uranus Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hei! Jeg holder på å lage et lite brukersystem, og jeg vil lage en sak som viser hvor mange dager det er til brukerene har bursdag. $array[0] inneholder dagen, altså f.eks 28 $array[1] inneholder måneden, f.eks 04 $array[2] inneholder året, f.eks 1988 Trenger en kode som sammenligner den mot dagens dato så viser hvor mange dager forskjell det er slikt at jeg kan vise f.eks "Det er 45 dager til brukernavn er 18". Håper noen kan hjelpe =) Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Her: function bursdag($array) { $dag = $array[0]; $mnd = $array[1]; $aar = date("Y", time()); if (mktime(0, 0, 0, $mnd, $dag, $aar) < time()) { $aar = date("Y", time()) + 1; } $bursdag = mktime(0, 0, 0, $mnd, $dag, $aar); $totalsek = time() - $bursdag; $totalmin = floor($totalsek / 60); $totaltimer = floor($totalmin / 60); $totaldager = floor($totaltimer / 24); $totalår = floor($totaldager / 365); return $totaldager - $totaldager - $totaldager; } $bursdag[0] = "28"; $bursdag[1] = "04"; echo bursdag($bursdag); Enjoy EDIT: Burde virke... Endret 10. februar 2006 av Judofyr Lenke til kommentar
uranus Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) <?php $bursdag2 = "28-04-1988"; $array = explode('-', $bursdag2, 3); function bursdag($array) { $dag = $array[0]; $mnd = $array[1]; $aar = $array[2]; $bursdag = mktime(0, 0, 0, $mnd, $dag, $aar); $totalsek = time() - $bursdag; $totalmin = floor($totalsek / 60); $totaltimer = floor($totalmin / 60); $totaldager = floor($totaltimer / 24); $totalyear = floor($totaldager / 365); $sek = $totalsek % $totalmin; $min = $totalmin % $totaltimer; $timer = $totaltimer % $totaldager; $dager = $totaldager % $totalår; $year = $totalyear; return $totalyear; } echo $totalyear; ?> Får det ikke til å funke jeg :S Endret 10. februar 2006 av uranus Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Du må bruke echo bursdag($array); Lenke til kommentar
uranus Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Det gidde meg 17, altså hvor gammel personen er.. Det jeg skal ha er hvor mange dager det er til vedkommende har bursdag. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Aha, gi meg to minutter så oppdaterer jeg min forrige post Lenke til kommentar
uranus Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Uff får dette ikke til jeg. Viser 293 dager i alle profilene :S $profile['Fodt'] inneholder hele datoen (28-04-1988 f.eks).. <?php $array = explode('-', $profile['Fodt'], 3); function bursdag($array) { $dag = $array[0]; $mnd = $array[1]; $aar = date("Y", time()); if (mktime(0, 0, 0, $mnd, $dag, $aar) < time()) { $aar = date("Y", time()) + 1; } $bursdag = mktime(0, 0, 0, $mnd, $dag, $aar); $totalsek = time() - $bursdag; $totalmin = floor($totalsek / 60); $totaltimer = floor($totalmin / 60); $totaldager = floor($totaltimer / 24); $totalår = floor($totaldager / 365); return $totaldager - $totaldager - $totaldager; } $bursdag[0] = $dag; $bursdag[1] = $maaned; ?> Her er det jeg kom frem til. echo "Det er ".bursdag($bursdag)." dager til ".$profile['Brukernavn']." er ".($age + 1)." år"; Det er hvordan jeg viser det. Men blir 293 dager i alle profilene :/ Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Prøv med: echo "Det er ".bursdag($array)." dager til ".$profile['Brukernavn']." er ".($age + 1)." år"; Lenke til kommentar
uranus Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Takk Gud for at du eksisterer Judofyr Takk! Ha en fortreffelig god helg =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå