Gå til innhold

4 GB DDR-minne, får ikke utnyttet alt.

sondy

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg 4 stk. Corsair XMS1024C2 (DDR3200) brikker og prøvd dem i mitt MSI K8N Diamond hovedkort. Bios viser kun 3 400 000 KB under oppstart.

Fant en parameter i BIOS under DRAM-konfig (husker ikke helt hva den ble kalt). Denne kunne være i range 00-E0 hvor default var D0. Etter å ha endret til E0 her viste BIOS at det var 3 900 000 KB, men XP (engelsk 32-bit med alle oppdateringer) viste fortsatt ikke mer enn 3.25 GB (samme som de 3 400 000 KB).

Når jeg kun bruker 2 av brikkene vises 2 090 000 KB eller noe. Ihvertfall noe mer enn halvparten av 3 900 000 KB. Skjønner ikke hva som gjør dette. Har funnet noen tråder ute på nettet hvor folk har samme problem, men ikke funnet noen forklaring eller løsning på problemet. Vet at jeg kun får 333 MHz på minnet når jeg bruker 4 brikker, men hvorfor rapporterer ikke BIOS riktig størrelse på minnet når HK skal kunne støtte dette?

Siste versjon av BIOS er flashet inn uten noen forskjell.

Endret av sondy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har skaffet meg 4 stk. Corsair XMS1024C2 (DDR3200) brikker og prøvd dem i mitt MSI K8N Diamond hovedkort.  Bios viser kun 3 400 000 KB under oppstart.

Fant en parameter i BIOS under DRAM-konfig (husker ikke helt hva den ble kalt). Denne kunne være i range 00-E0 hvor default var D0.  Etter å ha endret til E0 her viste BIOS at det var 3 900 000 KB, men XP (engelsk 32-bit med alle oppdateringer) viste fortsatt ikke mer enn 3.25 GB (samme som de 3 400 000 KB).

Når jeg kun bruker 2 av brikkene vises 2 090 000 KB eller noe. Ihvertfall noe mer enn halvparten av 3 900 000 KB.  Skjønner ikke hva som gjør dette.  Har funnet noen tråder ute på nettet hvor folk har samme problem, men ikke funnet noen forklaring eller løsning på problemet.  Vet at jeg kun får 333 MHz på minnet når jeg bruker 4 brikker, men hvorfor rapporterer ikke BIOS riktig størrelse på minnet når HK skal kunne støtte dette? 

Siste versjon av BIOS er flashet inn uten noen forskjell.

5586461[/snapback]

Skulle akkurat til å søorre om det samme. Såvidt meg fortalt så støtter bare winxp32 3GB med minne.

WinXP64 derimot støtter 12 eller noe sånt. Jeg har derfor gått til anskaffelse av denne, men jeg har samme biosproblemet som deg. Den ser ikke alle 4GB med ram. Hvis noen har noen forklaring på dette så er vi takknemmlige.

Endret av jimster
Lenke til kommentar
Gikk i samme fellen selv... Over 2GB blir bare tull av. Mange spill som ikke vil starte på grunn av "for lite minne". Eks. HL1/CS.

5590733[/snapback]

Jeg endret innstillingene under "memory hole" eller hva det nå heter i bios...og nå ser både bios og WinXP64 all rammen min.

Windows bruker rammen, om alle spillene gjør det er noe helt annet. Jeg har sett i console på CS:S at det står noe om CPU: 2600mhz, RAM: 2048MB. Dette kan tyde på at spillet hverken utnytter min dual 2600 CPU eller all rammen. Kanskje kommer det støtte for dette etterhvert.

Jeg opplever også litt lavere score i 3dmark06. Med XP32 passerte jeg 6000 poeng før klokking av CPU, men nu etter å ha klokket CPU til 2800 så havner jeg på 5999.

Er det et kjent at 3Dmark06 ikke støtter 64bit kanskje? Nu virker iallefall all rammen, og det er jo hyggelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

xp 32bit har limit på 4Gb

men på x64 windows er det 128GB ^^

men du vil trenge en AMD Athlon 64 * eller en Intel Pentium 4 med EMT64

du kan selv teste med en test versjon av xp x64 fra MS

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/e...tion/trial.mspx

:)

Top 5 reasons to get to Windows XP Professional x64 Edition

High performance platform for the next generation of applications

Windows XP Professional x64 Edition is a rich platform that enables the next generation of high-performance computing. 64-bit native applications can deliver more data per clock cycle, making them run faster and more efficiently.

Large memory support

Windows XP Professional x64 Edition supports up to 128 gigabytes (GB) of RAM and 16 terabytes of virtual memory, enabling applications to run faster when working with large data sets. Applications can preload substantially more data into virtual memory, allowing rapid access by the 64-bit processor.

Flexibility

Windows XP Professional x64 Edition provides a rich platform to integrate 64-bit applications and existing 32-bit applications using the Windows on Windows 64 (WOW64) x86 emulation layer, providing customers with the ability to move to 64-bit computing without having to sacrifice their existing investment in 32-bit software and Windows expertise.

Multiprocessing and multicore

Windows XP Professional x64 Edition is designed to support up to two single or multicore x64 processors for maximum performance and scalability.

Same programming model

Developers with 32-bit skills will be comfortable and quickly productive in the 64-bit Windows environment, finding it virtually identical to the development environment for 32-bit Windows.

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/e...ation/top5.mspx

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...