Malvado Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Skulle migrere forleden til Sata fra Ide og innstalerte et rent OS på disk F og tenkte at det kom til å gå bra å boote rett fra denne disken. Til min store overraskelse så måtte selvsagt windows legge inn konfigurasjonene for oppstart på Disk C der hvor mitt urgamle OS ligger. Nå må jeg formatere Disk C for å legge inn nytt operativsytem på denne og ønsker fortsatt å ha muligheten til å velge å boote mellom de forskjellige versjonene av windows, og det jeg lurer på er : 1.- Holder det å ta kopi av Boot ini og legge inn dette etter hele prosessen? 2.- Kan man på noen måte fjerne Boot ini fra disk C, forandre disk F til C uten at systemet går helt i styr? Eller bør jeg heller glemme dette? Hvordan? Edit : Rettet på noen stygge leifs. Endret 11. februar 2006 av Malvado Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) NB! Formaterer du da C disk , vil sannsynligvis F forsvinne hvis F er en extended partisjon. Bare formatter partisjoner hvis alle er primary . Extended partisjon MBR info ligger i hoved/primary partisjonen. Edit: Extended er noe dritt. Lag helst alle partisjoner som primary (maks 4 pr.volume/disk) Da er alle partisjoner uavhengige av hverandre. Endret 10. februar 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Ser ut som alle er primærpartisjoner. Ellers ser det greit ut å gjøre noe av det jeg har nevnt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Ps! Siden windowsen din er blitt F: må jo dine boot filer + boot.ini være på en annen stasjon (C:) . Så sletting av C: vil normalt bety at NTLDR,NTDETECT og boot.ini forsvinner og du ikke har noen redirect (fra boot ini på C:) til F disken som starter windowsen din i F:\windows lengre . Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Hmm, hvis jeg da tar kopi av disse filene, legger inn XP på nytt på disk C for å så hente inn Ntldr, ntdetect og boot.ini så burde det være en grei sak eller overser jeg noe her? Edit : Disk C har selvsagt også XP, glemte selvfølgelig å disable denne når jeg skulle installere Os på Sata og dermed ble det noe kluss i denne sammenhengen. Endret 10. februar 2006 av Malvado Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Hvis alle dine involverte partisjoner er "primary" skal det være fixbart ettrpå med evt. recovery console og fixboot , fixmbr . Endret 10. februar 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Ok , da er alt oppe og går. Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå