Gå til innhold

Ny Stille-PC (helt lydløs hvis mulig)

Anbefalte innlegg

Oisann, litt feilskriving fra min side der, skulle såklart skrive at vifteløst IKKE er umulig, men jeg synes fortastt ikke det er verd det.

Angående drive-away, så er det jo ikke akkurat en stor overraskelse at den hjelper lite mot knatring, noe annet ville nesten vært overraskende når man vet hvordan den virker, men man kan kombinere den med oppheng, eller legge den på nye mykt.

AtW

5588551[/snapback]

Om det er verdt det...?

Vel, spør du dama, er svaret definitivt ja. Spør du meg, er svaret foreløpig ja, men det gjenstår å se hva maskinen klarer. Spør du lommeboka mi, er det vel heller nei kanskje, lydløsifiseringen har kommet på ca. 2500,-...

Knatringen gjør ikke så mye, det er den evige summingen i harddisken jeg vil til livs. Vil Drive-a-way hjelpe mot den tro... Det blir i hvert fall ikke stille nok selv om disken er satt til å slås av etter kort tid, litt summing er der for det.

Alternativet er jo å kjøpe en 2,5 tommer eller en CF-disk, men jeg inbiller meg at de blir for trege. Noen som har noen sammeligningstall på I/O?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oisann, litt feilskriving fra min side der, skulle såklart skrive at vifteløst IKKE er umulig, men jeg synes fortastt ikke det er verd det.

Angående drive-away, så er det jo ikke akkurat en stor overraskelse at den hjelper lite mot knatring, noe annet ville nesten vært overraskende når man vet hvordan den virker, men man kan kombinere den med oppheng, eller legge den på nye mykt.

AtW

5588551[/snapback]

Om det er verdt det...?

Vel, spør du dama, er svaret definitivt ja. Spør du meg, er svaret foreløpig ja, men det gjenstår å se hva maskinen klarer. Spør du lommeboka mi, er det vel heller nei kanskje, lydløsifiseringen har kommet på ca. 2500,-...

Knatringen gjør ikke så mye, det er den evige summingen i harddisken jeg vil til livs. Vil Drive-a-way hjelpe mot den tro... Det blir i hvert fall ikke stille nok selv om disken er satt til å slås av etter kort tid, litt summing er der for det.

Alternativet er jo å kjøpe en 2,5 tommer eller en CF-disk, men jeg inbiller meg at de blir for trege. Noen som har noen sammeligningstall på I/O?

5588612[/snapback]

Du misforstår meg, det er snakk om ingen vifter, vs en eller to på svært lavt turtall, vifter på alvt turtall feks midt i kabinettet hører man ikke når er på i det hele tatt, i framkant vil du nok høre den.

Drive-away hjelper svært mye mot idle-whine. I praksis fjerner det problemet helt om du har en stille disk, men det hjelper ikke noe mot "idle-hum" dvs 120hz-duren fra harddisker. Men mot det hjelper å henge opp eller legge boksen på en matte.

AtW

Lenke til kommentar
Du misforstår meg, det er snakk om ingen vifter, vs en eller to på svært lavt turtall, vifter på alvt turtall feks midt i kabinettet hører man ikke når er på i det hele tatt, i framkant vil du nok høre den.

Litt usikker på hva jeg/vi misforstår, trodde vi var enige..

Uansett, jeg testet først med Zalmann CPU og skjermkort vifter, men fant ut at disse støyet for mye. Det eneste varige er vifteløst syns jeg, alle vifter vil etter tid uansett begynne å støye mer.

Drive-away hjelper svært mye mot idle-whine. I praksis fjerner det problemet helt om du har en stille disk, men det hjelper ikke noe mot "idle-hum" dvs 120hz-duren fra harddisker. Men mot det hjelper å henge opp eller legge boksen på en matte.

AtW

5588652[/snapback]

Har disken min idle-hum? Kan ikke se noe om Hz i spesifikasjoner?

Har foresten hørt at Samsung-disker skal være endel stillere enn den jeg har, kanskje det vil være nesten like billig å kjøpe en sånn i stedet for å lyddempe den jeg har, og da vil jeg jo få enda 200Gb:)

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg/vi misforstår, trodde vi var enige..

Uansett, jeg testet først med Zalmann CPU og skjermkort vifter, men fant ut at disse støyet for mye. Det eneste varige er vifteløst syns jeg, alle vifter vil etter tid uansett begynne å støye mer.

AtW

5588652[/snapback]

Har disken min idle-hum? Kan ikke se noe om Hz i spesifikasjoner?

Har foresten hørt at Samsung-disker skal være endel stillere enn den jeg har, kanskje det vil være nesten like billig å kjøpe en sånn i stedet for å lyddempe den jeg har, og da vil jeg jo få enda 200Gb:)

5588893[/snapback]

Ah, nå trodde jeg du mente "om det var verd det" som en sammenlikning mellom stille vifter og ingen vifter :) (ikke en sammenlikning mellom en stille maskin og en ustille maskin). Zalman sine vifter (uhvertfall på cu 7700 som jeg har prøvd) har desverre et skuffende høyt støynivå.

Idle-hum er en slags jevn dur som alle disker i større eller mindre grad produserer, den er 120 hz fordi den roterer 7200/60 ganger i sekundet, dvs 120 hz. Denne lyden er merkbar, men for de fleste langt mindre irriterende enn idle-whine. Som er en mye mer høyfrekvent lyd.

AtW

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å kjøpe noe så avlegs som et Socket 754 hovedkort og APG skjermkort?

5588936[/snapback]

Jeg kjøpte ikke alt nytt, jeg beholdt kabinett, hovedkort, CPU og disk, og byttet ut resten. Altså ikke deler jeg anbefaler andre nødvendigvis å kjøpe, men et eksempel på at det fint går an å kjøre en ok PC helt vifteløst.

Litt usikker på om CPU-kjøleren min vil fungere med dobbelt-kjerne prosessor, og skulle jeg hatt råere skjermkort hadde jeg gått for Thermaltakes vifteløse ribbe som tar endel av varmen ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
Idle-hum er en slags jevn dur som alle disker i større eller mindre grad produserer, den er 120 hz fordi den roterer 7200/60 ganger i sekundet, dvs 120 hz. Denne lyden er merkbar, men for de fleste langt mindre irriterende enn idle-whine. Som er en mye mer høyfrekvent lyd.

AtW

5588932[/snapback]

Men hva tror du vil gi minst lyd: Drive-a-way eller ny stillere disk?

Lenke til kommentar

AtW

5588932[/snapback]

5589093[/snapback]

Jeg tror nok en drive-away vil gjøre det stillere (om du kombinerer det med å ikke hardmontere den i kabinettet), seagate 200 skal vel ikke være alt for ille på støyen. Men dette er spekulasjon fra min side.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AtW

5588932[/snapback]

5589093[/snapback]

Disk i Gummioppheng vil gi minst støy, vet ikke hvordan den drive-a-way isolerer vibrasjonene men et her i er i alle fall et strikkoppheng for harddisker

Lenke til kommentar

AtW

5588932[/snapback]

5589093[/snapback]

Disk i Gummioppheng vil gi minst støy, vet ikke hvordan den drive-a-way isolerer vibrasjonene men et her i er i alle fall et strikkoppheng for harddisker

5589230[/snapback]

Det er snakk om å dempe idle-whine her, ikke knatring. Strikk-oppheng hjelper lite mot whine.

AtW

Lenke til kommentar
hrmf, ingen kommentarer til intel core duo forslaget mitt? :p

Ser ikke hvorfor folk henger seg helt opp i amd når intel har et interessant alternativ (endelig) :)

5590754[/snapback]

Fordi core duo er mye dyrere, og testene jeg har sett viser at effekforbruket kasnkje bare er 10 watt lavere enn en X2?

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha stille PSU må du ikke gå for Hiper, den har "okay" med støy, men den er langt fra stille. Den "vanlige" hiper 580 w har jo 2 vifter, den kjøler nok bedre, tror kabinettet mitt gikk ned med 5 grader etter at jeg byttet, men den bråker mer enn en Fortron Source (som ga u-lyder etter 2 års bruk). Anbefaler deg å prøve MIST, jeg har ikke testet den skikkelig, men tror den skal være stille.

Ellers har folk nevnt det meste av lyddempingstips. Jeg mener at dersom du ikke overklokker greier, og ikke kjøper skjermkort som er veldig varme greier du deg med 2 vifter i kabinettet. (1 i PSU og 1 i CPU). Slik har jeg kjørt min maskin hele tiden (ATI 9600 pro :p) og den er ikke ustabil, og cpu temp ligger mellom 48-55 grader (Athlon 64 clawhammer).

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha stille PSU må du ikke gå for Hiper, den har "okay" med støy, men den er langt fra stille. Den "vanlige" hiper 580 w har jo 2 vifter, den kjøler nok bedre, tror kabinettet mitt gikk ned med 5 grader etter at jeg byttet, men den bråker mer enn en Fortron Source (som ga u-lyder etter 2 års bruk). Anbefaler deg å prøve MIST, jeg har ikke testet den skikkelig, men tror den skal være stille.

Ellers har folk nevnt det meste av lyddempingstips. Jeg mener at dersom du ikke overklokker greier, og ikke kjøper skjermkort som er veldig varme greier du deg med 2 vifter i kabinettet. (1 i PSU og 1 i CPU). Slik har jeg kjørt min maskin hele tiden (ATI 9600 pro :p) og den er ikke ustabil, og cpu temp ligger mellom 48-55 grader (Athlon 64 clawhammer).

5591234[/snapback]

Ellers kan han jo prøve seasonic som også tidligere er anbefalt, kjent for å være stille og ha høy kvalitet.

Personlig synes jeg sjelden det er CPUen som er problemet i et oppsett med få vifter, ofte andre ting som kan risikere å bli i varmeste laget. Men når det er sagt, så er folk kanskje litt overnervøse når det gjelder temps, det meste tåler endel mer enn 30 grader :)

AtW

AtW

Lenke til kommentar

PSU: Definitivt MIST eller Seasonic

Skjermkort: ASUS 7800GT TOPSILENT uten vifte

CPU-kjøling: Ninja Scyte + 11dB SilenX (noen sa den XP120 er bedre, helt feil)

HD: Samsung Spinpoint med strikkoppheng

Kabinett: 2/3 SilenX vifter på stock speed eller litt billigere papst vifter med viftestyring. (kan viftestyre CPU vifta og da!)

Ville satt opp 4x Papst vifter med en god viftestyring. 2 vifter i kabinettet, 1 på CPU og 1 som retter mot skjermkortet som ikke har vifte.

Da får du det så stille som det går an for en highend pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...