Gå til innhold

Skal formatere C disk, OS ligger på F disk.(løst)

Anbefalte innlegg

Skulle migrere forleden til Sata fra Ide og innstalerte et rent OS på disk F og tenkte at det kom til å gå bra å boote rett fra denne disken. Til min store overraskelse så måtte selvsagt windows legge inn konfigurasjonene for oppstart på Disk C der hvor mitt urgamle OS ligger.

Nå må jeg formatere Disk C for å legge inn nytt operativsytem på denne og ønsker fortsatt å ha muligheten til å velge å boote mellom de forskjellige versjonene av windows, og det jeg lurer på er :

1.- Holder det å ta kopi av Boot ini og legge inn dette etter hele prosessen?

2.- Kan man på noen måte fjerne Boot ini fra disk C, forandre disk F til C uten at systemet går helt i styr? Eller bør jeg heller glemme dette? Hvordan?

Edit : Rettet på noen stygge leifs.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NB!

Formaterer du da C disk , vil sannsynligvis F forsvinne hvis F er en extended partisjon.

Bare formatter partisjoner hvis alle er primary .

Extended partisjon MBR info ligger i hoved/primary partisjonen.

Edit:

Extended er noe dritt.

Lag helst alle partisjoner som primary (maks 4 pr.volume/disk)

Da er alle partisjoner uavhengige av hverandre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ps!

Siden windowsen din er blitt F: må jo dine boot filer + boot.ini være på en annen stasjon (C:) .

Så sletting av C: vil normalt bety at NTLDR,NTDETECT og boot.ini forsvinner

og du ikke har noen redirect (fra boot ini på C:) til F disken som starter windowsen din i F:\windows lengre .

Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg da tar kopi av disse filene, legger inn XP på nytt på disk C for å så hente inn Ntldr, ntdetect og boot.ini så burde det være en grei sak eller overser jeg noe her?

Edit : Disk C har selvsagt også XP, glemte selvfølgelig å disable denne når jeg skulle installere Os på Sata og dermed ble det noe kluss i denne sammenhengen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...