kehax Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hei. Jeg har en to år gammel HP Pavilion ze4424ea. Problemet er at den CPUen blir litt for varm og får vifta til å bråke skikkelig på forelesningene. Jeg har prøvd Speedfan. Men den får jeg ikke til å funke på min laptop. Jeg kan ikke tenke meg å overklokke CPUen... men underklokke . Jeg trenger ikke full ytelse på forelesningene. Men jeg vil unngå at prosessoren jobber for fulle muggel når jeg bare sitter og veksler mellom Adobe GoLive og Photoshop. Et program som senker CPU ytelsen midlertidig fra 100 % til 30 - 40 % under forelesningene hadde vært nydelig om noen hær kunne presentert meg for Tør nesten ikke ta med meg min laptop på forelesningene. Særlig når alle de andre som har samme studiene som meg sitter der med flunka nye laptopper og macer. Spesifikasjoner: HP Pavilion ze4424ea AMD Athlon XP-M 2500+ Powernow! ATI Radeon IGP 320M 64mb delt skjermminne 768mb RAM Harddisk 40gb 4200rpm XGA 1024x768- 85hz LCD Håper på et snarlig og positivt svar Kenneth ps: Om det er noen hær som har en utfyllende guide om undervolting av CPU på laptop hadde det vært interessant også Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Bruker Notebook (tidligere Centrino) Hardware Control på min Pentium-M maskin. Har låst prosessoren ved laveste hastighet (800MHz) og satt spenningen ned så langt den går (0,700V mot 0,988V som er normalt). Batteritiden ble merkbart forbedret og maskinen kjører kjøligere. Med tanke på at navnet på programmet er skiftet fra Centrino til Notebook skulle jo tro at det kan virke på AMD-maskiner også, skader ikke å prøve ihvertfall. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Bruker Notebook (tidligere Centrino) Hardware Control på min Pentium-M maskin. Har låst prosessoren ved laveste hastighet (800MHz) og satt spenningen ned så langt den går (0,700V mot 0,988V som er normalt). Batteritiden ble merkbart forbedret og maskinen kjører kjøligere. Med tanke på at navnet på programmet er skiftet fra Centrino til Notebook skulle jo tro at det kan virke på AMD-maskiner også, skader ikke å prøve ihvertfall. 5584408[/snapback] Har du en link til det programmet? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Denne linken skulle føre dit ja. står at det fungerer med AMD så skulle tro det fungerer. Akkurat hvor mye du kan undervolte finner du ut med å sette ned og kjøre test på super-PI. Blir det usatbilt så har du gått for langt. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Tusen takk Jeg fikk CPUen til å kjøre stabilt på 530 MHz. Det var ikke alle funksjonene som virket i det programmet. Men jeg satt innstillingene for Max batteri for både batterimodus og når laptoppen er tilkoblet strømforsyningen. Som førte til at den bare gikk på 530MHz. Men likevel skulle jeg hatt flere muligheter til å regulere klokkehastigheten. Altså ikke bare to alternativer... 530MHz og 1856MHz. Men hjertelig takk Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 mulig du må in i bios og sette cpu setting på manuel. da kan du justere hastighet for her 3 hz (ca) ved og senke /øke multipier og fsb Lenke til kommentar
kehax Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Hmm... Det går vist ikke ann å sette CPU til manuel i min BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå