringer snakker du om? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Foringer i forstillinga. Det er også flere mindre kritiske feil som du kan lese om Her Endret 11. februar 2006 av zandro Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg titta raskt innom der, men fant ingenting om foringer. Jeg har heller ikke bytta noen foringer på Passat den tia jeg jobbet med VW. Det jeg HAR byttet i fleng er bærearmer. Jo tyngre bilene er, jo mer utsatt er de for slakke i bærekulene, som igjen resulterer i bytte av bærearmer. Dette gjelder multilink-forstillinga, eller "multiknirk" som vi som jobber med disse kaller det. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 I.f taxisjåfører her så "spiser" passatene foringer og div andre ting som også er nevnt i bruktbiltesten ovenfor. Dørlåsene har de ikke nevnt men de blir neppe brukt noe særlig siden de fleste har C-lås. Bruktbiltesten av Audi A6/100 kan leses her Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Høres ut som du har bestemt deg alt, men er jo litt artigere med 140:) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) A6 2,5td finnes ikke artig i det heletatt med mindre det er 180hk-versonen. Jeg kjørte selv en 150hk fredag. (Er Audi-mekaniker) Den var skikkelig slakk og med automatgir i tillegg måtte jeg ut på motorveien for å faktisk få såpass ladetrykk at jeg kjente at den nye luftmassemåleren hadde løst problemet. zandro: Det er kanskje best å vite personlig det man legger ut som info til andre på nett. Passat med multilink har ingen unormal slitasje av foringer. Passat har stort sett samme forstillinga som A6. Jeg er som sagt Audi-mekaniker, men har også jobbet med VW før. Problemene med forstillinga er stort sett aldri annet en kulene. Jeg har det inntrykket at de slites fortere jo større og tyngre motor bilen har. Endret 12. februar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg måtte kjørt en Passat TDi leiebil i en uke da min kjære Camry ble fikk seg en smell i sia i høsten 2005, Hvor mange hester den hadde er jeg ikke sikker på men det var en 1998 modell med 1.9 TDi. Fant ut at det brukbare området var ca mellom 1600-2700rpm å dra den over 3200rpm var ingen vits, det var bare ikke noe å hente på der. Har ikke prøvd den som som du kjørte men en Audi A6 Avant Q 2.5 TDi fra 1996. Sammenlignet med 1.9TDi så var den mye roligere og hadde ikke den "ketsjup" effeten mellom ca 1600-2200rpm den dro gjevnt fra rundt 1400rpm og opp til rundt 3500rpm. At 1.9 tdi føles mer sporty med den bratte stigningen i momentet fra 1600-2200rpm må jeg være enig i det, men går jo faktisk ikke så fort som det føles. Audi A6`en jeg kjørte var en 5cyl 2.5 TDi på 140hk bare så det er nevnt /m manuell kasse. Ok for å sammenligne en Audi A6 med 2.5 TDI og en med 1.9 TDI (Fabrikkstall) for ordens skyld så er begge 1997 modell. Audi A6 1.9 TDi 110hk @ 4000rpm 235Nm @1900rpm 0-80Km/t 8,6 sek 0-100km/t 12,3 sek Audi A6 2.5 TDi 150hk @ 4000rpm 310Nm @ 1500rpm 0-80km/t 6,5 sek 0-100km/t 9.2 sek Audi A6 sedan og VW Passat sedan er vel omentrent like store/tunge så tallene skulle være ganske så nøyaktige. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hei igjen, jeg har nå for 2min siden kjørt en A4 1,9tdi 130hk. Ville bare fortelle at med den kjører du garantert fra A6 2,5tdi 150hk når som helst. Denna bilen var faktisk litt morsom å kjøre, dro friskt og villig fra 1500 o/min til rødstreken på ca. 4500. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er jo vel å bra det, men har litt vanskelig med å se hva dette har med diskusjonen mellom hva som er best av en 2000 VW Passat 1.9 TDi og en 1996 AUDI A6 2.5 TDI Sammenligningen forøvrig mellom A4 1.9 TDI (130hk) og en Audi A6 på 2.5 TDi (150hk) er ikke akkurat så relevant tatt vektforskjellen mellom disse to i betraktning. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 siden bilen er over 10år gammel så kan den nå chipes uten å måtte betale noe ekstra avgifter.5589193[/snapback] Er du 100% sikker på dette? Rart at jeg ikke har hørt om det før. Kjempefin nyhet for min del iallfall Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ja merkelig nok så styres denne avgiften etter samme reglene som for montering av baksete i varebiler, som du sikkert vet så kan en varebil som har vært registrert i 10 år få hvite skilter og baksete for en slikk og ingenting . Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen. Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen. Avgiftsplikten ved økning av effekt eller slagvolum gjelder for biler som er fortollet etter 1. januar 1996 og for motorsykler som er fortollet etter 1. januar 1997. I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy. Satsene for bruksfradraget er: Over 1 år : 15% Over 2 år : 30% Over 3 år : 45% Over 4 år : 55% Over 5 år : 65% Over 6 år : 75% Over 7 år : 85% Over 8 år : 90% Over 9 år : 95% Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) Lenke til kommentar
Gmail Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Nå må vi ha kortene i rette bunker. Den Audien du ser på (2,5TDI) er en 140hk versjon. Må ikke forveksles med 150hk/180hk motoren som er en nyere motor. VW Passat med 110hk er jo en grei bil, 2000modell, noe som er bedre enn Audien. Audien er av den gamle type, kommet 2 nye Audi A6 i ettertid. Det vil føre til verditap! VW Passat 2000 er rett før faceliften, og er nok en skuddsikker bil. Problemene fra 97-99 er nok fikset. Begge bilene kan jo chippes (Passaten til 143hk) Audien tror jeg det var rundt 160hk. Vil anbefale Passaten. Lenke til kommentar
ATI9550 Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Hva betyr det at bilen kan chippes? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Hvist du er villig til å punge ut med skattepengene staten skal ha for effektøkningen så ja. Du kan jo selfølgelig chippe bilen uten å rapportere til staten men det kan svi hardt hvist du uheldigvis skulle møte på en teknisk kontroll. (Se på tabellen lengre opp for avgiftsatsene) Endret 13. februar 2006 av zandro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå