Excelsion Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Berlingo 98 1,4i Temmelig dyr affære... De skal ha 10000,- for å skifte den for meg.. Både merke og ikke merkeverksted krever samme prisen.. Toppen er altså av i det ene hjørnet, så det den bruker mye olje, dvs den drypper vel ut. Men jeg har ikke vann i olja, eller skum på peilepinnen eller noe slikt. Har kjørt med det i 6 mnd nå, lurte på om det gjør noe så lenge det ikke oppstår komplikasjoner? Bare passe på at det er olje på bilen så går det greit? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men har i motstning et til spørsmål i samme kategori... Verksteder i byen tar 14.000 kr for å skifte en toppakning!! Hva er det som gjør at det blir så dyrt? Hva er, grovt fortalt, fremgangsmåten for å skifte denne pakningen? Liam Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Det tar visstnok 7 timer å skifte en topp. 7 x 750,- timen, pluss moms. Pluss deler. Pluss sliping av topp osv osv. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det er mange faktorer som spiller inn, men et vanlig pakningsbytt betyr som regel demontering av topp med påfølgende trykktesting og plansliping av topp, ventilsetefresing og ventilsliping av normalt 16 ventiler...... Og så kommer deler som pakninger til nesten alt på motoren, termostat, olje og kjølevæske ++ Skal man bytte toppen kommer det en ny topp (koster alt fra 10 til 25 tusen alene) på toppen av regningen Så 10000 for alt er jo ikke så dyrt Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Eg lurer på kva som kan gjere til at toppen ryker? Når eg ser på brukte biler på nette så står det ofte skifta topp pakning er det bra? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Eg lurer på kva som kan gjere til at toppen ryker? Når eg ser på brukte biler på nette så står det ofte skifta topp pakning er det bra? 5610014[/snapback] Tja...At en toppakning har gått, er aldri bra. Når toppakningen går, kan det hende at toppen slår seg (overflata som ligger mot sylindertoppen blir skjev). Dette gjør at tetningsflata ikke blir god, og toppakningen kan ryke igjen. Hvis en bil blir kjørt med defekt toppakning, vil det etter en stund føre til skader på lager, fordi at vann blander seg med oljen og smøringsegenskapene blir dårlige. Grunnen til at toppakningen ryker, er som regel at motoren har gått varm, det vil si at den har kokt og gjerne kokt tom for vann i kjølekanalene i toppen. Da stiger temperaturen veldig i godset, og toppen "slår deg" (se for deg en propell) Så: Hvis du har muligheten, vær naturlig skeptisk til å kjøpe en bil der toppakning har blitt byttet uten at toppen er grundig kontrollet og eventuelt høvlet eller byttet ut med en ny. Endret 15. februar 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 jeg var utplassert hod peugot her om dagen et sted i dette land, og der tok det vel ikke mer enn en 2-3 time å bytte topppakninga på en halvråtten peguot... hvor mye det kosta aner jeg ikke... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 er vel ikke helt bra å kjøre med gåen toppakning. Du kan i verste fall gjøre problemet større og måtte ut med MYE mere enn om du hadde skiftet pakningen med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå