Gå til innhold

Koble opp til mySQL DB

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg prøver å koble opp til mySQL med C++, men jeg får det ikke til.

Jeg har prøvd med koden som er postet i denne tråden og jeg har prøvd tutorialen her. På begge to så får jeg masse feil, jeg er nokså sikker på at det ikke er noe feil med koden men med header filene som den includerer.

Første gang jeg prøvde å debuge koden så fikk jeg errorer som filer som mangler (mysql.h, sqlplus.h osv). Jeg søkte etter filene på google og lastet de ned, men jeg får laaaaange error lister av de.. Bare av filen mysq.h så får jeg en så lang error liste i Dev-C++ at den slutter å debuge pga at det er så mange feil.

Så vet dere hva jeg må gjøre for å fikse det? Jeg tror det fikser seg hvis jeg finner noen header filer som funker, så vet dere noen plasser som jeg kan laste ned filene jeg trenger for å kjøre det dær som funker?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff .. det er ikke sånn det foregår i det hele tatt; man kan ikke bare laste ned header-filer ..

lær deg C/C++ før du begynner å kode i det -- og sett deg inn i hvordan du bruker kompileren din (GCC og MinGW er samme kompiler): http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/

kort: last ned en mysql-development-pakke og legg, eller pakk den ut et sted som passer, så angir du stien til header- og bibliotek-filer når du kompilerer og linker programmet/prosjeket ditt

edit:

tingen er at dette er plankekjøring og 100% logisk selv for en nybegynner bare han har satt seg inn i ting i riktig rekkefølge

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Kodene er de jeg linka til i den første posten. Jeg googlet litt etter mysql-development-pakke og fant mysql++ som jeg har lastet ned og skal se om jeg finner ut av nå.. Skriver sikkert en ny post i tråden her snart hvis jeg ikke finner ut av det:P

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg fikk vist problemer med å installere mysql++ alikavell.

Hvertfall:

mysql++ lastet jeg ned ifra her også unzippet jeg zip fila, åpna install.bat i cmd og skreiv install C:\Div-Cpp.

Da fikk jeg denne mld:

Systemet finner ikke angitt fil.

MySQL++ (install version) installed successfully!

mySQL scriptet vil enda ikke funke, og jeg får enda feil mld om at den ikke finner mysql.h (reinstallerte Dev-C++ slik at alle de headers filene jeg la inn ikke skulle ligge dær lengre)... Har lett etter en tutorial som kan vise hvordan man installerer mysql++ men har ikke funnet noe enda.. Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre?

Takk!

Endret av 0lav
Lenke til kommentar

Har fått til å installert denne nå i Dev-Cpp. Men jeg får enda errorer når jeg skal compilere, ikke på langt nær så mange men.. Errorene kommer ikke fra koden men fra header filene.

Jeg bruker koden som ligger her..

Her er errorene som Dev-Cpp gir ut:

2 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql.h:57,              from main.cpp In file included from C:/Dev-Cpp/include/mysql/mysql.h:57,              from main.cpp

2 C:\Dev-Cpp\main.cpp                  from main.cpp

175 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h expected `;' before "fd"

339 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h `SOCKET' was not declared in this scope

339 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h expected primary-expression before "const"

339 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h expected primary-expression before "unsigned"

340 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h expected primary-expression before "unsigned"

340 C:\Dev-Cpp\include\mysql\mysql_com.h initializer expression list treated as compound expression

21 C:\Dev-Cpp\main.cpp `ltmysql_num_fields' undeclared (first use this function)

(Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.)

C:\Dev-Cpp\Makefile.win [build Error]  [main.o] Error 1

Noen som vet hva som er feil og kan hjelpe meg? Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...