Gå til innhold

Hva er Intels konkurrent til Turion?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oi, visste ikke at det var noe som het Celeron D, ok da vet jeg det!

har hørt at Pentium M er det argaste man får i bærbar, men er Turion bra?

Tenker nå på en Turion 64-28 1,6ghz!

5583977[/snapback]

Angående Pentium-M så stemmer det nok. Den direkte konkurenten til Turion64 er Pentium-m Dothan. Det er ikke så veldig mye som skiller disse to fra hverandre på ytelse pr klokke, men bærbare med Dothan har etter det jeg sett av tester litt bedre ytelse pr watt. Dette vil resultere i litt lengre batteritid. Sitter selv på første generasjons pentium-m, en Banias 1.5GHz med 400MHz FSB og jeg må si meg veldig fornøyd med ytelsen og strømforbruket. En Turion vil nok yte hakket bedre, så den er nok ikke noe dumt kjøp etter min mening.

Skal du derimot ha den beste bærbar-prosessoren så er det ikke tvil om at Intels siste innskudd på pentium-m stammen; Core Duo (Yonah) er veien å gå. Denne har to kjerner i motsetning til AMD Turion og Intel Dothan som bare har èn. Core duo har gjevnt over samme ytelse som en AMD X2 på samme klokkefrekvens. Ytelse pr watt er også langt høyere enn noen annen mobilprosessor. AMD har ikke mobilprosessorer som kan måle seg med denne.

Hvilken pc med Turion cpu er det du vurderer da? Du burde isåfall tenke over hva du skal bruke pcen til. Om du er slik som meg som bruker pcen til nedlasting, surfing, chatting og ikke spiller spill så trenger du ikke noe kraftig skjermkort og heller ingen high-end cpu. Da er nok en Turion vel så bra som en likt klokket p-m Dothan. Driver du derimot med videoredigering eller andre ting som drar nytte av flere kjerner (multitasking) så vil du få en del igjen av å velge Intel p-m Core Duo. Ta en titt på tester her på hw.no og ellers på nettet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
ok, takk for det.

Så den er spesiall laget for bærbare da, sånn som pentim M, har aldri sett verken Turion eller Pm i stasjonære ennå!

5583850[/snapback]

Er mange som kjører mobilprosessorer i sine stasjonære pcer, iallefall pentium-m. Ferdig-pc produsenter bruker i svært liten grad p-m prosessorer siden Intel har andre cpuer spesielt rettet mot desktop, slik som han over nevner. Turion på stasjonære har jeg ikke sett så mye til, men dette kan komme av den dårlige tilgjengeligheten av løse prosessorer. P-m har lenge vært en hype blandt overklokkere, men for å dra nytte av den på desktop må du ha en socket adapter fra ASUS og et ASUS hovedkort. For å bruke Turion på dekstop trenger du bare et hvilket som helst s-754 hovedkort. De fleste p-m klokker bra, men noen klokker svært bra bare med luftkjøling og yter deretter. P-m på desktop kan by på småproblemer med tanke på montering av annen kjøleløsning enn den som følger med adapteret, men på xtremesystems.org er det mange gode tips og triks angående dette.

Lenke til kommentar

Takk til deg kjaks,da fikk jeg vit alt jeg trengte åvite om det, skal bruke den til å SE filmer med, spille litt COD2, vietcong og høre på musikk og laste ned, så tror

den turion passer veldig godt.

Pc`en som den skal sitte i er en Hp Pavilion Ze2247EA, ble også best i test på

Dinside.no!

Har 80gb harddisk

1gb ddr 333mhz ram

128mb delt minne

og dvd-brenner +- format!

Pluss tv-utgang, bluetooth og mye mre.

pris 6999kr!

Og 15`` skjerm med sånn kontrastbelegg!

Vet ikke om det er vanig nå da, men skal være veldig bra å se

film på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...