_Adler_ Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Hei! Jeg skal gå til anskaffelse av ny harddisk nå, og trenger da en med litt mer plass enn den jeg har (40 GB Maxtor Fireball 3 HDD). Jeg har da tenkt å kjøpe en Western Digital Caviar Special Edition 200 GB (8MB cache, 7200RPM, IDE ATA/100). Er dette et bra valg? I prisguiden var det svært mange som ga den toppscore, og den er bedre kvalitetsmessig enn S-ATA versjonen. 200 GB versjonen skal faktisk være bedre enn den med 250 GB. Det jeg lurer litt på da, er om HK takler en såpass stor harddisk... Jeg har en ferdigbyggd Fujitsu Siemens PC kjøpt i 2002. Hovedkortet: FUJITSU SIEMENS D1520 (socket 478) [2.0 Ghz Intel Celeron CPU, om det skulle ha noe å si] Hva tror dere, kommer dette til å gå, eller er HK rett og slett for "dårlig"!? For det er vel slik at hovedkortet må støtte så store harddisker for at det skal gå, eller? Pc'en er jo heller ikke sååå gammel, men er usikker og jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg. Skal bestille i løpet av helga så må vite det da! EDIT: Ville bare opplyse om at jeg har funnet en BIOS oppdatering til dette HK som ble lastet opp 17/3-2004. Kan det hende at det vil funke å ha så stor harddisk etter flashing av BIOS? Jeg har PhoenixBIOS Version 4.06 Rev. 1.00.1520. Den nyeste er Rev. 1.04. Takk skal dere ha! Endret 11. februar 2006 av _Adler_ Lenke til kommentar
substeve Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Du trenger støtte i BIOS for 48 bit lba (ikke 28 bit) og minimum XP SP1 eller W2k SP3 for støtte for disker over 128Gb/137Gb. Du må kanskje også gjøre en endring i registry. http://www.48bitlba.com/ Les i manualen for hket ditt eller se http://www.fujitsu-siemens.com/support for oppdateringer. Det er umulig å gjette seg til dette, du må finne spesifikasjonene. Disken du valgte er grei den, men du får kanskje mer for pengene - kroner delt på gb - med en større disk. Har ikke hørt noe gode grunner for hvorfor WD 200 skal være bedre enn WD250. Uansett, 8mb cache diskene er langt å foretrekke. HKet ditt støtter uansett ikke SATA disker så vidt jeg kan se. Endret 11. februar 2006 av substeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå