Gå til innhold

Varm P4?:(


erikstein

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en p4 1,9 ghz (hurra endelig:D) Problemet er at den blir så forbanna varm. Vet ikke hva det kan være. bytta ut den svarte "goop'en" som fulgte med vifta, vaska med rødsprit og la på et tynt lag med artic silver II. Smelte på kjølern (etter alle kunstens regler) og ved full belastning, så er den på 50-51 grader C!. Er ikke det mye? har et par regulerbare enermax vifter bak i kabinetett som drar lufta ut. De tuter og går på 2300rmp. Bare for å få gjennomstrømning. Kab. temp. er ca 26-28 grader i snitt. Samme temp. er det om jeg faktisk overklokker den til 2052mhz. Har denne cpu'en på et asus p4t-e hk. Noen som har noen smarte ideer om hva som kan være galt? eller er det kanskje ikke noe galt? Bruker Mbm 4 (5 er jo grusomt dårlig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert det måler helt korrekt. En annen ting du må tenke på er at P4 måler temp i cpu'n, AMD utefor, så at du i AMD-grader bare har noen og 40 er vel ikke usannsynlig. Ellers er temp'n din litt høy - men det må enda 10c til før du bør begynne å tenke på bedre kjøling.

 

Min ligger på 20~35 med Boxed vifte, den kjører på 2300rpm. Har ellers dårlig kabinett kjøling (liker ikke støy)

 

Mitt tips - ikke gidd å stress, maskina er vel stabil?

Lenke til kommentar

Leste dine erfaringer med interesse. Tenkte selv på å

legge på silver artic, men visste ikke om det ville hjelpe. Jeg har en P4 1.7.

Tror ikke du skal være bekymet for den temperaturen.

Prøvde du kjøleren med den svarte goopen ? Tok du bort metall tapen også ? Min P4 1.7 kommer opp i nærmere 60 ved full last. Det hjelper ikke hvor mye jeg ventilerer kabinettet. Cpu temp ligger på 40 ved vanlig bruk. Kjøleribben virker kald, selv ved full last. Disse CPU ene utvilker nødvendigvis en del varme. En skal ikke henge seg for mye opp i det sålenge maskinen er stabil.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-04 23:44, iceraven skrev:

Jeg har fått meg en p4 1,9 ghz (hurra endelig:D) Problemet er at den blir så forbanna varm. Vet ikke hva det kan være. bytta ut den svarte "goop'en" som fulgte med vifta, vaska med rødsprit og la på et tynt lag med artic silver II. Smelte på kjølern (etter alle kunstens regler) og ved full belastning, så er den på 50-51 grader C!. Er ikke det mye? har et par regulerbare enermax vifter bak i kabinetett som drar lufta ut. De tuter og går på 2300rmp. Bare for å få gjennomstrømning. Kab. temp. er ca 26-28 grader i snitt. Samme temp. er det om jeg faktisk overklokker den til 2052mhz. Har denne cpu'en på et asus p4t-e hk. Noen som har noen smarte ideer om hva som kan være galt? eller er det kanskje ikke noe galt? Bruker Mbm 4 (5 er jo grusomt dårlig).


 

P4 kan kjøre opp til 70 C i henhold til Intel sine White papers så hør litt på Dollar og ikke bry deg om det hvis den er stabil :smile: Når det er sagt så bruker P4 like mye strøm som en Athlon slik at det er ikke så rart at den blir litt varm...

 

Det er bare Tom's Hardware Guide som finner andre resultater... lurer på hvordan han fikk det til...

 

[ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2001-12-05 14:46 ]

Lenke til kommentar

Joda, den er stabil, men jeg tok som sagt utgangspunkt i filmen til thw. der blir den jo ikke over 29 grader:D så jeg tenkte på om jeg kanskje hadde gjort noe feil...målingene kan jo være en smule feil også..vet jo aldri egentlig...asus har jo litt dårlig rykte på seg akkurat der...må ikke glemme at det er ganske varmt inne i kabinettet, 28grader +-. Det er jo litt over hva jeg personlig ville hatt inni der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

Hvis ikke jeg tar helt feil, så etterlater rødsprit et tynt lag fett på prosessoren når du vasker den med det. Dette ligger mellom kjernen og kjølepastaen, og reduserer virkningen dramatisk. Jeg ville ha gjort en av to ting:

 

1: Fått kjøpt noe ISOPROPANOL (teknisk sprit) og vasket på nytt med det.

 

2: Brukt Q-Tips med grønnsåpe til å løse opp fettet, og så bruke enda en Q-Tips med vann til å vaske vekk grønnsåpen.

 

 

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar

hmm...jeg trodde at rødsprit var teknisk sprit? altså at den fordamper helt? det er jo rein 96% med brekkmiddel og et rødt fargestoff oppi? har selvfølgelig brukt q-tips. Men å bruke grønnsåpe for å løse opp fett? Har jeg aldri hørt om:D Isopropanol er jo selvfølgelig (kanskje) bedre enn rødsprit, men jeg hadde ikke det tilgjengelig kl 2 om natta:D Noen som vet om rødsprit etterlater fett? Jeg kunne ikke se det når jeg vasket den(under sterkt lys) så bare at det fordampa.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-05 14:54, Dollar skrev:

P4 er kaldere enn athlon ikke pga lavere strømforbruk, men pga en enorm flate og dele Wattene på. Northwood kommer med en heat-spreader - så selv med liten core vil den se like massiv ut som en Willamette-478


 

Hva skal det ha å si om den har større overflate? Hele poenget er hvor mye varme som blir overført fra vifte til luften rundt... Muligens får en litt lavere core temperatur grunnet bedre overførig til viften?

Lenke til kommentar

jeg er ikke helt med her, pgressum. Jeg ville tro at om flaten er større, så kan den fordele varmen over et større område. slik at overføringa vekk ifra core blir bedre, siden en større del av coren faktisk er i kontakt med selve kjøleribba? Kanskje jeg har feil. Men jeg ville tro at det virker mest logisk, selvfølgelig så har det jo også noe å si om hvor mye varme vifta klarer å få vekk ifra ribba. Men en større overflate på coren øker vel sjansen for dette? Vet ikke jeg:D Skyt meg hvis jeg tar feil

Lenke til kommentar

Per Øivind; du har sett min Boxed P4 vifte right?

 

Kombinert med større flate trenger man ikke kunne mye fysikk for å se at den overfører varme langt bedre enn amd løsninger. Stor kontakt-flate, med stor (bred, lang ribbe - men masse luft kontakt). Viftene flytter selv på lav RPM like mye luft som athlon vifter.

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_______________

Pentium4 1.7GHz

1GB 2x60GXP LCD

Geforce 3 TI500

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2001-12-05 19:47 ]

Lenke til kommentar

Det er jo flere ting jeg ikke helt forstår mr dollar. hvis jeg ikke husker helt feil? så har jeg sett at du har postet meldinger her med at din p4 har en temp på ca 30-35 grader? det skal ikke øke 15grader ifra 1,7ghz til 1,9. '

 

Siden alle sier hva slags maskin de har, så skal jeg å gjøre det.

---------------------

Asus P4t-E

1,9ghz P4

256mb rambus:(

Gf2 ultra

22" crt.

+ litt diskplass osv.

Lenke til kommentar

Vet ikke jeg, nå kjører jeg min i en spill maskin, men kunn en liten 145w psu, 2 disker o.l. - mao lite varme ellers i maskina. Alle mine kabler er stripsa, noe som gir min ene 2000rpm kabinett vifte mulighet til å lufte "relativet" bra (til å være en ensom liten pingle.)

 

Jeg i alle fall happy så det holder :smile:

 

I min Box står nå dette:

 

Chieftec mini tower

145W psu

P4 1700 Boxed

Asus GF3 TI500 Deluxe

2x256mb (512mb som ikke klarte CAS2 blei dumpa :sad:

Tekram UW SCSI sak

2xIntel Pro/100+ Manage nettkort

TV tuner

SB Live Platinium 5.1

Plex40X SCSI

Plex8220 SCSI

2xIBM 60GXP 60GB

2xRøde NEON lys...

1x2000rpm fan

 

Dette er ei barsk kasse :smile: Shoppa DDR minne - venter på i845DDR

 

Trekker 6600 i 3dmark2001 :smile:

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_______________

Pentium4 1.7GHz

1GB 2x60GXP LCD

Geforce 3 TI500

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2001-12-06 00:21 ]

Lenke til kommentar

du sa du målte etter toms hardware guides video... husk på at de kjører den uten kjøler, dermed klokker den seg ned dramatisk for å produsere så lite varme at heatspreadern er nok kjøleflate!

 

jeg syntes det hørtes litt mye ut... har en p4 1.7.. kjører idle på 35C, max load på 40-45C

gleder meg til swiftechs nye kjøler kommer ut! er det noen som vet om hardware.no skal sjekke den ut?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-05 19:46, Dollar skrev:

Per Øivind; du har sett min Boxed P4 vifte right?


Kombinert med større flate trenger man ikke kunne mye fysikk for å se at den overfører varme langt bedre enn amd løsninger. Stor kontakt-flate, med stor (bred, lang ribbe - men masse luft kontakt). Viftene flytter selv på lav RPM like mye luft som athlon vifter.


 

Ja, jeg har sett din P4. Det er da heller ikke poenget. Poenget mitt er at kjølingen er en funksjon av hvor varm viften er i forhold til lufttemperaturen og hvor effektiv viften er til å "slippe ut" varmen. Ikke hvor stor coren er...

 

Som jeg også skriver i min post så er jeg helt med på at en større core kan overføre mer varme til viften, men dette kan jeg lite om og vil ikke uttale meg mer om... Derfor håpet jeg på at en som kunne litt om dette kunne komme med en forklaring på hvordan dette funket :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...