Gå til innhold

Anbefaling av fast 300mm linse til Nikon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror fast 300 til Nikon kommer i 3 tapninger, 300/4, 300/2.8 og 300/2.8 VR, og det er klart at avstanden økonomisk mellom f/4 og f/2.8 er formidabel. Sigma har kuttet ut sine faste 300 til fordel for 100-300/4 og 120-300/2.8.

 

Den økonomiske differansen er som sagt relativt stor, hvor mye penger tenker du å legge i det?

Lenke til kommentar

Den Sigma 120-300mm'rn bl. 2.8 er skikkelig snadder. Hvis du vil ha bl. 2.8, så hadde jeg absolutt valgt dette objektivet fremfor Nikon. Dette objektivet skal også funke meget bra med sigmas egne telekonvertere, som er veldig billige. Med 2x teleconverter får du 600mm bl. 5.6! Nå ligger prisen over 18000, men det var nede i 16000 en lang periode, håper prisen faller snart igjen. Hva skal objektivet primært brukes til? Vil du ha bl. 2.8 eller bl. 4?

Lenke til kommentar

CMI: Hvis du har kjøpt en nikon 300mm bl. 4 til 3000 kr, er nok dette en langt eldre modell enn de som ligger i prisguiden. De eldre modellene har mye langsommere autofokus (dersom den har det i det heletatt da). Rent optisk er den veldig bra, og det vil ikke være vanskelig å få sylskarpe bilder dersom fokus sitter.

Lenke til kommentar

Denne skal bruke`s opprinnelig til fugle/dyre foto, ja den er bra rent optisk, men treg auto fokus, den er eldre, og jeg sliter med og få klare bilder, enda jeg bruker stativ, får klare bilder, men da skal det være et sittestillende objekt og bra lys, vet om noen som har Sigma fast 300 f:4 og de tar klare bilde håndholdt, og der er det ting i bevegelse og dårlig vær... Hvordan??! :wallbash:

Endret av cmi
Lenke til kommentar

Det skal være rimelig lyst for å få skarpe bilder med en håndholdt 300mm; du bør minst ha lukkertid på 1/250 eller raskere for å unngå at det blir uskarpt pga. bevegelse med den brennvidden. Håndholdt 300mm i dårlig vær tror jeg nesten du kan glemme.

 

Du kan jo evt. øke ISO-innstillingene et par hakk for å hjelpe til. En monopod er også et supert verktøy i så måte, da får du redusert bevegelsene opp/ned ganske betydelig ihvertfall.

 

Jeg tror ikke det er linsen din som er 'uskarp' - jeg tror at kameraet ikke har vært rolig nok i forhold til lukkertiden du har hatt, eller at motivet har beveget seg for fort i forhold til lukkertiden.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Monopod = Enbent stativ. Mye enklere å både ha med seg og å bruke enn et vanlig stativ. Men kan selvfølgelig ikke brukes til lange eksponeringer - det er mer et verktøy i tilfeller der du er nær (eller under) grensen for å kunne bruke håndholdt med tilfredsstillende resultat.

 

I tillegg så avlaster det jo armene/skuldrene når du tar bilder hvis du har en tung linse/kamera-kombinasjon.

 

Et sånt f.eks. (finnes i mange varianter og priser): http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13491

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Monopod er et ett-beint stativ som du monterer 300mm'ern på for å støtte. Hvis du får endel skarpe bilder med objektivet ditt, er det neppe optikken det er noe galt med. Men uten å ha testa, kan en ikke se bort fra at det kan være kluss med autofokusen innimellom. For å prøve ut, kan du skru opp ISO til 1600 og kjøre lukkerprioritert på f.eks 1/800 el 1/1000 (hvis været tillater). Da har du større sjanser for å få det skarpt håndholdt, men det skal fryktelig lite til å få det litt uskarpt. Hvis du har brukt f/4, har du jo ofte bare noen cm dybdeskarphet og kan fort bomme litt på det du vil ha i fokus, men det bedømmer du dårlig i søkeren, derfor er det fort gjort å få litt feilfokuserte bilder med langteler.

Lenke til kommentar
Denne skal bruke`s opprinnelig til fugle/dyre foto, ja den er bra rent optisk, men treg auto fokus, den er eldre, og jeg sliter med og få klare bilder, enda jeg bruker stativ, får klare bilder, men da skal det være et sittestillende objekt og bra lys, vet om noen som har Sigma fast 300 f:4 og de tar klare bilde håndholdt, og der er det ting i bevegelse og dårlig vær... Hvordan??!  :wallbash:

5589353[/snapback]

 

Se her:

http://www.naturfotograf.com/lens_tele.html

 

Scroll ned til linsen du har; Stativfestet kan være årsaken til problemene dine.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...