el_cash Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg har en ganske gammel, sort skinnstol som trenger rengjøring. Har hatt katter i noen år, og dermed kan sikkert de fleste tenke seg hva som har skjedd med stolen... Kan ikke lukte noe særlig av den, men stolen er som sagt gammel og har etterhvert blitt ganske slitt, den har mange slitte, lysere felter som jeg gjerne skulle fått sorte igjen. Hvorfor kjøper jeg ikke ny stol? Ganske enkelt fordi stolen er utrolig god å sitte i, og har nok ikke vært på markedet siden syttitallet en gang. De siste årene har den bare stått i et hjørne i stuen uten å ha vært i bruk, og den er som nevnt ikke i sin "beste prakt" lengre - noe jeg vil prøve å rette på nå. Prøvde nettopp å rengjøre den med grønnsåpevann og litt skrubbing (skinnet trakk vannet noe voldsomt til seg!), og har siden tenkt å pusse den med svart skosmøring eller noe - slik at den får fargen tilbake. Dette vil åpenbart være en omfattende jobb. Noen som har et bedre forslag for rengjøring/oppfrisking? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Møbelforretninger har ofte en spesiell voks man kan smøre skinnprodukter inn i, tror også enkelte bensinstasjoner har det (for bruk i bilseter ol.). Enkelte bensinstasjoner har også Turtlewax Leather Cleaner. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Ja, har sett dette, men ulempen er at det stort sett er "blanke" produkter, som ikke gjør noe med den heller manglende sortfargen som stolen etterhvert har fått. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Du kan jo også prøve såkalt plastfornyer, er svært effektivt på plast ivertfall. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Men vil plastfornyeren være noe særlig heldig for skinnet? Vil jo ikke at det stolen skal bli sprekkete og direkte ødelagt. Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Prøvde nettopp å rengjøre den med grønnsåpevann og litt skrubbing (skinnet trakk vannet noe voldsomt til seg!), og har siden tenkt å pusse den med svart skosmøring eller noe - slik at den får fargen tilbake. Dette vil åpenbart være en omfattende jobb. 5587557[/snapback] Det ser ut som om du har ett litt kjinkig problem her el_casho'! Jeg vet ihvertfall at hvis du rengjør stolen med skokrem og setter deg i den etterpå kan du være sikker på at du blir svart i ræva! Jeg pusset lakk-skoene mine med skokrem på nyttårsaften. Når jeg pusser sko sitter jeg med det ene kneet i bakken mens jeg pusser skoen på det andre benet. Når jeg hadde pusset den ene skoen min byttet jeg kne, og da fikk jeg automatisk sko-hæla fra den ene skoen jeg hadde pussa opp i den ene rompeskinka. Trenger jeg å si mer? Jeg fikk ihvertfall en svart flækk på den beige dress-buksa mi! Uflaks.. Det beste rådet jeg kan gi deg er å henvende deg til en butikk som selger møbler. Da vet du ihvertfall at du får tips fra kyndige personer. Det finnes sikkert en salmaker ett eller annet sted som kan trekke opp igjen stolen din, hvis du er villig til å betale litt for det. Da vil den jo bli som ny ihvertfall! Lykke til! Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Kjøp nytt skin(falskt), og ta vekk det gamle. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Det beste rådet jeg kan gi deg er å henvende deg til en butikk som selger møbler. Da vet du ihvertfall at du får tips fra kyndige personer. Det finnes sikkert en salmaker ett eller annet sted som kan trekke opp igjen stolen din, hvis du er villig til å betale litt for det. Da vil den jo bli som ny ihvertfall! 5588189[/snapback] Høres ut som gode råd. Det burde jo ikke være umulig å få tak i en farget voks som ikke smitter av etter behandling. Å trekke om koster nok en del, spesielt hvis du skal ha skinn. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Hehe, jackass som jeg er så pusset jeg hele stolen med Black Kiwi. Og den ser faktisk ut som ny - den er helt knallsort, og skinner som bare det! Var selvsagt litt jobb, men et par timer med pussing av stolen er fortsatt veldig mye rimeligere enn å trekke den om. Og i verste fall, hvis jeg ikke hadde fått den "fri for skosverte", så ville jeg bitt i det sure eplet og trukket om hele dritten. Men, men nok pussing så ser det nå - som sagt - veldig bra ut. Når jeg går over med en hvit fille nå og skrubber og pusser hardt over hele stolen, så blir det knapt farge på filla. For sikkerhets skyld skal jeg likevel bruke mørke / sorte klær de første gangene jeg sitter i den! Takk for alle svar (selv om jeg ignorerte alle advarsler..)! Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Skulle tatt bilder før/etter. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vi kan vel i hvertfall få se ett bilde av resultatet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå