Gå til innhold

Raid kontroller..

snorren

Anbefalte innlegg

Et par spm, av lik karakter.

Har en Maxtor 120gb 5400rpm om jeg hadde satt denne i raid med en en Wd 120gb 7400rpm er det slik at den nye disken da ville kjøre med 5400rpm ?

Hva er egentlig forskjellen på ata-u100 og ata-u133..

Og dersom hovedkort støtter 4 IDE komponenter og du installerer en raid kontroller med 2 kanaler, kan du da ha opp til 6 IDE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-17 13:58, skrev snorren:

Et par spm, av lik karakter.

Har en Maxtor 120gb 5400rpm om jeg hadde satt denne i raid med en en Wd 120gb 7400rpm er det slik at den nye disken da ville kjøre med 5400rpm ?

Hva er egentlig forskjellen på ata-u100 og ata-u133..

Og dersom hovedkort støtter 4 IDE komponenter og du installerer en raid kontroller med 2 kanaler, kan du da ha opp til 6 IDE?

Jeg antar du prater om Raid0.

1. 7200-disken vil fortsatt gå på 7200rpm, men MÅ vente på at Maxtoren hele tiden. (De skriver/leser noen kiB annen hver gang, og den ene disken MÅ være ferdig før den neste kan skrive de neste kiB'ene)

2. Båndbredden over IDE-kabelen er 100MB/s og 133MB/s på hhv. ATA100 og ATA133. Ytelseforskjellen er derimot 0, siden diskene uansett ikke kan overføre mer enn ca 60MB/s.

3. Hvis hovedkortet støtter 4 IDE-enheter (les:harddisker) så har det 2 "kanaler" (les:IDE-kabler) Det er nemlig plass til 2 IDE-enheter per kabel.

De billigste raid-kontrollerene (og de fleste som er integrert på hovedkort) støtter kun raid. Dvs. at du ikke kan kjøre hverken CD-rom'er eller enkelt-harddisker på de. Sjekk produkt-spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

Quote:

De billigste raid-kontrollerene (og de fleste som er integrert på hovedkort) støtter kun raid. Dvs. at du ikke kan kjøre hverken CD-rom'er eller enkelt-harddisker på de. Sjekk produkt-spesifikasjonene.

Det går helt fint å kjøre enkeltdisker på feks. HPT3xx, Promise fasttrak lite og tilsvarende billige IDE-raidkontrollere. ATAPI-enheter fraråder produsentene å bruke på de, men det vil som oftest også fungere.

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-09-17 14:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

2. Båndbredden over IDE-kabelen er 100MB/s og 133MB/s på hhv. ATA100 og ATA133. Ytelseforskjellen er derimot 0, siden diskene uansett ikke kan overføre mer enn ca 60MB/s.

Takker for svar, fikk igrunn klarhet i det jeg lurte på, men hvorfor vil ikke diskene kunne overføre mer enn 60MB/s, p.g.a 5400rpm ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...