CaZpeR Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ja, det som hadd vært brillefint og faktisk nesten helt topp hadde vært om Mac-norge eller noe kunne stilt en tilsvarende Apple 30" skjerm til test for dere. Det er sikkert mange som ville ha sett en slik en. Hvordan er det med maksimale oppløsninger på LCD-TVer i denne størrelsen? Noen som vet? 5587039[/snapback] Jeg kjører en 32" LCD TV med PC'en min. Med vanlig Datasignaler over DVI så får jeg maximalt 1280x800 (eller noe i den duren). Slik jeg kjører det nå så kjører jeg skalert HDTV 1080i oppløsning (i teorien skal det være 1920x1080), men er litt lavere i tanke på det er skalert. Screenshot av desktop her. Lenke til kommentar
T2 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det er mange LCD TV'er som har problemer med å kjøre 1:1 pixelmapping fra PC over DVI / HDMI. Jeg har selv en 37" Dell LCD og denne har null problemer med å kjøre 1360 x 768 over DVI. Noe annet er jo ikke å vente fra en PC produsent. Det står verre til med Samsung, Philips, Sony og en del andre "brunevare" produsenter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 T2: Noe av problemet ligger vel i at det ofte er skjermkortdriveren som ikke vil kjøre i de sære oppløsningene til LCD-TV'er. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Syns oppløsninga jeg fikk til på min DMTech funket ganske greit jeg Klager ikke iogmed det er såpass stort areale å ha bilde på Men hadde ikke takket nei om det faktisk gikk an å få opp oppløsningen enda mer Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 T2: Noe av problemet ligger vel i at det ofte er skjermkortdriveren som ikke vil kjøre i de sære oppløsningene til LCD-TV'er. 5594754[/snapback] hadde vært artig å få testa med powerstrip... Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Godt gjort å skrive en hel artikkel om en skjerm laget for grafikere, kontorarbeidere og andre som ikke er opptatt av spill, og så bruke såpass mye spalteplass på å beskrive hvordan det er å spille. Hva med å fortelle hvordan det er å bruke skjermen med et professjonelt grafikkort, og med profesjonelle applikasjoner? Hva gjør 30" for en som arbeider mye med videoredigering? Hvor mye mer plass får man til store regneark? Målgruppen for denne skjermen er ikke opptatt av å kjøre Unreal Tournament el.l. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 er faktisk en del det denne skjermen har som målgruppe! jeg vet det ikke er åpenbart, men de bruker responstid som salgsargument, og som artikkelforfatter har påpekt, så forvrenges fargene fordi at skjermen er så stor (innsynsvinkel) dermed utelukkes grafikere! grafikere vil finne seg en skjerm som uansett har et mye høyere kontrastforhold! når det gjelder grafisk deseign i den form av arkitektur og lignende hvor farger ikke er så viktig, så kan jeg forstå et valg av en slik skjerm. videoredigering skal jeg ikke svare sikkert på, men jeg vil mene at mye av det samme gjelder der som på fotoredigering (grafikere jobber jo en del med dette) Kristoffer Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hvorfor er det ikke bilder? Bildene av utseendet til skjermen, plassert på et tomt gulv sier ikke spesielt mye interessant... Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at den skal være bedre å ha enn min 20". Bilder av skjerm i aksjon (på kontor med tastatur etc), bilder av skjerm med "størrelse-referanseobjekter" og bilder av skjerm, med synlig desktop (vinduer, ikoner etc) er jo et must i en slik test! Lenke til kommentar
T2 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) T2: Noe av problemet ligger vel i at det ofte er skjermkortdriveren som ikke vil kjøre i de sære oppløsningene til LCD-TV'er. 5594754[/snapback] Nei, her snakker vi ikke om at en må kjøre 1360 x 768 på en TV som har 1366 x 768 pixels. Det er OK og skyldes visstnok at oppløsningen på skjermkortet må være delelig med 8. Vi snakker om LCD TV'er på 1366 x 768 der en må sette skjermoppløsningen til f.eks. 1280 x 670 (eller lignende). Samsung, Sony og Philips har slike problemer. Jeg har testet Dell og LG og de har IKKE dette problemet. Disse problemene gjelder DVI / HDMI. Over VGA fungerer de som regel bedre, men da støttes ikke HDCP som du trenger for å spille av HD DVD (og BlueRay). Jeg ville aldri ha kjøpt en LCD TV med slike problemer da PC tilkoblingen er ekstremt viktig. For en vanlig TV-slave som ikke bruker PC tilkoblet TV'en, så spiller det nok liten rolle. Endret 13. februar 2006 av T2 Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Heldiggrisen Jørgen! Skulle ønske jeg kunne vært med å teste en slik skjerm. Har du et bilde av Windows-dekstop'en evt. med en nettleser eller tre oppe? Hvis det er noen som har en "gammel" Dell 24" de plutselig vil bli kvitt for en billig penge så PM meg 5586992[/snapback] Som ønsket: (greit; det er Apple sin 30-tommer og mobilbilde, men det gir følelsen) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 får vi se test av den også? og hvordan er responstiden og fargene på den i forhold til dell skjermen? Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) får vi se test av den også?og hvordan er responstiden og fargene på den i forhold til dell skjermen? 5598101[/snapback] Jeg har kun lekt litt med den mens den ble satt opp for en kunde av den andre jobben min. Det er altså ingen test på trappene. Jeg fikk ikke spilt noe spill på den heller, selv om det var en grom maskin Edit; glemte å svare thehunger i stad: Hvor mye man skriver om ett tema påvirker ikke nødvendigvis et annet. Om jeg hadde skrevet fire linjer om spill så hadde den samme teksten blitt skrevet om bildekvalitet. Dersom man ikke har interresse av spill hopper man elegant over den delen. Dette er uansett ikke et nettsted for proffesjonelle grafikere, så testene er så generelt anlagt som mulig slik at alle kan få litt av det de liker. Endret 13. februar 2006 av enden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Takk for bildet. Det ser rått ut. Man burde kanskje ha øyne som en kamelon for å se hele bildet på en gang. Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Takk for bildet. Det ser rått ut. Man burde kanskje ha øyne som en kamelon for å se hele bildet på en gang. 5599190[/snapback] Jeg måtte i alle fall skru opp hastigheten på musa for å ikke slippe opp for musemappe på vei tvers over Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Noen som vet om noen måter å få vist tv på den? Evt en overgang fra scart/svideo/comp til dvi? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Noen som vet om noen måter å få vist tv på den? Evt en overgang fra scart/svideo/comp til dvi?5859281[/snapback] For å få vist TV på den må det være en TV-tuner en eller annen plass. Siden det ikke er innebygget tuner i den så kan du koble til en ekstern, f.eks ved å ha TV-kort i PCen som er tilkoblet eller koble til f.eks en harddiskopptager med DVI utgang. Endret 3. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Ok, har en gammel vhs maskin med tuner i dag.. lurte på om denne kunne koples til på en eller annen luremåte... vet at det går med omformer fra scart til vga. men tv kort er kanskje lurest ja. Endret 3. april 2006 av mad_arab Lenke til kommentar
T2 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Ok, har en gammel vhs maskin med tuner i dag.. lurte på om denne kunne koples til på en eller annen luremåte... vet at det går med omformer fra scart til vga. men tv kort er kanskje lurest ja. 5859556[/snapback] Tviler på at en VHS maskin blir noe bra. Kjøp et TV-tuner kort + Windows Media Center software. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Tviler på at en VHS maskin blir noe bra. Kjøp et TV-tuner kort + Windows Media Center software.5859596[/snapback] Man trenger ikke å kjøpe Windows Media Center Edition (OEM koster fra ca 1000 kr) for å bruke et TV-kort på en effektiv måte. TV-kort kan fint brukes effektivt og behagelig sammen med vanlige OS som man har fra før. F.eks Windows XP, Linux, Mac OS osv. Windows Media Center har også langt dårligere kompatibilitet med både maskinvare og programvare enn Windows XP. mad_arab: TV-kort høres klart mest fornuftig ut Endret 3. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Gigantene inntar skrivebordet LCD-skjermene på skrivebordene våre vokser stadig. HPs 30-tommer er det største du får, men er den også det beste? Nja, her burde en vel skrive "en av de største" . (dette stod på forsiden) Ellers er jeg litt nysjerrig på hva som er rett: 3007fwp (pirke) 3007FWP eller 3007WFP som dell selv skriver. (dette stod på side 1 i testen) Endret 30. april 2007 av Ozelot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå