Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalt nettverk: Feil melding!

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg holder på å sette opp nettverket. Jeg har to PC'er som skal sammen, begge er koblett opp i en arbeidsgruppe som heter LAN. Begge har fast lokal-IP.

Når jeg går på Mine nettverksteder. Da kommer det opp et nettverk, kaldt LAN. Inne der finner jeg begge PC'en. Den jeg er på og den andre (explosive og server) Jeg kommer selvføgelig inn på explosive slik at jeg får se hva jeg deler i nettveket osv. men jeg kommer ikke inn på den andre, server.

Meldingen som kommer når jeg prøver å gå inn på ''server'' så kommer det opp: \\Server er ikke tigjengelig. Du har kansje ikke tillatelse til å bruke denne nettverkressursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelse.

Nettverks bane ble ikke funnet.

OK

Hvet noen da hva jeg kan gjøre får å få fixxet dette?

mvh Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spock84 mener (med rette) at "feilmelding" skal skrives i ett ord. "Feil melding" betyr noe helt annet. Du kan rette på emneoverskriften ved å trykke på rediger-knappen. Forøvrig heter det også gjestekonto, nettverksbane og så videre.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Å slå på gjestekontoen er ingen god løsning da det åpner for alle på nettverket å komme inn på maskinen. Lurt å tenke litt sikkerhet. Den beste metoden er denne:

På "servere" der du ønsker tilgang til filene legger du inn en bruker med samme brukernavn og passord som du er pålogget med på den andre maskinen. Da får denne brukeren tilgang til maskinen og ingen andre. Pass på at brukeren har rettigheter til de mappene det skal være tilgang til. Jeg pleier å legge inn brukeren i Administratorer gruppen om brukeren skal ha tilgang til alt.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...