Gå til innhold

Windows 2000 versjonene-Hva er forskjellig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er forskjellen på disse Windows 2000 versjonene?

*Vanlig 2000

*Professional

*Premium

*Server

Hvilken er best for helt vanlig bruk? Er Server KUN egnet for de som har server?

På nettet leste jeg også at det finnes en versjon som heter:

2000 RC-1/SP-1, hva vil RC-1 si? Det samme som Servicepack 1?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Helt sikker på at Premium versjon av Windows 2000 finnes? Og hva er vanlig Windows 2000 forresten?

Jeg har iallefall bare hørt om 3 versjoner av Windows 2000:

Windows 2000 Professional

Windows 2000 Server

Windows 2000 Advanced Server

Windows 2000 Datacenter Server

Det er de tre jeg har hørt om.

RC eller RC-1 som du kaldte det da, er en Release Candidate, dvs. det er en uferdig versjon, tror jeg det var. (Rett meg om den beskrivelsen bel feil).

Server versjonen av Windows 2000 kan brukes på vanlig desktop ja, men det er diverse program som ikke fungerer på Server versjonen. Sånn er det med Windows 2003 Server også. Norton f. eks fungerer ikke på Windows 2000 Advanced Server, den fungerer derimot på Windows 2000 Professional.

Hvilken versjon som er best? Ja, det var det da. Kjører selv Windows 2000 Professional Engelsk på begge mine maskiner. Jeg synes no at den er best.

Advanced Server har jeg ikke prøvd enda, så den vet jeg ikke så mye om. Har den bare liggende her en plass.

Hvis du skal legge i Windows 2000 (Uannsett versjon av Windows 2000) Legg inn Service Pack 4 i tillegg. Dette er et must, også må du oppdatere den.

Skal du legge i Windows 2000 av noe slag eller?

Isåfall er det veldig klokt. Stabil Windows til tusen.

Lykke til.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Versions

Microsoft released various versions of Windows 2000 to cater to different markets and business needs. It released Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server, Windows 2000 Advanced Server and Windows Datacenter Server:

* Windows 2000 Professional was designed as the desktop operating system for businesses and power users. It is the basic unit of Windows 2000, and the most common. It offers greater security and stability than many of the previous Windows desktop operating systems. It supports up to two processors, and can address up to 4 GBs of RAM.

* Windows 2000 Server products share the same user interface with Windows 2000 Professional, but contain additional components for running infrastructure and application software. A significant component of the server products is Active Directory, which is an enterprise-wide directory service based on LDAP. Additionally, Microsoft integrated Kerberos network authentication, replacing the often-criticised NTLM authentication system used in previous versions. This also provided a purely transitive-trust relationship between Windows 2000 domains in a forest (a collection of one or more Windows 2000 domains that share a common schema, configuration, and global catalogue, being linked with two-way transitive trusts). Furthermore, Windows 2000 introduced a DNS server which allows dynamic registration of IP addresses.

* Windows 2000 Advanced Server is a variant of Windows 2000 Server operating system designed for medium-to-large businesses. It offers clustering infrastructure for high availability and scalability of applications and services, including main memory support of up to 8 gigabytes (GB) on Page Address Extension (PAE) systems and the ability to do 8-way SMP. It has support for TCP/IP load balancing and enhanced two-node server clusters based on the Microsoft Cluster Server (MSCS) in the Windows NT Server 4.0 Enterprise Edition.

[12] A limited edition 64 bit version of Windows 2000 Advanced Server was made available via the OEM Channel. It also supports failover and load balancing.

* Windows 2000 Datacenter Server is a variant of the Windows 2000 Server that is designed for large businesses that move large quantities of confidential or sensitive data frequently via a central server. As with Advanced Server, it supports clustering, failover and load balancing. Its system requirements are normal, but are compatible with vast amounts of power:

o A Pentium-class CPU at 400 MHz or higher - up to 32 are supported in one machine

o 256 MB of RAM - up to 64 GB is supported in one machine

o Approximately 1 GB of available disk space

Det er veldig lett å søke seg frem, så finner en ett godt svar.

RC = Release Candidates - Vel, det ligger veldig i navnet hva dette er for noe - Det er en versjon som nesten er ferdig som sendes ut til testerne for godkjenning / debugging før plata går i trykken

SP = Service Packs, kontinuerlige oppdateringeringer i storformat - Lar deg legge inn én fil som inneholder _mange_ fixer.

Lenke til kommentar
Hei. Helt sikker på at Premium versjon av Windows 2000 finnes? Og hva er vanlig Windows 2000 forresten?

Skal du legge i Windows 2000 av noe slag eller?

Isåfall er det veldig klokt. Stabil Windows til tusen.

5586640[/snapback]

Jeg har alltid trodd at det finnes en vanlig Windows 2000 og en Professional, men det er visst feil, ser det ut som :blush: På nettet leste jeg at det er noe som heter 2000 Premium, bare les HER. Et Google-søk etter Microsoft Windows 2000 Premium gå bare 38 treff, så tror neppe det er en offisiell versjon!

Ja, tenkte å legge inn Windows 2000 Professional snart. Har brukt XP Professional til nå, men synes den er litt for ressurskrevende for pc'en min (fra 2002) og så er XP ustabil. har hørt såpass mye fint om 2000 at jeg har lyst til å prøve det. Alltid moro at et OS bruker lite ressurser :) Takk for bra svar alle sammen.

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar

hvis du skal legge inn windows 2k på nytt er det en fordel å bruke autopatcher win2k det er programm som legger inn alle hotfixene som har kommet etter sp4 på engang, slik at du slipper å styre med windows update over lengre tid, siden det har kommet en drøss med patcher siden sp4 kom ut, tar også mye kortere tid å bruke, har også masse nyttige tweaks og annet snadder :)

http://www.autopatcher.com/

Lenke til kommentar
Skjønner ikke greia med å bruke AutoPatcher. Siden den ikke er offisiell ifra Microsoft.

Og du kan bruke WindowsBlinds hvis du ikke liker standard themet i Windows 2000 :)

5591497[/snapback]

Meaning what? De er jo ikke mindre offisielle de patchene som kommer fra Autopatcher enn de som kommer fra Microsoft.

Det er jo bare KB-updates i en ny "wrapping"... For å gjøre det enklere

Lenke til kommentar
Du kan da ikke være sikker på at det er pakket "rent". Men hvis noen vil bruke de, så vær så god...

5591942[/snapback]

De ER pakket rent, det er rene KB-updates som er lagt som en pakke, jeg kan jo gjøre det selv, det er ingen forskjell what so ever.

Hvis jeg hadde kjørt alt av updates via autopatcher eller nlite + updates, hadde WindowsUpdate fortsatt sagt at jeg hadde en heeeeeeeeelt ordentlig versjon av Windows, samme gjelder valideringsverktøyet til MS.

Garantien på Mercedesen din ryker ikke om du skifter olje på NAF, selv om du "ideelt sett" burde skifta olje på ett Merc-verksted".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...