Gå til innhold

HDD har tatt kvelden.

cronin

Anbefalte innlegg

Det "umulige" har skjedd!

Min 9 mnd gamle Maxtor 300GB HD har gått heden. Merket at noe var galt først for ca. 3 dager siden. Enkelte program ville ikke starte. Jeg fikk kryptiske feilmeldinger, programmene lot seg ikke avinnstallere, etc. Ved et Google-søk på en av feilmeldingene fikk jeg hint om at det kunne ha sammenheng med "bad clusters" på HD'en. Jeg fant frem DVD'er for å brenne de viktigste filene (hadde bl.a. en enorm samling sjeldne musikkvideoer), men bestemte meg for å kjøre CHKDSK først, for å finne ut hvor mye som event. var skadet. CHKDSK jobbet på med hyppige meldinger om feil. Jeg puslet med andre ting i mens, og en stund senere var skjermen helt sort. Jeg måtte restarte pc'en, og til min store fortvilelse oppdaget jeg at det var igjen 11(!) filer totalt på disken. (autoexec.bat, config.sys. og noen til...) Systemgjenoppretting gikk ikke, og det hele er jo igrunnen helt tragisk.

Jeg er hverken ekspert eller nybegynner, men noe lignende har jeg ikke hørt om. Kan en HD ta kvelden SÅ fort? Kan det ha vært virus? (Hadde ingen andre indikasjoner på virus) Er det overhode noe håp for meg om å hente tilbake noe som helst av filer? (Tenker på programer som kan f.eks. hente tilbake data selv etter formattering o.l.)

Hva med garantien? En HD bør da vare i mer enn noen måneder?

Uansett, er det noen som kan forklare meg hva som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er langt fra noen ekspert på dette området, men skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Dette får du helt klart tilbake på garantien på. Har lest om flere som har krasjet harddiskene sine og fått igjen pengene selv etter at garantien har gått ut.

Jeg synes det er svært merkelig at den krasja så fort, men vet egentlig ikke om dette er vanlig eller ikke.

Ja, det finnes programmer som kan "gjennopprette" filene dine, OM det er mulig å lese de. Kan godt henda at du har hatt en fysisk harddiskkrasj, da tror jeg det er vanskeligere, men er ikke sikker. Vet ikke hvilke program som er best, men har hatt gode resultat på ting jeg har sletta på Memory Sticks med PC Inspector Smart Recovery. De har et program som er rettet mot det du skal gjøre. Det heter PC Inspector File Recovery. Det har jeg ikke prøvd, men jeg tviler ikke på at det er bra.

Om du lurer på hva slags programvare du skal bruke, så kan du spørre inne på programmer.no's sin del av diskusjon.no. LINK

Lykke til og jeg håper jeg i alle fall har hjulpet deg litt på vei! :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde et krasj her for ca 6mnd siden med en 200gb disk. Den var helt ødelagt ifl windows. Jeg tror det var programmet som blir nevnt over jeg brukte, og jeg fikk ut ALT og av alle filene (mye .rar) så var det kun ÉN fil som var ødelagt! :dribble:

Verdt et forsøk hvertfall :thumbup:

Har programmet hjemme i så fall, så jeg kan få sjekket det seinere..

Lenke til kommentar

Hvis det var virus eller programvarefeil som forårsaket dette så er det fullt mulig å hente ut filene med f.eks Get Data Back eller noen av de programmene Adler nevnte.

Men hvis dette er en fysisk harddiskkræsj, altså at harddisken er fysisk ødelagt på innsiden så finnes det bare en utvei: www.ibas.no Disse kan gjenopprette data fra harddisker som er fysisk ødelagte men dette er svært dyrt så det er spørs om du synes det er verd pengene å få de til å hente ut de skjeldne filene. Prisene er rundt 6000kr for en forhåndssjekk og prisoverslag på selve reparasjonen. Selve reparasjonen koster yttligere en del tusenlapper.

Lenke til kommentar

Sett harddisken som slave, og start opp PC'n fra en disk som funker. Så kjører du GetDataBack for NTFS (Må regge det for å hente ut data) og kopierer det den finner til en annen disk. Som oftest finner den alt, men hvis disken er for mye skadet fysisk må selv GDB gi tapt. Verd et forsøk, i alle fall.

Og til en annen gang: Ikke kjøp Maxtor Diamondmax 9. Ikke 10 heller, for den saks skyld. Og ja, du får ny på garantien, men det hjelper deg ikke til å få tilbake det som lå på disken. Så prøv å redde det som reddes kan før du sender den inn.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er svært merkelig at den krasja så fort, men vet egentlig ikke om dette er vanlig eller ikke.

En regel jeg har lært og selv erfart er at en ting er sikkert når det gjelder HDD.... De vil garantert en eller annen gang gå i stykker! Det eneste som er uvisst er når de går i stykker..

Det som er mest sannsynlig er at dersom de holder i ,5-1 år, avhengig av bruk, vil de sasnsynligvis holde lenge før de tar kvelden... Årsaken til dette er at ikke alle disker er perfekte.. ;) De som har svakheter vil gå i stykker tidelig, mens andre holder lenge før de kvelder.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...