Hagforce Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Er noob på apache. Ser nå at på sidene mine kommer nordiske tegn opp som symboler etc. Hvordan fikse dette? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Når vises det rett? Prøv forskjellige tegnsett med nettleseren din. På Opera er det Vis->Tegnkoding. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Hmmm... Merkelig Ser at tegnene vises rett på enkelte fonter, når jeg bytter fra unicode til vesteuropeisk blir det omvendt. Altså der de nordiske tegnene var rett blir de feil og omvendt. WTF Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg tipper at du har brukt Windows til å lage sidene, og Linux som webtjener. Du må lagre sidene som UTF-8. Er vanligvis i "Save As"-dialogen i din editor. Windows XP bruker default windows-1252 som charset. Det er nesten likt ISO-8859-1, også kjent som latin1. Det er tilpasset vest-europeiske språk. UTF-8 er fremtidens tegnsett. Man kan representere alle kjente tegn i dette tegnsettet. Flere og flere bytter til UTF-8, og iallefall "alle" nye websider bruker det. Jeg tror alle Linux-distribusjoner bruker UTF-8 nå. Hvis du likevel ønsker å ha et annet tegnsett enn UTF-8 på websidene dine, så kan du redigerere din httpd.conf. Endre linja som ser sånn ut "AddCharset .html UTF-8". Den forteller hvilken tegnkoding dine html-sider har. Tilsvarende for php osv. Kan også settes i din .htaccess-fil, eller f.eks. med header-funksjonen i PHP. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Ser etterhver at problemet er på php sider jeg legger på serveren. Trodde en stund at det var noe med cms proget jeg kjørte.... Serveren er nyinstallert så det er vel bare litt conf. Help! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå