laravavi Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Heisann! Specs: Epox 9NPA+ Ultra AMD 64 3000+ @1800 mhz XFX 6800 GT 4(!) PC3200 512mb ddr (k4h560838d-tccc) Problem: Maskinen går i heng under spill. Mistanke problem: a) direct3d - directsound problematikk? Maskina henger aldri på desktop eller under kjøring av divx, dvd etc, KUN under kjøring av spill. Noen spill er værre enn andre (WoW tar 5min-12 timer å kræsje, mens AoE kræsjer garantert innen 5 minutter) Jeg formoder spillene har forskjellige måter å behandle oppgaver/lyd/grafikk på som trigger feilen? b) Med 4 minnebrukker starter maskinen på dualchanel ddr400@166 mhz. Timings : 2,5 - 3 - 8 - 3 Med 2 minnebrikker slot 1 og 2 starter den på ddr400@200 mhz. Leser en del om folk som har problemer med 4 minnebrikker selv om produsenten hevder at mobo skal støtte dette. Noen som kan hjelpe meg med å justere timings dersom dette er årsaken? c) Når maskinen kræsjer 'hikker' lyden noen ganger før det blir stille. Jeg hadde ett creative kort tidligere og har funnet en del threads på ulike forum vedr. 'pci latency' på disse kortene. Jeg har prøvd å øke denne, men uten hell. d) 6800 gpu er ganske varm til tider. Idle er rundt 50 og max er ca 60-65 - noe jeg leser på forum er relativt normalt for dette kortet. Jeg kjøpte en diger bordvifte, åpnet kabinettet på siden og lagde lokal orkan inne i kabinettet uten at kræsjene forsvant når temperaturen på gpu ble lavere. e) Når jeg skrur ned akselrasjonen i dxdiag på lyd blir maskinen mer stabil og det tar lengre tid før den går i heng. MEN den gjør det, før eller siden f) Ved oppstart : Memory Controller dma/irq NA. Jeg formoder årsaken til at denne ikke detekteres er at amd64 har innebygd memory controller i cpu? g) Jeg får ikke endret DMA på innebygd realtek. Står at man skal 'skru av automatisk tildeling' ressurs tab for enheten, men denne er grå og lar seg ikke endre.. Plug&Pray !"#¤!"#¤!"#¤.. Mvh og med håp om snarlige svar, Lars PS! Legger ved dxdiag dump for den som kan lese noe ut av den ************ DxDiag.txt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Prøv med nye skjermkortdrivere. Lenke til kommentar
laravavi Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Prøv med nye skjermkortdrivere. 5588036[/snapback] NVIDIA 81.89 allerede installert. Dette er siste versjon. Ny formatert harddisk. Kun 1 installasjon. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Prøv diagnoseprogram fra Ultimate Boot CD. Test blant annet minne og prosessor. Lenke til kommentar
laravavi Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg har kjørt flere minnetester og også prøvd flere programmer for å 'stresse' cpu ->> 100% for å fremprovosere feil uten at noe er funnet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg vet ikke om det vil hjelpe, men du kan forsøke med ny BIOS. Lenke til kommentar
laravavi Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Har siste BIOS versjon - samme problem Utrolig frustrerende feil. Ettersom maskinen ikke kræsjer dersom jeg avinstaller all lyd heller jeg i retning av problemer med directx, directsound/direct3d, men aner ikke hvordan jeg skal løse dette. Ev. om det er dette som er problemet i kombinasjon med memory timings... Lenke til kommentar
laravavi Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Ingen flere innspill? Noen som har greie på directx /minne problematikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå