Gå til innhold

Overgang til sata, eller eget kort?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som vil gi best ytelse av å velge ett eget sata kort jeg sitter i pcen, eller å velge en overgang til sata som jeg sitter på de vanlige kontaktene.

Saken er at jeg nå trenger en ny disk, og har brukt opp de to sata kontaktene jeg har i pcen.

Det blir vel bortkastet å kjepe en ide disk nå med hensyn til kommende hovedkort og deres minkende støtte til ide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips, hvis du bestemmer deg for å kjøpe kort, ta å kjøp et på ebay. Du sparer fort 200 kr. Jeg fant meg et helt kurant kort som kostet meg under hundrelappen og det har fungert utmerket.

Fikk først et kort med silicon image chip, men det fikk jeg ikke til å fungere sammen med samsung harddisken. Byttet til et med ALI-chip og det fungerer fint sammen. Kortet støtter naturlig nok ikke ncq osv. Slike ting koster litt ekstra. Når det gjelder ytelse i forhold til IDE, kan jeg ikke si at jeg merker noen spesiell forskjell.

Lenke til kommentar

Ncq forklaring

Det beste er naturlig nok å ha harddisken koblet til s-ata kontakten på hovedkortet, men et kort er en kurant løsning. Noe hastighetstap må man vel regne med.

Det har vel også vært vist i diverse tester at S-ata og IDE ikke gir så ulike resultat som man skulle tro. Hvis hovedkortet ikke støttet S-ata. Anbefalte Hw.no å holde seg til IDE, fremfor å kjøpe S-ata harddisk og en kontroller.

Lenke til kommentar

S-ata er jo helt klart mer fremtidsrettet, jeg vil anbefale deg å gå for for det samme som jeg gjorde. En løsning med s-ata disk og kontroller. Ytelsesmessig er det ikke noen store forskjeller å snakke om, iallfall har ikke jeg merket noe til disse.

Det koker vel egentlig ned til at om du vil ha s-ata så kjøper du s-ata, vil du ha ide så kjøper du ide. :) Prismessig er det jo ikke noen forskjell å snakke om, det er jo kontrolleren som kommer i tillegg. Når du engang oppdaterer pcen, så har du en kontroller som du kan bruke i en annen maskin e.l.

Jeg drister meg til å påstå at det nok enda er en stund til ide forsvinner fra markedet.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Eneste "ulempen" ved å bruke en SATA-kontroller er jo at man må installere drivere for kontrolleren før disken blir tilgjengelig i Windows.

På den vanligste typen PCI får man 133 MBytes/s maksimalt, noe som burde holde fint. Førstegenerasjons SATA er jo 150 Mbytes/s til sammenligning :)

"Peak transfer rate of 133 MB per second for 32-bit bus width (33.33 MHz × 32 bits ÷ 8 bits/byte = 133 MB/s)"

Wiki

Lenke til kommentar

Det kan godt hende den er populær, ALI chipset. Kom fra en eller annen plass i Kina, som så mye annet. Fikk inntrykk av at det er Silicon Image som dominerer i de lavere prisklasser.

Uansett jeg ville bare frem til at det som regel ikke er noe probolem å innstallere et kontrollerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...