White Fox Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Hei Jeg og noen kamerater skal kjøpe inn et kamera som vi skal bruke når vi står på snowboard. I den anledning så trenger jeg tips til et kamera. Det vi trenger er: Et videokamera Et stativ En bag/beholder til å ha kameraet i, gjerne en som kan være på konstant(hvis dette er mulig) Maks samlet pris=6000 kr. Krav til kameraet: Må tåle forholdsvis værfast natur og snø Forholdsvis god batteritid Jeg lurer også på hva som er best av "minnebrikke" og "teip" når det gjelder kameraet. Altså opptaksmetoden/lagremetoden.. Som dere sikkert skjønner så har jeg ikke så veldig mye erfaring med videokameraer, så det hadde vært fint me dlitt utfyllende hjelp! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Minnebrikke som opptaksmedium er håpløst på grunn av størrelse og pris. Sjekk tråder her på forumet, så finner du ut at mini-DV fortsatt er den foretrukne lagringsmetoden foran både minnebrikke, harddisk og DVD, og hvorfor det er slik. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Minnebrikke som opptaksmedium er håpløst på grunn av størrelse og pris. Sjekk tråder her på forumet, så finner du ut at mini-DV fortsatt er den foretrukne lagringsmetoden foran både minnebrikke, harddisk og DVD, og hvorfor det er slik. 5589707[/snapback] Ok, tusen takk for hjelpen med det. Har du noen tips til kamera? Husker forrige gangen jeg så et av dine innlegg i denne kategorien, da nevnte du at forbrukerportalen snart skulle legge ut en ny videokamera-test på siden deres. Var der inne nå, men fant ingenting. Har du en anelse om når den kommer? Etter å ha lest litt så har jeg funnet ut at jeg høyst sannsynlig går for et Panasonic 3CCD kamera med mini-DV, men er ikke sikker på hvilket. Trenger et som er forholdsvis billig. Tror du disse vil tåle kulde og snø? Endret 12. februar 2006 av White Fox Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Forbrukerrapporten hadde for ca. en måned siden en stortest av 40 videokamera. Har kun sett den i trykket versjon, og ikke på nettet enda. Mulig de har glemt det, eller så fikk en avis førsteretten. Uansett fikk Panasonic sine tre 3CCD kamera de tre første plassene. Panasonic NV-GS75 var et av disse, og koster under 5000 for tiden. Meget bra kamera som anbefales på det varmeste. Med et Velbon CX-stativ, en bag og en liten drøss mini-DV taper bør du fortsatt holde deg godt under 6000 kroner. Men husk at ingen kamera tåler regn og snø. Kulde er ikke bra for batteriet, så batteriet bør du holde inntil kroppen hele tiden mens du ikke bruker kameraet. Batteritiden er ellers god på Panasonic sine kamera, og du kan kjøpe ekstra sterke batterier som holder til ca. 4 timers effektiv filming (produsentene, både Panasonic, Sony og Canon, hevder at noen av deres batterier holder opp til 9 timer, men det er kun standby-modus og egentlig ganske tullete). Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Ok, da går jeg for det. Så inne på prisguiden, men virker ikke som det er noen steder som har den inne. Vet du om noen steder? Følger det med firewire-kabel eller er det noe som må kjøpes separat? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Så to steder som hadde den inne, men de var jo rådyre da. Da kan du like gjerne kjøpe GS-280 til samme pris. Prisguiden er et heller dårlig utgangspunkt for lagerstatus. Kun et fåtall butikker er listet der, og kun nettbutikker. Ville sjekket vanlige butikker også... jeg vet noen har den inne. Firewirekabel må kjøpes separat... det gjelder alle videokamera. Endret 12. februar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Vet jeg maser litt nå, men du kunne ikke nevne hvilke butikker dette er? "vanlig" butikk funker forsåvidt ebst! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Kan dessverre ikke det av hensyn til retningslinjene. Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Kan dessverre ikke det av hensyn til retningslinjene. 5593512[/snapback] Innhabil som du er har du vel lov til å si gå til den "lokale" kamerabutikken Uansett, må henge meg på Panasonic anbefalingen. Har ett billig Sony kamera som sammenliknet med panasonic sine billigste 3ccd kameraer blir knust hva angår kvalitet på utendørsvideo. Panasonic pleier og å ha en del manuelle funksjoner lett tilgjengelig på modellene sine, kontra sony hvor du må gjennom touch screen helvette for å justere småting. For dere som skal bruke det til snowboard utendørs kan noen enkle manuelle instillinger gjør at råmateriale går fra ubrukelig til konge, automatikk er noe driit utendørs i snø! Det pluss ett par småting til gjør at jeg ikke har sansen for sony sine rimligere DV kameraer(15k og nedover). Skal selv kjøpe rimlig panasonic kamera som nr2 kamera, sitter bare å regner på kronene hvor mye jeg kan blåse, og det blir garantert ett av 3ccd kameraene dems. Ellers, allt av fuktighet er døden for elektronikk. Se opp for kondens, og batterier brukes opp FORT i kulda. Har selv ett semi profft(om man kan kalle det det) Panasonic kamera hvor batteriet er godt for timesvis(pakken sier 8-9timer, realtistisk rec. tid anslagsvis ca 6timer) med standby/opptak/standby i flere dager, men så fort det blir kaldt må man omtrent ha med en pall med batterier. Oftopic: Å se proff utgaven av sony sitt stor hdv kamera, HVR-Z1, bli brukt i tryvann her om dagen i snøstorm uten noen form for trekk kjørende nedover for å filme var nesten trist. Vi som driver litt med video/stillbilde stod omtrent og veddet hvor mange timer det ville holde. Vær paranoid med kamera og utendørsbruk...så slipper du dyre overraskelser, for man ser lett om det er fukt som har skadet kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå