Gå til innhold

RAM instillinger

Insomnis

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et MSI K7T266 Pro2-RU med en 256MB Apacer CAS2 brikke. Når jeg starter PC'n så rapporterer bios "SDRAM CAS LATENCY CAS2", hvis jeg derimot går inn i bios finner jeg følgende:

Configure sdram timing: SPD

SDRAM frequency: SPD

CAS Latency: 2,5

Row prechange time: 3T

Ras pulse width: 6T

Ras to cas delay: 3T

Bank Interleave: disabled

Burst lenght: 4QW

SDRAM 1T command: disabled

Fast command: disabled

Burde dette endres, og er det evt. noe å tjene på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hei,

Jeg har et MSI K7T266 Pro2-RU med en 256MB Apacer CAS2 brikke. Når jeg starter PC'n så rapporterer bios "SDRAM CAS LATENCY CAS2", hvis jeg derimot går inn i bios finner jeg følgende:

Configure sdram timing: SPD

SDRAM frequency: SPD

CAS Latency: 2,5

Row prechange time: 3T

Ras pulse width: 6T

Ras to cas delay: 3T

Bank Interleave: disabled

SDRAM 1T command: disabled

Fast command: disabled

Burde dette endres, og er det evt. noe å tjene på det.

Hei,

Dette må endres og det er ganske mye å kjene på det.

Her er de optimale intillinger:

Configure sdram timing: Manuel

SDRAM frequency: HCLK hvis du overklokker ellers spiller ingen rolle

CAS Latency: 2

Row prechange time: 2T

Ras pulse width: 5T

Ras to cas delay: 2T

Bank Interleave: 4

SDRAM 1T command: enabled er bedre

Fast command: enabled

Det er slik jeg har det.Blir det noen problemer så setter du disse to tilbake til 3T:

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

JA, jeg testet de instillingene du kom med, og kan ikke akkurat si at det var noen suksess.

Mulig at SiSoft Sandra ikke er det beste programmet å teste med, men ytelsen sank ihvertfall betraktlig med "dine" instillinger.

Satt jeg tilbake til SPD så økte det igjen, men ikke like høyt som første gang jeg testet (før noen endringer) - da begynte jeg å tvile på sandra og trykte "refresh" no som førte til lavere resultat ganske mye også rundt omkring 5% - "refresh" enda en gang førte til enda lavere resultat.

Uansett så fikk jeg høyest resultat med å la den stå på SPD. Noen bedre programmer å teste med enn sandra?

Lenke til kommentar

Hei,

VELDIG MERKELIG.

Har du Athlon med 133MHz FSB eller Duron?

SDRAM frequency: HCLK (hostclock) betyr samme hastighet som CPUs FSB dvs at hvis du har en Duron med 100MHz FSB så hadde du sunket DDR RAMs arbeidsfrekvens fra 266MHz til 200MHz og da er det klart at det senker ytelsen.

Prøv sånn:

Configure sdram timing: Manuel

Denne må du ha slik for å kunne forandre på resten av instillinger.

Disse 5 instillinger er i hvertfall raskeste.

CAS Latency: 2

Ras pulse width: 5T

Bank Interleave: 4

Det eneste som har hovedsakelig med minnebredden som SiSoft Sandra tester er Bank Interleave, resten er rettet mot reaksjonstiden dvs hvor raskt data blir flyttet inn og ut av minnet/ gir også en liten økning i mennebredden. Det er ihvertfall slik jeg forstår det. Prøv disse og set resten på default.

Jeg har Shuttle Ak31 V3.1 og i min bios står det Fast Command: 1T og 2T. Denne har jeg selv testet med SiSoft Sandra og 1T har gitt bedre resultat. :grin:

Jeg tror at du bør ha disse to enabled:

SDRAM 1T command: enabled er bedre

Fast command: enabled

Hvilken versjon av SiSoft Sandra har du?

Post din resultat oxo.

Takker for en tilbakemelding. Er blitt nyskjerrig.

Hilsen

Staljin

[ Denne Melding var redigert av: staljin på 2001-12-06 08:59 ]

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå har jeg fått gjordt noen flere tester...

System:

MSI K7T266 Pro2-RU (KT266A)

AthlonXP 1800+

Apacer 256MB CAS2

Programvare:

WindowsXP

Sisoft Sandra 2001.5.8.11

+ diverse kjørende i bakgrund

Alle tester untatt den første er gjordt rett etter restart, ventet litt etter at jeg kom inn i windows - for å la alle oppstartsprogrammer slutte å jobbe.

Resultat med instillinger i orginal test:

725 INT ALU

814 FPU

Etter at jeg gjorde endringer: (mulig jeg bommet på et par instillinger)

651 INT ALU

699 FPU

flere tester = lavere resultat

Etter å satt tilbake til SPD/default (SDRAM 1T og Fast command = disabled)

725* INT ALU

800* FPU

* 2 tester ga ca. samme resultat.

Igjen satt tilbake til "dine" instillinger **99% riktig denne gang:

(** endret RAS PULSE WIDTH til 6T, da jeg har lest at - den utgjør liten endring, og kan være skadelig å ha på 5T på sikt)

796 INT ALU

836 FPU

Men, etter 4 tester så hadde resultatet fallt til:

708 INT ALU

771 FPU

resultatet sank gradvis for hver gang.

konkusjonen er mao, med defaul instillinger - SPD og SDRAM 1T COMMAND samt FAST COMMAND disabled, så er resultatet jevt men noe lavere enn maks.

Ved å selv sette instillinger, så blir resultatet dårligere for hver gang du kjører testen på nytt (refresh)

Merkelige greier!

Lenke til kommentar

Hei,

Nå skal du høre at den versjon av SiSoft Sandra IKKE ER fullt kompatibelt med WinXP og ikke fullt optimalisert for VIA KT266A chpsettet. Der kan ligge ett av de forklaringene. Jeg har den nyeste versjon 8.53. Du kan laste 8.39 versjon fra:

http://kickme.to/FOSI

Deretter kan du laste ned oppdatering til 8.53 fra SiSoft Sandras hjemmeside og kjør testene på nytt. Post her igjen hvis du gidder.

En ting er 100% sikkert Bank interleave 4 skal gi økning i minnebredden.

Resten skjønner jeg ikke helt.

Skjekk også om det har kommet en nyere BIOS for HK ditt.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Kjører samme hovedkort og 256 MB Twin-Mos DDR på samme oppsett som deg, og opplever score på ca. 750/850 og er godt fornøyd med det. Ser ingen grunn til å lage et "ustabilt" system bare for å presse et par prosent ekstra ut av RAM'en. Forresten så kjører jeg med 8QW, SDRAM 1T Enabled og Fast Command Enabled. Ellers er det SPD både på Timing og Frequency. Klokker lett XP 1600+'en min opp til 1400@1580 med denne RAM-innstillingen, og da er det AGP-skjermkortet ( G-400 ) som ikke vil mer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-07 00:02, ripset skrev:

Kjører samme hovedkort og 256 MB Twin-Mos DDR på samme oppsett som deg, og opplever score på ca. 750/850 og er godt fornøyd med det. Ser ingen grunn til å lage et "ustabilt" system bare for å presse et par prosent ekstra ut av RAM'en. Forresten så kjører jeg med 8QW, SDRAM 1T Enabled og Fast Command Enabled. Ellers er det SPD både på Timing og Frequency. Klokker lett XP 1600+'en min opp til 1400@1580 med denne RAM-innstillingen, og da er det AGP-skjermkortet ( G-400 ) som ikke vil mer.

Hei,

Det er smak og behag det går på. Jeg kjører en Axia T.Bird 1GHz på 1.39GHz (9.5x147) uten problem. Får ca. 1050MB/s og 1000MB/s. Jaævla raskt spør du meg.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Hei,

Ja det er CAS2 minne, men den nekter å kjøre 2-2-2 over 128MHz med så kalt performance BIOS. På 2-3-3 derimot har jeg hatt den helt opp i 166MHz.

Du kan se i gamle Hardwre forumet:

http://forums.delphiforums.com/n/mb/messag...wno&msg=16075.1

Last ned Download Accelerator

( http://www.speedbit.com/ ) og klikk på adressen nedeunder.

http://66.33.70.244/~fosi/forevaluationonl...ly/fo-ss001.zip

Hvis ikke nedlastingen med DA starter så bruker du høyre mus knapen på adressed og skroler ned til "Download with DAP".

Download Accelereator har en funksjon som tillater å fortsette nedlastingen etter brudd.

Det er sikkert serveren som er altfor belastet.

Hilsen

Staljin

[ Denne Melding var redigert av: staljin på 2001-12-07 15:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...