rønning Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hei! Jeg jobber litt med å skrive artikler for en side og skal ha meg nytt kamera. Tar mye bilder av langrennsløpere, og i mange bilder er fra situasjoner med høy fart. Det som er viktigst med tanke på kameraet er at det er raskt, og gir gode situasjonsbilder. Noe annet jeg setter høyt er stort display. Er det noen som har tips til hva jeg burde se på. Prisen bør være under 10 000kr. Mvh Ole Rønning Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 læs denne tråd hvor der er nogle gode tips. Alternattivt kan du kigge på nikon D-50 eller olympus. hvis dine skiløbere er bare lidt væk, så skal du nok have ekstra tele - her kan sigmas 70-300 apo macro II til omkring 2000 kr være et bud eller en lidt mere lysstærk canons 70-200 f4 til omkring 5000. Men søg lidt i forum og stil så lidt mere specifikke spørgsmål Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Mange gode betraktninger i den tråden Kigulu. Hadde jeg kjøpt dSLR idag hadde jeg sannsynligvis endt opp med et KM 7D eller kanskje et 5D. Dette fordi det er de eneste med bildestabilisator innebygget i kamera. BS er uvurderlig når man fotograferer når lyset er best; om morgenen eller sen ettermiddag, tidlig kveld. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Bør vel nevnes at Konica Minolta har lagt ned både kamera og objektiv produksjonen. Sony skal overta noe, men det gjenstår å se hva de satser på. Lenke til kommentar
nesjon Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Du skriver ikke om du ønsker objektiv medregnet i prisen, men Canon 20D er det desidert beste kameraet du får i dag for under 10 000! https://prisguiden.no/product.php?product_id=20212 Kameraet er brukt av profesjonelle, og er vesentlig bedre enn kameraene nevnt før i tråden. Et lite tips kan være med innkjøp til etter PMA-messen (den store kameramessen i Florida i slutten av måneden) hvor både Canon og Nikon er ventet et kameraslipp. Samtidig vil prisen på de kameraene som er til salgs nå, synke etter hvert som nyhetene trer inn på markedet... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Det er ikke bedre enn KM 7D, som faktisk var et dyrere kamera for et år siden. Digger det kameraet etter å har brukt det litt, men beholder likevel min 20D (som tilfredstiller meg nesten 100%). Det eneste som er bedre med Eos 20D er oppløsningen, og kontinuiteten for serien. Ellers vil jeg si de er jamngode. Hvis stor lcd betyr noe, så er 7D bedre. Bildekvaliteten er hipp som happ. En faktor som gjør at jeg like 7D er bildestabilisatoren som er innebygd. Den virker faktisk godt. På grunn av den lave prisen pt har du også råd til bedre optikk. For all del, du kan trygt satse på 20D, slik jeg og millioner andre har gjort. Endret 10. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Har hørt ett og annet om støy på K7D på 800 ISO og høyere, ellers virker det som et fornuftig system. Ville ikke bekymret meg for at Sony har overtatt KM, annet enn evt. at det vil komme noe betydlig heftigere fra den kanten relativt snart, Sony har i grunn bevist at de kan dette med kamera allerede. Om det er 10 000 med optikk, så mener jeg at D70s m 18-70 kan være den beste totalløsningen pga. kvaliteten på 18-70en, som går uttapå Canons 18-55 på alle måter. Jeg har en liten mistanke om at Canon kommer til å forsøke å tette dette hullet den 21. feb... (i PMA-veddemålet er penga mine satset på EF-S 15-50(45?)/3.5-4.5 eller noe tilsvarende mellomprisklassezoom) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Har hørt ett og annet om støy på K7D på 800 ISO og høyere, ellers virker det som et fornuftig system. Ville ikke bekymret meg for at Sony har overtatt KM, annet enn evt. at det vil komme noe betydlig heftigere fra den kanten relativt snart, Sony har i grunn bevist at de kan dette med kamera allerede. Om det er 10 000 med optikk, så mener jeg at D70s m 18-70 kan være den beste totalløsningen pga. kvaliteten på 18-70en, som går uttapå Canons 18-55 på alle måter. Jeg har en liten mistanke om at Canon kommer til å forsøke å tette dette hullet den 21. feb... (i PMA-veddemålet er penga mine satset på EF-S 15-50(45?)/3.5-4.5 eller noe tilsvarende mellomprisklassezoom) 5586606[/snapback] Har sett mange (raw)bilder tatt med 7D på høy iso, og de var ikke preget av skjemmende støy. Kanskje det kun oppstår i jpeg. Ellers er jeg enig med deg at i rein bildekvalitet er det D70s-kit'et som er det kit'et som gir best bildekvalitet, på grunn av sin superbe kitzoom. Synes likevel at 20D-huset er et hakk vassere, men det skjemmes jo av dårlig optikk. Uansett er det tre veldig gode kameraer til under 10 store Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Hei!Jeg jobber litt med å skrive artikler for en side og skal ha meg nytt kamera. Tar mye bilder av langrennsløpere, og i mange bilder er fra situasjoner med høy fart. Det som er viktigst med tanke på kameraet er at det er raskt, og gir gode situasjonsbilder. Noe annet jeg setter høyt er stort display. 5583711[/snapback] Det vil være nyttig for deg å ha en ekstra zoom i tillegg til ei solid kitlinse. Da er D50 med 18-70-kitlinsa kjøpt brukt (se f.eks foto.no) og f.eks Sigmas 70-300/4-5.6 + Nikkor 50mm/1.8 en kombinasjon du får for noe over 10 000 til sammen. Mye fart indikerer at bildestabilisator er mindre viktig, det lave budjsettet ditt gjør det vanskelig å få med mer lyssterk zoom-optikk og raskere autofokus, som vil hjelpe deg i action-foto. Jeg ville lagt mer vekt på optikken enn på kamerahuset i din situasjon. D70s, KM7D og 20D er jo opplagt bedre hus, men jeg er ikke sikker på om f.eks autofokus er så mye raskere på disse at det veier opp for det dårligere objektivprogrammet du får innafor samme totalsum. Jeg har D50 og 18-70-kit, og det er en meget bra kombinasjon til allround fotografering. Har ikke testa ut så mye til sport etc ennå, men synes det virker helt greit. Endret 11. februar 2006 av capricorny Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Egentlig helt enig med capricorny. Min eneste hensikt var å stikke hull på myten om at 20D er betydelig bedre enn de andre semipro-modellene på markedet, som 7D. Personlig oppfatter jeg sistnevnte som bedre enn 20D på mikrodetaljer, men det har ingen betydning for trådstarters bruk. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 11. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2006 Prisen skal være med objektiv ja..Skriver for skolen jeg går på, og fikk begrensing på 10 000,- av rektor Men hvis det er noen kjempebra alternativer til like over 10 lapper skal jeg nok få overtalt han til å åpne kista.. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Prisen skal være med objektiv ja..Skriver for skolen jeg går på, og fikk begrensing på 10 000,- av rektor Men hvis det er noen kjempebra alternativer til like over 10 lapper skal jeg nok få overtalt han til å åpne kista.. 5588325[/snapback] 18-70-kitobjektivet til Nikon er det eneste av de noenlunde rimelige kitobjektivene som virkelig er laget for utendørsbruk. Jeg tror du vil ha bruk for en lengre tele i nnimellom, men hvis du skal ha bare ett objektiv, blir det enten seinere i bruk (f.eks Sigma 18-125) eller mye dyrere (f.eks Nikkor 18-200 VR) Sida det er skolen som betaler, bør du kanskje kjøpe nytt. Da tror (vel, egentlig veit) jeg D70s med 18-70 (ca 8500) pluss Sigma 70-300 APO Macro (ca 2200) er en ganske bra kombinasjon. Det er særlig for innendørs bruk Sigmaobjektivet gjerne blir for spedt, det er tat masse bra utendørs sportsbilder med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå