ze5400 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg har programmert VB.NET i ca 1. år nå. Jeg føler at jeg kan bruke det til å lage det jeg trenger nå, men jeg merker jo hvilken fordeleler det hadde vært å skrive enkelte deler/enkelte programmer i noe kraftigere og raskere. Så mine spørsmå er: 1. Vil jeg få store logikkproblemer når det gjelder å forstå c++ kode i og med at jeg er vant til VB.NET? 2. Vil jeg kunne kjøre Visual C++ programmer på maskiner med WIN95/98/ME? (Tror da det) og til sist: Vil jeg kunnet laste prosjektene mine inn i en annen compiler og compile de for linux? Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 1. vet ikke 2. ja 3. ja, om du bruker biblioteker som også finnes på linux (eller porter ting selv) Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Antakelig vil du få noen problemer i starten med overgangen fra VB til C++. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Jeg tror det vil by på store logikkproblemer, med mindre du leser en bok eller lignende om C++ på forhånd. Min erfaring er at språkene er svært forskjellige, og at C++ er langt vanskeligere å sette seg inn i (men til gjengjeld svært kraftig når man kan det). Om det er Visual C++.NET du tenker å bruke, så er vel forskjellene noe mindre enn native C++. Men skulle jeg først lært det ville jeg valgt native C++ med Win32 API. Skal jeg først programmere på .NET plattformen velger jeg like gjerne C# (eller VB.NET for den saks skyld), siden ytelsen vil være nokså lik. Endret 11. februar 2006 av Geofrank Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Enig med Geofrank her; C# er da en kraftigere uttryksform en C++ vil jeg tro. Altså, jeg har egentlig ikke vært borti C# noe betydelig, men jeg antar at C# har flere nye moderne features sammenlignet med gammle C++ i sammenheng med .NET? Er du ute etter å programmere "rett på metallet" er C++ mot det gammle Win32-APIet raskest og passer til f.eks. spill og slike ting, men til vanlig programutvikling er det litt bortkastet kanskje. En fordel må vel være at det er mer portabelt enn C# nå, med tanke på at det finnes flere portable biblioteker til C++ enn C#. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Tusen takk for alle svar, men nå dukket et nytt spørsmål opp i hodet mitt. Krever Visual C++ .NET framework, og er det ekte C++ hvis det krever det. Det er et dumt spørsmål for dere, men jeg er noob akkurat her på området. Noe av grunnen til at jeg ønsker å kunnet C++ er for å unslippe .NET frameworket på enkelte apps. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) mener dette skal gå - og når den er satt til å kompilere mot "native" libs er ikke lenger .NET en avhengighet (jeg er 99.9% sikker, kan noen MS'ere eventuellt bekrefte? ) Endret 11. februar 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 koder du vanlig C++ standard så krever det vel ikke .NET? **Lenge leve GCC og Glibc** Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Tusen takk for alle svar! Da stikker jeg innom biblioteket her en dag (eller downloader, som er mest sannsynlig ) en bok om C++. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 jupp, «Thinking In C++» er fritt tilgjengelig på nett Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Koder du Visual C++ tror jeg du får noe som heter managed C++, som ikke er direkte avhengig av .NET, men det blir like "tregt" som C#. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Mener man kan slå av den biten der, Nazgul .. f.eks. står det nevnt "native" i pnkt. 41 her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/...aq/default.aspx Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg mener at dersom du bruker visual delen av visual C++ Jeg koder i visual studio og dermed visual C++, men jeg skriver kun native, og ikke managed kode Tror ikke det finnes noen native libs for visual delen. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) err .. okei, jeg er ikke helt med med ok snakk om å gjøre det forpult vanskelig .. hva med å bruke kompileren fra shellet? -- da vet man i hvertfall hva som foregår ... kanskje det t.o.m. går å si cl /? ellernoe slikt lurt noe for å sjekke, for å få en oversikt over argumenter for valg av "modus" "native libs" .. hum .. det er jo mer snakk om hva den genererer da .. uansett er platformsdk'en "fritt" tilgjengelig Endret 11. februar 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå