Gå til innhold

Ny Stille-PC (helt lydløs hvis mulig)

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bygge en tilnærmet lydløs maskin? Hadde vært fint hvis noen kunne

kommet med forslag til kjøp av komponenter. Det er ikke nøye om maskinen

har Intel eller AMD CPU. Prisramme: Max 20000 kr.

Slik jeg har erfart er det CPU, Skjermkort, Strømforsyning og HDD som står

for det meste av støyen.

Kan en Barebone maskin være aktuell. Noen som har erfaringer med stillegående

barebone maskiner.

Vannkjøling. Er det et alternativ? Eller kanskje støydemping?.

Trenger forslagt til kjøp av:

Kabinett.

Strømforsyning

Hovedkort

CPU

Skjermkort

HDD

Øyvind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan komme med noen tips som jeg har lært. stillhet krever egeninsats...

amd produserer mindre varme en intel så derfor kan du kjøre annen vifte hastighet og dermed mere stille.

beste cpu kjøling: xp-120 kombinert med 11 dB 12 cm silenX vifte.

en slik vifte brukes også til kabinett vifte, kabinett med 12 cm vifte er helt nødvendig.

psu: kjøp en der det er plass for 12 cm vifte og sett in samme vifte som over

skjermkort: litt vanskelig da det ikke er lydløse skjermkort kjølere og få kjøpt. hvis vi snakker om et kraftig skjermkort men en zalman vf700 gjør den beste jobben. denne kan du nok også rive ut vifta på og plasere ei silenX vifte som blåser over for total tysnad.

HDD: er det samsung som er helten om dagen. hdd bør henges i strikk oppheng.

du har ikke sagt noe om bruk?

angående barebone er det litt vanskelig, Aspire X-QPACK er den eneste jeg vet om som kommer med plass til 12 cm vifte. men den skal vist ha litt dårlig psu, men det sies at det er plass til vanlig psu i den. med litt jobb kan nok denne bli bra

viftekontroll er nesten det viktigste, jeg har stor tro på denne en instilling for spilling og en for andre ting.

ble ikke noe handle liste men noen tips i hvilke baner du burde tenke :p jeg har bygd ei maskin ganske lik denne. men var litt blond i kjøp av kabinett så jeg måtte bruke 8cm vifter.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

... du har ikke sagt noe om bruk?

Jeg har planer om å bygge to maskiner. Den ene skal være en enkel

maskin som kun skal brukes til internett. Den andre maskinen skal være

kraftigere og brukes til spill (les world og warcraft).

Endret av onilsen
Lenke til kommentar

Siden du sier tilnærmet -lydløs- og ikke -stille-, ville jeg vurdert å mekke et eget kabinett også;) Har gjort det selv, det er ikke så vanskelig. Ved bruk av luftkanaler som svinger 90 grader et par ganger samt doble vegger vil du ikke høre noe fra viftene i det hele tatt.

Den enkle løsningen er et "kabinetthus", altså et hus til selve kabinettet (obs, blir stort) med samme egenskaper.

Hvis du i tillegg henger harddiskene opp i strikker (les: sykkelslanger) vil de også holde stille. HD vil sannsynlig være det du hører best ellers. Stiller meg bak silenX viftene

Lenke til kommentar
Er det mulig å bygge en tilnærmet lydløs maskin? Hadde vært fint hvis noen kunne

kommet med forslag til kjøp av komponenter. Det er ikke nøye om maskinen

har Intel eller AMD CPU. Prisramme: Max 20000 kr.

Slik jeg har erfart er det CPU, Skjermkort, Strømforsyning og HDD som står

for det meste av støyen.

Kan en Barebone maskin være aktuell. Noen som har erfaringer med stillegående

barebone maskiner.

Vannkjøling. Er det et alternativ? Eller kanskje støydemping?.

Trenger forslagt til kjøp av:

Kabinett.

Strømforsyning

Hovedkort

CPU

Skjermkort

HDD

Øyvind.

5585450[/snapback]

Kabinett: VET IKKE

Strømforsyning: Hiper Type-R 580W eller 480W

Hovedkort: Abit AT8 Crossfire eller Abit KN8 SLi

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+

Skjermkort: ATI Radeon X1800 XT med Arctic Cooling Accelero X2 eller NVIDIA Geforce 7800 GTX med Arctic Cooling Accelero X1

HDD: WD Raptor 74GB eller WD Raptor 150GB

burde holde dette :)

og denne burde det bli lite lyd av og :)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Wiak; det oppsettet du har satt opp er et typisk system en kjøper hvis en trenger best mulig ytelse, men ikke bryr seg så mye om støy. Raptor-disken alene spolerer jo ideen om en lydløs maskin, den gir fra seg borti 39dbA...

Hvis man er dyktig med å plukke ut vifer og kjølere, kan man imidlertid få et svært stillegående system uten at det koster skjorta, men ikke regn med å sette inn de råeste skjermkortene. Og harddisk fra Samsung er påbudt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Anbefaler ikke x1800xt kortene om han ønsker en stille pc, hører de skal bråke nokså heftig. Bare en titt på viften avslører jo det.

mvh

Lenke til kommentar
Er det mulig å bygge en tilnærmet lydløs maskin?

Tro det eller ei, men noe av det viktigste er kabinettet. Det skal være skikkelig god luftflyt i det. Tviler på at AMD er noe særlig mer stille enn Intel, men CPU kjøleren er et valg man bør ta hensyn til. Nye harddisker tror jeg uansett ikke støyer så mye som litt eldre Western Digital gjorde. Har selv en ny 400GB Seagate, og den er så godt som lydløs, når den står inni kabinettet vel og merke.

Dette er oppsettet mitt som jeg har bestilt, tror den eneste støykilden her vil være skjermkortet som har orginalkjøler.

post-12183-1139649117_thumb.jpg

Endret av karasjok
Lenke til kommentar

Hva med en Shuttle SD11G5, den har ekstern strømforsyning på 220w tilsvarende det du finner på bærbare og lager ikke en lyd. Det er også plass til en core duo cpu i den og lager så å si ikke noe varme...

Review: http://www.theinquirer.net/?article=29627

Priser: https://prisguiden.no/product.php?product_id=37711

Av skjermkort så tror jeg at 7800gt er et bra valg, ettersom det har svært høy ytelse i forhold til varmeutvikling. Netshop (?) hadde ett sånt med en zalman vifte montert og da var det basically stille. (tror desverre at det kortet ikke er å få tak i ennå, men det burde ikke være verre enn at du kjøper et 7800gt kort og zalman vifta seperat)

Det er lettere å lage en stille pc hvis komponentene såvidt trekker strøm ;)

Det eneste som står igjen av problemer her er nå harddisken.. ;)

EDIT: ser at simen1 kom med et bra forslag angående harddisken, så da er vel det problemet løst også.

Viftestyring er nok ikke nødvendig med dette oppsettet da cpu'n sin vifte går på noe sånt som 900rpm og kjøleren til skjermkortet skal være så å si helt stille, og noen flere vifter enn det skal ikke være nødvendig.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg har selv en PC som jeg vil definere som lydløs. Jeg bruker vannkjøling, dvs sen zlaman reserator 1+, da reduserer du støyen fra northbridge, gpu og cpu til en pumpe. Pumpen durer litt om man setter tårenet rett på bakken, dette kan ordnes ved å sette hele tårnet på noe som demper vibrasjonene eller flytte pumpen helt ut av tårnet (krever litt modifikasjon).

Ellers bruker jeg en antec p180-kabinett. Med en Vifteløs Antec 350 watt i nederste kammer kjølt av en nexus-120mm på 5v, for litt ejstre luft har jeg også en 120 mm på 5v i øverste kammer.

Hovedproblemet er harddisken, men om du kjøper en nexus drive-away (http://www.nexustek.nl/driveaway.htm). Og i tillegg henger opp disken, eller legger den på noe mykt, så er du godt i gang (ta gjerne utgangspunkt i en stille disk, som en samsung).

Et slikt oppsett hører ikke jeg når maskina er under pulten min.

EDIT: du bør tenke på om du er villig til å ta deg bryet med å bruke vann, ellers bør du skaffe deg en viftestyring som ikke bare har 2-3 ferdige instillinger.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg støtter atwindsor

spill pc:

Kabinett acousti products fra databutikken. Det følger med acousti pack.(Dette hjelper veldig mye på støyen).

evt antec sonata med acousti pack (prøv å få uten psu, da den som følger med ikke er så stille)

Strømforsyning seasonic ss12

Zalman reserator 1+

Cpu: amd64x2

Hovedkort: Ikke så nøye, men vifte styrings muligheter med speedfan er en fordel, tilfelle du vil ha vifter.

skjermkort: så bra du ønsker, så lenge det funker med reserator 1+

harddisk: Samsung er stillest, jeg har en raptor til os disk, men denne er ikke så stille. (Ingen idle støy som kan merkes ut av kassa.)

Husk gpu blokk til å sette på chipsettet, da det kun følger med vannblokk til gpu og cpu med reseratoren.

Hvis jeg hadde hatt en seasonic ss12 psu i sonataen min, tror jeg ikke jeg ville trengt noen ekstra vifter, da den lille varmen som ikke vannet tar, blir transportert av psuen.

Reseratoren er faktisk ganske enkel å sette opp.

surfe pc:

Her er jeg ikke helt sikker. Det er veldig avhengig av ditt kabinett valg: lite stort osv. Et tips er å gå for et kabinett med atx psu muligheter, da det er lettere å få en løsning som passer for kabinettet.

Til harddisk kan du bruke en 2.5 tomms hd, samsung er også her anbefalt.

Lenke til kommentar

angående stømforsyning vil vel entn en helt lydløs eller denne Mist 500w være bra

den har en stille vifte opphengt i vibrasjonsisolerende oppheng og gir god ytelse og lav støy.

Angående vannkjøling vil vel en zalman reserator 1 plus være noe av det stilleste du kommar da "radiaotren" ikke trenger vifter.

kjøp i telleg en NB blokk så har du et bra stille system du setter kasnkje i et Cooler master cavalier 3

Lenke til kommentar
OK! Så ikke at du er villig til å strekke deg så langt som til 20 000 kroner. Får den prisen tror jeg nok at du kan bygge en fullstendig lydløs PC. Ingen vifter i det hele tatt.

5588463[/snapback]

Jeg ville ikke anbefale å kjøre helt uten vifter, selv om det er ikke er umulig, vifter på 5v(som fra før går på alve turtall) bakerst eller midt i kabinettet bråker som oftest ingenting. Så personlig synes jeg ikke det er verd det å okke ha noen vifter i det hele tatt.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
OK! Så ikke at du er villig til å strekke deg så langt som til 20 000 kroner. Får den prisen tror jeg nok at du kan bygge en fullstendig lydløs PC. Ingen vifter i det hele tatt.

5588463[/snapback]

Jeg ville ikke anbefale å kjøre helt uten vifter, selv om det er umulig, vifter på 5v(som fra før går på alve turtall) bakerst eller midt i kabinettet bråker som oftest ingenting. Så personlig synes jeg ikke det er verd det å okke ha noen vifter i det hele tatt.

AtW

5588479[/snapback]

Sant nok! Eller du kan kjøpe deg en MIST 500W, som foreslått her tidligere. Disse skal være bortimot lydløs, da har du hvertfall én vifte som suger ut varmluften fra kabinettet.

Lenke til kommentar
Tviler på at AMD er noe særlig mer stille enn Intel

Skjønner ikke at du tviler på det når;

AMD64 bruker mindre strøm (-> mindre varme -> mindre behov for viftekjøling)

AMD64 har Cool 'n Quiet tekologi - blir som bærbare CPU'er; kjører på lavere frekvens (MHz) når det ikke trenges så mye krefter -> mindre strømforbruk -> se over....

Spesielt ved å bruke Speedfan blir CPU ubetydelig som støykilde.

EDIT: Se her http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2026&p=3

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Vifteløst er fint mulig. Min CPU ligger på 40 grader. Har ikke testet hva denne klarer av spill, men foreløpig har den gjort alt jeg har bedt den om:)

Siste nå for å gjøre dama helt fornøyd er enten en Nexus Drive-a-Way, Støyreduserende HD-Ramme (men kommentaren som er lagt inn der er jo ikke akkurat positiv) eller en enda stillere harddisk...

5588521[/snapback]

Oisann, litt feilskriving fra min side der, skulle såklart skrive at vifteløst IKKE er umulig, men jeg synes fortastt ikke det er verd det.

Angående drive-away, så er det jo ikke akkurat en stor overraskelse at den hjelper lite mot knatring, noe annet ville nesten vært overraskende når man vet hvordan den virker, men man kan kombinere den med oppheng, eller legge den på nye mykt.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...