Gå til innhold

Idyll - to av mine tidlige dSLR-arbeider

PMnormal

Anbefalte innlegg

Tok disse bildene fra en kompis hage, da jeg var i Oslo for å ta bilder av et band. Tok dem med av to grunner. Først og fremst for å vise at jeg kan ta nesten normale bilder også, og for å vise at hvis motivet er riktig, kan også EF-S 18.55 brukes. Skarpheten er ikke i topp, men det er jo et idyllisk nabolag et stykke utenfor tigerstaden.

Edit: Bildene er tatt i jpeg, og er et godt eksempel på at raw er et bedre format. Umulig å få justert eksponeringen skikkelig med de store mørkere områdene i kontrast til det hvite huset (som er nesten utbrent).

Edit: Glemte å legge til et bilde. Sorry.

Hvilken av de to versjonene liker dere best? Jeg heller til den siste.

post-76334-1139653147_thumb.jpg

post-76334-1139653653_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkser for meg som om at hver gang du viser noe er jeg uenig. Ikke ta det personlig :)

EF-S 18.55 kan brukes til såmangt. Hva med brevpresse? Men må si at det var ikke imponerende skarphet. Objektivet fungerer i gop for seg, men det er fremdeles et billig kit objektiv. Men som vi alle vet er det ofte motivet som betyr mest. Yet another example...

Likte best det siste utsnittet, men litt oppfiksing kunne gjerne gjort seg? Ser du har skrevet om hvor umulig det er å fikse, men noe av det kan fikses. Men helt klart idylliske og flotte bilder!

Lenke til kommentar
Virkser for meg som om at hver gang du viser noe er jeg uenig. Ikke ta det personlig :)

EF-S 18.55 kan brukes til såmangt. Hva med brevpresse? Men må si at det var ikke imponerende skarphet. Objektivet fungerer i gop for seg, men det er fremdeles et billig kit objektiv. Men som vi alle vet er det ofte motivet som betyr mest. Yet another example...

Likte best det siste utsnittet, men litt oppfiksing kunne gjerne gjort seg? Ser du har skrevet om hvor umulig det er å fikse, men noe av det kan fikses. Men helt klart idylliske og flotte bilder!

5587414[/snapback]

Som tidligere kritiker tar jeg ingenting personlig ;)

Hva var det du var uenig i? Dette var to av de siste bildene som ble tatt med den zoomen, så jeg er helt enig i at den er mest egnet som brevpresse. Mente du at du var uenig i at det kan brukes som optikk i det hele tatt?

Hvilken versjon som er best er vi jo enige om :).

Edit: Endelig fikk jeg vise hvor dårlig objektivet er på visse brennvidder. Disse var tatt på 18mm, og i så måte er det horribelt :cry:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg likte egentlig Første litt bedre, selvom horisonten er 50/50... føltes ryddigere.. Men andre utsnitt er også pent, vanskelig valg..... :p

Svak Shadow / Highlight kan fixe dette bildet litt bedre, mn er ikke helt hjelpesløs i .jpg heller...

Fint motiv, kunne nesten tengt meg å bo der selv... :) (etter man har malet gjerdet. :p )

Lenke til kommentar

Jeg mente å hinte forsiktig til at objektivet er ubrukelig, men jeg sa det aldri!

Jeg tolket "og for å vise at hvis motivet er riktig, kan også EF-S 18-55 brukes" som at du likte det, og nesten syntws det var godt. Vi bruker ulike ord men er enige.

Som scorpioen84 sier kan en svak Shadow / Highlight fikse bildet litt i allefall?

Lenke til kommentar

Kunne ikke se noen forskjell, men jeg burde kanskje brukt usm. Egentlig er det ikke mulig å gjøre så mye med optisk uskarphet, men jeg synes bildene har sjarm nok til å vises frem uansett.

Takk for forsøket :)

Edit: Er mest interessert i å vite hvilken versjon dere liker best.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Har justert eksponeringe noe i PS, men uskarpheten er copyright Canon EF-S 18-55 mkI. Så dårlig er faktisk objektivet. Originalen er #2, og fokus er klart på gjerdet. Skremmende dårlig objektiv, men ikke fortvil, dere som har 350D. MkII er betydelig skarpere, så dere får ikke like uskarpe bilder. Det har jo bildet til SirMaximus vist. At folk som eier en 300D, eller 20D, med mkI synes den er grei, er helt utrolig. Det er ikke noe galt med mitt eks, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...