WeeR Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hei! Har problemer med ett Abit NF7 hovedkort her, håper noen kan hjelpe. Problemene startet med at maskinen skrudde seg av, og det kom en sirenelyd. Jeg var da helt sikker på at det var problemer med varme, og monterte derfor 2 kabinettvifter. Denne hjalp en liten stund, før det var tilbake til det vanlige. Jeg fjernet da alle ekstra komponenter (ekstra hdd, floppy og cdrom osv) for å få bedre luftflyt. Dette hjalp heller ikke. Byttet da kjøler på CPU fra en Glacialtech som gikk opptill 3000 til en speeze som også støttet opp til 3200+. Maskinen bootet da, var i Windows en stund før den igjen skrudde seg av. Ved neste boot kom jeg inn i bios, hvor jeg akkurat rakk å se på CPU temp var på 45 grader før den skrudde seg av igjen... Nå skrur maskinen seg av i løpet av 5 sekunder, så jeg rekker ikke komme meg inn i BIOS. Har testet uten minne og uten skjermkort, maskinen skrur seg av også da, og når jeg kjenner på kjøleren finnes den ikke varm.. Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Jeg var da helt sikker på at det var problemer med varme, og monterte derfor 2 kabinettvifter. Denne hjalp en liten stund, før det var tilbake til det vanlige. Hvor lenge er 'en liten stund' - at du kunne bruke maskina for fullt igjen en dag eller to, eller kjørte den OS'et bare noen få minutter før den slo seg av igjen? edit: Har maskina vært på LAN evt. er alt plugga inn, og ingen jumpere som har løsna? Hva med nb-vifta, spinner den normalt? Kanskje alarmen ikke er varmerelatert (se beep codes). PSU svikter, statisk el tar livet av et chip, bad caps gjør hk ustabilt Endret 12. februar 2006 av Zink Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Dette var faktisk over lengre tid, si 6mnd +-. Deretter kunne maskinen skru seg av annenhver dag, men bare hvis man drev med tunge spill. Sånn som maskinen er nå så kommer jeg meg ikke inn i BIOS uten at den skrur seg av. Maskina har vært på samme sted, alle kabler og jumpere er sjekket. NB vifta spinner, men kan til tider bråke enorm, så tyder på at denne sliter, men den går værtfall rundt hele tiden. Beep koden er så langt jeg kan forstå den varmerelatert. Skrudde maskinen på igjen etter helgen nå, da kom jeg inn i BIOS og fikk igjen kontstatert at CPU temp var 19C når maskinen skrudde seg av. Kan heller ikke se at noen av kondensatorene har problemer, men man vet jo aldri.. Takker for svar Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ikke spør hvorfor det skal ha noe å si, men prøv å vri cpu-kjøleren 180 grader rundt... Hadde samme problemet selv, og dette hjalp. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ikke spør hvorfor det skal ha noe å si, men prøv å vri cpu-kjøleren 180 grader rundt... Hadde samme problemet selv, og dette hjalp. 5596257[/snapback] Det er fordi det er en forhøyning på cpu-sokkelen også er det et hakk i cpu-kjøleren. Disse skal gå inni hverandre. Hakket i cpu-kjøleren ser man på høyre side. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) NB vifta spinner, men kan til tider bråke enorm, så tyder på at denne sliter, men den går værtfall rundt hele tiden.Beep koden er så langt jeg kan forstå den varmerelatert. Ok, det kan være så enkelt som at systemtempen fyker opp pga. at nb-vifta har tørt lager og spinner dårlig. Prøv en test, gi lageret en liten dusj med grafitt-olje eller verktøy-på-boks, f.eks. CRC 5-56. 3stk. slike vifter ble erstattet til NF7 på skolen - de er ment å vare like lenge som hk - du trenger ikke returnere den ødelagte. Hvis aktuelt, og for å få viften erstattet gratis, følg punktene under og send meldingen til [email protected] with: 1) Your shipping adress 2) Serial Number of your Abit product 3) Requested Item And set the Subject to :"Requesting replacement missing Item" . Endret 15. februar 2006 av Zink Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 har ogsp ødelagt chipset vifte.. *mine innlegg* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå