Gå til innhold

Ekstern Harddisk i bakken

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kveld var jeg uheldig og dro i en ledning med den følgen at min eksterne harddisk datt i bakken. Følgelig ble den ødelagt, og nå komme det bare en pulserende rar lyd da jeg skrur den på.

Er det noen ikke altfor dyr måte jeg kan prøve å få frem data som ligger på denne disken? Er det eventuelt noen som har råd til hva jeg kan prøve for å reparere den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynlig at disken har indre skade, og da er det lite håp. Reparasjon er ikke mulig. Å få ut dataene vil kreve å åpne disken i lab. Ibas gjør dette, men det koster. Uten at jeg vet det eksakt kan du regne med et sted fra 6-8 til 30.000 for jobben.

Det er alltids en mulighet for at noe annet har løsnet, du får skru opp kassa (den eksterne) rundt disken og ta en titt.

Derimot, om disken gjenkjennes av bios er det flere recovery program der ute du kan prøve.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

HDD Scan and Repair

I Windows følger Scandisk med, men HDD Scan and Repair 3.0 går grundigere til verks. Programmet starter opp fra en CD, går igjennom harddiskener og skal klare å reparere ganske mye. Kan takle selv de største harddiskene, men bare av den vanlige IDE-typen, ikke SCSI eller SATA. Programmet kalles en demo og har ikke alle funksjonene til betalversjonen, men går ikke ut på dato.

http://php.digi.no/phpf/prog_r.php?id=408

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...