Gå til innhold

Ny Stille-PC (helt lydløs hvis mulig)

Anbefalte innlegg

Slenger meg på diskusjonen her da jeg er i ferd med å bygge to -helt- lydløse pcer, dyrt er det ikke heller...

Disclaimer: Dette er ikke spill pc-er og de skal -aldri- overklokkes bruk teknikken på egen risiko. Jeg tar heller ikke noe ansvar om noen stikker tungen sin i PSU'en eller andre feil/skader som oppstår av å følge min oppskrift.

HW:

AMD Athlon X2 3800/4200

Schyte Ninja kjølere

Gecube x1300 vifteløst kort

2x1GiB ram

Asus A8N5X

Zalman chipset kjølere

Oppskrift:

1. Monter Zalman kjøleren på chipset (egentlig ville jeg hatt noe a'la ninjaen til chipset ogsa, geforce 4 settet blir syndig varmt)

2. monter resten av komponentene - men ikke i kabinett

3. snu hovedkortet 90 rader i forhold til hva du er vant med og monter det på ei plate

4. demonter din utvalgte strømforsyning og lodd av viftene

5. skru strømforsyningen i baksiden av platen -uten omsluttende blikk

6. monter plata vertikalt for optimal luftstrøm

7. du kan gjerne ønske å sette ned vcore så lant det går med din cpu for å få ned effektforbruket, det gjøres etter metoden; skru ned til pc blir ustabil, skru deretter litt opp igjen

Nå gjenstår bare hdd, den har det kommet mange gode råd på så der sier jeg ingenting

DVD brenner kjøpte jeg på USB da 'kabinettet' ikke har plass til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hrmf, ingen kommentarer til intel core duo forslaget mitt? :p

Ser ikke hvorfor folk henger seg helt opp i amd når intel har et interessant alternativ (endelig) :)

5590754[/snapback]

Fordi core duo er mye dyrere, og testene jeg har sett viser at effekforbruket kasnkje bare er 10 watt lavere enn en X2?

AtW

5591222[/snapback]

Du har sett på load tallene du :p

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2627&p=10

10079.png

10080.png

While the Yonah and Athlon 64 X2 systems consumed relatively similar power at idle, Yonah hardly eats up any more power under full load. In fact, a 2.0GHz Yonah under 100% load consumes less power than an Athlon 64 X2 3800+ at idle. Obviously Intel has the advantage of being on a much lower power 65nm process, but it won't be until the second half of next year before

Forskjellen er altså 144-108 = 36*0,8=28,8w ved full load...

Angående pris så koster core duo hovedkort fra 1600 og oppover, men 1,66ghz core duo prosessoren koster ikke mer enn 2050, mao billigere en x2 3800+.

For å få tilnærmet ytelse må man seff overklokke core duo'n, men den går fint på default volt opp til ca 2,4ghz, det er ihvertfall det jeg har sett (review på theinquirer.net med en vifte som kjørte på 900 rpm)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Bygget selv stille pc for noen uker siden, og jeg tok sjansen på dette (test her). Setter du meget stille gpu/cpuvifter i dette og en stille harddisk (følger med gummioppheng), vil du nesten ikke høre noen ting. Kabinettviftene og viftene til psu som følger med er mer eller mindre lydløse.

Det følger en meget god Seasonic PSU med. Kan absolutt anbefales, med mindre du trenger kraftigere psu (vet ikke hvordan det blir å sette en annen inn i dette - litt spesielt opplegg). Jeg hadde 500W psu før, og merker ingen forskjell med denne i alle fall.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar
hrmf, ingen kommentarer til intel core duo forslaget mitt? :p

Ser ikke hvorfor folk henger seg helt opp i amd når intel har et interessant alternativ (endelig) :)

5590754[/snapback]

Fordi core duo er mye dyrere, og testene jeg har sett viser at effekforbruket kasnkje bare er 10 watt lavere enn en X2?

AtW

5591222[/snapback]

Du har sett på load tallene du :p

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2627&p=10

10079.png

10080.png

While the Yonah and Athlon 64 X2 systems consumed relatively similar power at idle, Yonah hardly eats up any more power under full load. In fact, a 2.0GHz Yonah under 100% load consumes less power than an Athlon 64 X2 3800+ at idle. Obviously Intel has the advantage of being on a much lower power 65nm process, but it won't be until the second half of next year before

Forskjellen er altså 144-108 = 36*0,8=28,8w ved full load...

Angående pris så koster core duo hovedkort fra 1600 og oppover, men 1,66ghz core duo prosessoren koster ikke mer enn 2050, mao billigere en x2 3800+.

For å få tilnærmet ytelse må man seff overklokke core duo'n, men den går fint på default volt opp til ca 2,4ghz, det er ihvertfall det jeg har sett (review på theinquirer.net med en vifte som kjørte på 900 rpm)

5591646[/snapback]

Systemet i sin helhet bruker kanskje 28 watt mer, men tar du med chipsett og RAM-forbruk så blir det endel lavere. En core duo er ca lik klokke for klokke. Da er det liten vits å sammenlikne en 1.66 ghz mot en 2 ghz, da hastigheten er mye lavere, og en X2 kan også fint klokkes. Og med klokking kommer gjerne endel høyere effektforbruk også.

AtW

Lenke til kommentar

Vet at chipsettet til Intel er kjøligere enn amd sitt, de trenger f.eks ikke noe chipsetvifte eller heatpipes for å kjøle det ned. Ser det som positivt i en pc som skal være stille. Med et internt powersupply så må du få de 36 wattene ut av kabinettet..

Har sett på endel overklokkinger av x2 3800+ og det ser ut som den klokker ganske varierende, fra ca 2200 mhz til ca 2700 mhz. Ved høyere hastigheter kreves det voltøkning, noe som fører til vesentlig høyere varmeavgivning (økningen i volt øker varmeutviklingen kvadratisk - mao øker du volten 15% økes varmeutviklingen med 1,15*1,15 -1 = 32,25%)

Jeg tok 1,66 ghz'n som eksempel ettersom alle core duo'ene er produsert på samme prosess, akkurat som alle x2'ene er - mao de klokker likt.

Du kan godt prøve å overse at en core duo overklokket til 2,4ghz klarer seg med en 70-80mm 900 rpm vifte - eneste i kabinettet... Skulle likt å se det samme gjort på en x2...

Lenke til kommentar
Vet at chipsettet til Intel er kjøligere enn amd sitt, de trenger f.eks ikke noe chipsetvifte eller heatpipes for å kjøle det ned. Ser det som positivt i en pc som skal være stille. Med et internt powersupply så må du få de 36 wattene ut av kabinettet..

Har sett på endel overklokkinger av x2 3800+ og det ser ut som den klokker ganske varierende, fra ca 2200 mhz til ca 2700 mhz. Ved høyere hastigheter kreves det voltøkning, noe som fører til vesentlig høyere varmeavgivning (økningen i volt øker varmeutviklingen kvadratisk - mao øker du volten 15% økes varmeutviklingen med 1,15*1,15 -1 = 32,25%)

Jeg tok 1,66 ghz'n som eksempel ettersom alle core duo'ene er produsert på samme prosess, akkurat som alle x2'ene er - mao de klokker likt.

Du kan godt prøve å overse at en core duo overklokket til 2,4ghz klarer seg med en 70-80mm 900 rpm vifte - eneste i kabinettet... Skulle likt å se det samme gjort på en x2...

5591799[/snapback]

Jeg har sett prscotter klare seg uten vite på kjøleribba. og de er enda varmere igjen (med en vifte i kabinett, og PSU). I seg selv sier ikke det så veldig mye i mine øyne.

Om man er optatt av klokking, så går man vel uansett for en opteron?

EDIT: jeg benekter ikke at core duo har fordeler, men for en desktop synes jeg ikke oppgangen i pris for tilsvarende ytelse og mangelen på 64-bit er verd det. Da jeg synes det har lite praktisk innvirkning på støynivået uansett. Selv om man litt må tenke seg litt mer om med en X2. I et trangere kabinett hadde nok ting vært litt annerledes. (en SFF feks)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

ATWindsor: forslaget mitt var med en SFF med plass til et f.eks 7800gt kort ;)

Ser ikke hva du snakker om angående pris... hovedkort (uten vifte) koster det samme for begge to, mens hvis man går for overklokking og kjøper den billigste cpu'n så kommer core duo'n billigst ut, spesiellt siden du slipper å bruke noe penger på en god prosessorkjøler...

Hovedkort, vifteløst:

s939/s479 - 1600kr

x2 3800+ - 2500kr

core duo 1,66hz - 2065

i overklokket tilstand så tenker jeg x2'n og core duo'n er innenfor 5-10% av hverandre i ytelse. - det samme gjelder i pris, men i motsatt retning.

Det største ankepunktet mot core duo er dog at den ikke er å oppdrive inntil videre :p

Ankepunktet mot dual core opteron forslaget ditt er at opteron 165 har gått opp i pris til 3000,- (billigste pris på lager)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
ATWindsor: forslaget mitt var med en SFF med plass til et f.eks 7800gt kort ;)

Ser ikke hva du snakker om angående pris... hovedkort (uten vifte) koster det samme for begge to, mens hvis man går for overklokking og kjøper den billigste cpu'n så kommer core duo'n billigst ut, spesiellt siden du slipper å bruke noe penger på en god prosessorkjøler...

Hovedkort, vifteløst:

s939/s479 - 1600kr

x2 3800+ - 2500kr

core duo 1,66hz - 2065

i overklokket tilstand så tenker jeg x2'n og core duo'n er innenfor 5-10% av hverandre i ytelse. - det samme gjelder i pris, men i motsatt retning.

Det største ankepunktet mot core duo er dog at den ikke er å oppdrive inntil videre :p

Ankepunktet mot dual core opteron forslaget ditt er at opteron 165 har gått opp i pris til 3000,- (billigste pris på lager)

5592839[/snapback]

Jeg synes fortsatt ikke det er å sammenlikne to like ting når man tar CPUer som er så langt fra hverandre i frekvens. Uten overklokking så er X2 garantert mye raskere, og ytelsen med overklokk er vel også litt spekulasjon?

Ellers er det jo mye billigere å bare modde et viftet HK.

AtW

Lenke til kommentar

Diverse garantier ryker jo når du bytter nb vifte da ;)

(Jeg hadde personlig gått for abit sitt vifteløse til 1100, men alt av anbefalinger jeg har sett går på asus sitt til 1600kr, uten at jeg kan helt forstå det)

Hvis man driver med overklokking og du har to prosessorer som yter ca like bra overklokket så kjøper man gjerne den billigste, men er enig med deg, jeg har litt for lite data på core duo prosessorene og hovedkort til å si noe med 100% sikkerhet.

Å overklokke en prosessor i bios synes jeg personlig er mye lettere enn å begynne å modifisere et hovedkort som du foreslår for å spare penger :p

"Hvit mann taler med to tunger!"

Neida, skjønner hva du snakker om, du har jo en garantert ytelse med x2'n som du ikke har med core duo'n :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...