Gå til innhold

Olavskirken i soloppgang

kimare

Anbefalte innlegg

Her kommer mine to første bidrag til bildekritikken. De ble tatt i soloppgangen i dag, noen av dere serr sikkert at dette er samme kirken som PMNormal har tatt noen flotte bilder av.

Bildene er tatt med Konica Minolta 5D 50mm (1,7).

På det andre:

Instillingene var:

400 ISO(hadde ikke stativ), 1/60s og f2,0

post-49732-1139607324_thumb.jpg

400 ISO, 1/20s og f7,1

post-49732-1139607344_thumb.jpg

edit: Har kun croppet og tatt oppskarping i picasa

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken om det første bildet har jeg ofte hatt selv, men jeg tilbringer for mye tid om natten for å catche opp etter barnestress om dagen. Liker bildene dine (selvfølgelig). Synes det første er fra den mest flatterende vinkelen. Litt mer spennende lys på den siste, og vinkelen er heller ikke så vanlig. Liker dem begge to.

Lenke til kommentar

Likte bildene veldig godt, men jeg lurer på om det kanskje kunne sett renere ut hvis du enten flytta "åsen" opp eller ned i bildet? eller er tanken at der vannet går mot land skal være mot den ene 1/3 linja?

EDIT: Sånn sett likte jeg kanskje det siste bildet best, men lyset mot kirketårnet i bildet 1 gjorde sitt for å få ett fint lys. Så jeg tror nok nr 1 er min favoritt.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Synes det er fint at Kimare bidrar med litt avstandsbilder av Olavskirken. Hadde ikke han gjort det, måtte jeg gjort det. Spørs om jeg hadde giddet å stå opp så tidlig i disse dager, så det skal dere bare være glad for. Jeg synes bildene i denne tråden er et fint supplement til mine, som viser kirken mer i detalj. Godt jobbet, Kimare. Bildene er fine som de er.

Lenke til kommentar

Takker for alle gode og konstruktive tilbakemeldinger.

Synes det første er fra den mest flatterende vinkelen. Litt mer spennende lys på den siste, og vinkelen er heller ikke så vanlig. Liker dem begge to.

Det første er fra den vinkelen de fleste kjenner kirken pga utsiken fra veien. Vinkelen på det andre er kun tilgjenglig fra en plass, dermed er kanskje den også litt mer spennende, derfor liker jeg denne vinkelen den gir en litt annen dimensjon.

Jeg har tatt et bilde fra fra samme posisjon som det første med samme eksponering som på det andre, her får du et lys som du kanskje synes et litt mer spennende?

Forøvrig så har ingen kommentert at lukker tiden er 1/20s med frihånd, det er vel tvilsom om jeg hadde fått bildene skarpe uten KM 5D sin innebygde bildestabilisator. ;)

post-49732-1139697508_thumb.jpg

eller er tanken at der vannet går mot land skal være mot den ene 1/3 linja?

5586093[/snapback]

Nå er jeg nybegynner og har ikke tenkt så langt, men jeg liker spørsmålet fordi det bevisstgjør meg på komposisjon.

Gode bilder, men jeg føler at motivet forsvinner litt i bildet, trur ikke det hadde gjort noe om kirken var litt større...

Noe av min intensjon var å vise terrenget kirken ligger i, jeg har prøvd å croppe kirken nærmere, men det gav meg ingenting. Da måtte jeg ha tatt noen helt andre bilder, kanskje jeg gjør det en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...