Gå til innhold

Nytt lydkort ødelegger for skjermkortet!

Anbefalte innlegg

Hovedkort: Abit IC7-MAX3

Skjermkort: ATI X800 AGP

Lydkort: X-Fi XtremeMusic

Før hadde jeg et Audigy 2 lydkort som gikk i stykker. Mitt nye lydkort ser ut til å ta opp en del IRQ'er som skjermkortet har lyst på. Når jeg starter maskinen uten lydkort fungere alt (unntatt lyd, selvfølgelig) utmerket. Setter jeg inn lydkortet, får jeg 8 farger og 640x480. Device Manager viser et fiffig utropstegn på skjermkortet mitt og statusen sier "This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12).

Jeg antar dette betyr at lydkortet tar noen ICQ'er skjermkortet har lyst på. Skjermkort og lydkort er de eneste "ekspansjonskortene" jeg har på hovedkortet. Hva kan jeg gjøre med dette?! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å prøve og bytte til en annen pci-plass er det første jeg ville prøvd, som forrige innlegg nevnte.

Grunnen er at noen hovedkort bruker én IRQ på to pci-plasser. Jeg har selv hatt et slikt hovedkort, der plass 1 og 3 brukte samme IRQ, og 2 og 4 brukte samme.

Ellers er et annet alternativ å resette BIOS for å dele ut ressursene(IRQ-adresser) på nytt. Men det er hvis førstnevnte alternativ ikke går.

Lenke til kommentar
Du kan også prøve å gå inn i bios og disable paralell porten og com portene, hvis du har dette på hovedkortet.

5590971[/snapback]

Jeg har nå resatt BIOS ved å ta ut strøm og batteri. Neste oppstart viste et eller annet med Defaults Loaded, så jeg antar at det virket.

Dessverre får jeg fortsatt samme problem i windows. Elendige farger og oppløsning, og Device Manager klager over mangel på "ressurser" for skjermkortet.

Hva nå? Alt fungerer med det gamle lydkortet (bortsett fra elendig lydkvalitet), og alt fungerer uten lydkort. Kan jeg hindre det nye kortet i å stjele så mange IRQ'er på noen måte?

Lenke til kommentar
Har du prøvd det jeg nenvte ovenfor, hvis jeg husker rett så bruker både paralell port og com porter en IRQ hver, så hvis du skrur dem av i BIOS så får du flere IRQ ledige. Kanskje lydkortet, eller skjermkortet kan benytte seg av en av de ledige.

5596544[/snapback]

Det er ingen flere ting i BIOS som kan skrus av. Det som er på nå trengs for at maskinen skal starte. X-Fi legger seg på IRQ 21, ser jeg i System Information. Skjermkortet bruker IRQ 16 når jeg ikke har lydkortet i. Da USB også vanligvis ligger på IRQ 16, har jeg til og med prøvet å skru av USB i BIOS. Likevel klarer ikke skjermkortet å ta denne IRQ'n når lydkortet står i.

En dust hos creative foreslo at det var for lite strøm. Nå har jeg en 500W PSU og fortsatt det samme problemet. Det fungerer fint med andre lydkort.

HVA I HELVETE ER I VEIEN MED CREATIVE?!

Blir så utrolig frustrert av slike uforklarlige problemer. Hva i all verden kan være galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...